تبلیغات محیطی خلاقانه یک واحد تجاری تازه تاسیس در کوچه فرعی

علت اهمیت رنگ برای تبلیغات محیطی

رنگ بندی تابلو تجاری، به طور قابل توجهی در جذب مخاطب تاثیرگذارمی باشد. رنگها می توانند باعث تسکین، آزار، حامل انرژی مثبت یا دارای پیام شادی، غم و حتی خشم و عصبانیت و یا عاملی برای نشان دادن تقویت و بهبودی باشد؛ بنابراین باید در انتخاب رنگ مناسب دقت لازم را مبذول کرد.

تعداد رنگ مورد استفاده در تابلو مغازه

تلویزیون شهری asilight: قبل از انتخاب رنگ باید استراتژی خود را در مورد تعداد رنگ مشخص کنیم. ما برای طراحی یک تابلو پیشنهاد می کنیم نهایتا از سه رنگ استفاده گردد چراکه تعدد رنگها باعث سر درگمی مخاطب خواهد شد. حتی لازم است  بین این سه رنگ یکی را بعنوان رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را بعنوان رنگهای کمکی و فرعی مورد استفاده قرار داد و تمرکز اصلی تنها بر روی یک رنگ باشد. این نکته را در انتخاب رنگ لوگو شرکتهای بزرگ نیز شاهد هستیم و شاهد آن هستیم که این شرکتها نیز نهایتا از سه رنگ در تبلیغات محیطی والمان های آن مانند لوگو بهره می برند.

انتخاب رنگ اصلی تابلو مغازه

برای رسیدن به رنگ اصلی باید قبل از همه چند سوال مهم را پاسخ دهیم.

نوع کسب و کار ما چیست؟

با استفاده از تابلو به چه هدفی می خواهیم دست پیدا کنیم؟

پیام اصلی ما چیست؟

انتظار داریم تابلو مغازه ما چه عکس العملی را در مخاطب ایجاد کند؟

مشتری ها و مخاطبین ما عموم مردم هستند یا گروه خاصی را شامل میشوند؟

آیا مشتری های ما ویژگی خاصی دارند؟

با پاسخ دادن به این سوالات گام اصلی را برای انتخاب رنگ بر داشته اید با در نظر گرفتن پاسخ های خود با ما همراه باشید تا رنگ متناسب با کسب و کار خود را پیدا کنید.

از نظر روان شناسی هر رنگی یکسری پیام خاص را القا می کنند.  با پاسخ به سوالات فوق باید ابتدا متوجه شویم حرفه و تجارت ما چه ویـژگیهای منحصر به فردی دارد تا بتوانیم رنگی را انتخاب کنیم که متناسب با حال و هوای کسب و کار ما باشد.

برای روشن شدن مسئله چند مثال می آوریم. باشگاههای ورزشی مخاطبین خاص دارند و از طرفی یک کسب و کار پویا و با انرژی می باشد یا فروشگاه کادوئی یا ملزومات جشن تولد، حرفه شاد و با احساسی هستند تا آنجا که یکی از فروشندگان این حرفه میگفت دلیل انتخاب او برای ورود به این شغل مخاطبین شاد می باشد.حرفه تراشکاری یا دیگر صنوف صنایع سنگین بارزه اصلی آنها زمختی ، سنگینی و اصطحکام است و یا داروخانه ها و مراکز درمانی با محوریت تقویت و بهبودی همراه هستند.

به این منوال هر شغل و تجارتی پیام های مهمی را در خود دارند که با پی بردن به آن و کمک گرفتن از لیست زیر می توانید به رنگ اصلی خود دست پیدا کنید.

قرمز : عمل ، احساس ، انرژی ، هیجان ، قدرت ، ماجراجوئی ، عشق و خلاقیت

صورتی :  زنانگی ، خلاقیت ، احترام ، لطافت ، سپاسگذاری ، بصیرت ، آرامش

بنفش :  راز ، فانتزی ، تخیل ، سلطنتی ، روحانی ، عدالت ، هنر

آبی :  اعتماد ، قدرت ، اعتماد بنفس ، وفاداری ، موفقیت ، سلامت ، هدف

سبز :  طبیعت ، شانس ، هماهنگی ، وفاداری ، امنیت ، سعادت ، تازگی و طراوت

زرد :  لذت ، گرما ، مثبت اندیشی ، شفافیت ، کنجکاوی ، خوشحالی ، زندگی

نارنجی :  مثبت اندیشی ، اشتیاق ، آزادی ، لذت ، اصالت ، احساس ، جوانی

امنیت |انرژی

رنگ آمیزی یک با اوراق تبلیغاتی مانند تراکت، کاتالوگ و بروشوربسیار متفاوت خواهد بود. مخاطبین اصلی یک تابلو تبلیغاتی عموما مردمی هستند که پای پیاده و یا با وسیله نقلیه در حال عبور از گذرگاهها می باشند. بنابراین مهمترین وظیفه یک تابلو رساندن پیام خود در سریع ترین زمان ممکن است و یک طراح خوب به همین دلایل از رنگهای تند و با تضاد رنگی زیاد در طرح خود استفاده خواهد کرد. اما در اوراق تبلیغاتی، مخاطب قرار است در بازه زمانی بیشتر پیام تبلیغ را دریافت کند. بر همین اساس طراحان سعی می کنند از رنگهای تند که باعث آزار مخاطب شود کمتر استفاده کنند.

در اوراق تبلیغاتی که با دستگاه افست، چهار رنگ چاپ میشود محدودیتی در انتخاب رنگ وجود ندارد اما همانگونه که بیان شده برای اینکه ظرافت و آرام بودن طرح محفوظ باشد تا خواننده را آزار نکند معمولا طراحان از رنگهای محدود و طیفی از همان رنگها در طرح گرافیکی خود بهره می برند. بعنوان مثال در یک کار گرافیکی با زمینه قهوه ای از رنگ زرد و طیفی از آن مثل کرم، زرد لیموئی، زرد پرتغالی و نهایتا نارنجی میتوان کار خوبی طراحی کرد. اما در تبلیغات محیطی چه ، بنر و استیکر که محدودیت رنگ ندارد و چه  و دیگر حروف برجسته که با طیف محدودی از رنگها سر و کار داریم طراحان سعی میکنند از رنگهای کاملا متضاد برای المانهای طرح گرافیکی خود استفاده کنند. برای اینکه منظور ما از رنگهای متضاد را بهتر متوجه شوید با ادامه مقاله همراه ما باشید.

رنگها را از نظر علمی و روان شناختی در چهار گروه تحلیل میشود

1) رنگهای سرد: اين دسته از رنگها بطور كلی خاصيت آرامش بخش دارند. مهمترين رنگها در اين گروه عبارتند از طيفی از رنگهای : آبي، سبز، فيروزه ای و نقره ای که عموما برای متن اصلی تابلوهایی با محوریت پزشکی، بهداشتی، آموزشی، اداری و دولتی  مورد استفاده قرار می گیرند چرا که این دسته از خدمات بیشتر از اینکه نیاز به ایجاد جلب توجه  و به عبارتی اسپرت بودن داشته باشند،برای آنها پارامتر کلاسیک بودن اهمیت بیشتری دارد. بعنوان مثال اغلب بانکها و موسسات مالی از رنگ آبی استفاده میکنند چراکه این رنگ احساس امنیت و اعتماد به نفس را تداعی می کند.

2) رنگهای گرم: اصلی ترین خاصيت اين دسته از رنگها، جیغ و هيجانی بودن آنهاست و مهمترين رنگهای این گروه عبارتند از: قرمز، صورتی، زرد، طلائی و نارنجی و طیف های آن. این گروه  برای مشاغلی با محوریت مواد غذایی، فست فود و رستوران و فروشگاه ها مانند پوشاک، کادوئی یا ملزومات جشن و در کل حرفه هائی است که مهمترین پارامتر برای آنها ایجاد جلب توجه خواهد بود. بعنوان مثال رنگ زرد خالق احساس جوانی و خوش بینی است و رنگ قرمز در مغز انسان علامت هشدار را تداعی میکند و عامل جذب انرژی و افزایش ضربان قلب است و این قاعده برای ایجاد جلب توجه اولیه بسیار کاربردی خواهد بود.

3) رنگهای تركيبی (سرد/گرم) : از آنجائی که سردی يا گرمی رنگها نسبی هستند و متناسب با اينكه اين چه رنگی در كنار چه رنگی و مهمتر بر روی چه زمينه ای اعمال شده بين دو حالت بالا يعنی آرامش بخشی  يا جیغ بودن را می توانند القا نمايد. بعنوان مثال رنگ سبز كه در دسته رنگهای سرد محسوب گرديده در صورتی كه از سبز روشن در زمينه ای مثل آبی استفاده شود خاصيت رنگهای گرم را پيدا ميكند. مهترين رنگهای تركيبی عبارتند از: ارغوانی، بنفش، سوسنی. این دسته از رنگها کاربردی عمومی دارد و تا حدودی در خاص جلوه دادن کارها مورد استفاده قرار می گیرند.

4) رنگهای خنثی :مهمترين خصوصیت اين دسته از رنگ ها این است كه باعث می گردد ديگر رنگهای استفاده شده در كنار آنها، بيشترو واضح ترديده شوند. مهمترين اين دسته از رنگها عبارتند از: سفيد، سياه، قهوه ای، خاكستری، ب‍ژ و شيری این رنگ ها اغلب برای بک گراند (زمینه) تابلوها کاربرد دارند. در رنگهای خنثی وقار خاصی نهفته است که گاها بخاطر این پارامتر برای متن تابلو نیز استفاده می گردد.بعنوان مثال رنگ مشکی بر محصولات لوکس رنگ خوبی خواهد بود چراکه مشکی تداعی کننده قدرت است و بگونه ای کیفیت را فریاد می کند.

نکته: قواعد گاها استثنا دارند بعنوان مثال نکته ای را که تجربه کرده ایم بیان میکنیم. با اینکه رنگ زرد در گروه رنگ گرم محسوب میشود و رنگ سفید در گروه رنگ خنثی و حتی در مقایسه این دو زرد را گرم و سفید را سرد می توان در نظر گرفت ولی استفاده این دو کنار هم تضاد چندانی ایجاد نمیکند و گاها دیده شده رنگ زرد در زمینه سفید محو شده است.

جدا از گروه بندی فوق هشت رنگ اصلی و پرکاربرد را از نظر روانشناختی و پیامی که با خود دارند  بیان خواهیم کرد.

سیاه – بیانگر قدرت و پختگی است. و اگر از زاویه منفی نگاه کنیم، سیاه می تواند حاکی از کدورت و تاریکی باشد

سفید – بیانگر وضوح، ایمنی  و سادگی می باشد، در حالی که جذابیتی در خود دارد.

آبی – بیانگرآرامش و آسایش است. این رنگ می تواند یک پیام سرد و نه بسیار جذاب را منتقل کند و محققان معتقدند وجود این رنگ در مکانها می تواند باعث کاهش جرم شود.

سبز – رنگ طبیعت است و پیام رشد و بالندگی با خود دارد. از رنگهای پر انرژی و جذاب محسوب میشود

دکمه بازگشت به بالا