بهترین ابزار مدیریت زمان در سال 1403

مدیریت زمان، بهترین و سریع ترین راه رسیدن به اهداف و رویاها

همه ما در طول روز،24 ساعت زمان داریم که این زمان برای بعضی از ما مفید و کافیست ولی برای برخی دیگر، کم است و نمی توانند کارهای خود را به طور کامل انجام دهند.به نظر شما اصلی ترین فرق بین افرادی که از این 24 ساعت حداکثر استفاده رو میکنن با افرادی که نمیتونن به صورت مفید ازش استفاده کنن چیه؟ کلید موفقیت این افراد، مدیریت زمان فوق العاده خوب و دقیق آنهاست. این افراد باهوش، تونستن با یادگیری مهمترین تکنیک های مدیریت زمان و به کارگیری ابزارهای کاربردی، از ساعات و دقیقه های زندگی خود به بهترین نحو استفاده کنن. در ادامه، قرار هست با بعضی از این تکنیک ها و ابزار های مرتبط با آنها مانند پلنر مدیریت زمان، دفتر برنامه ریزی و نرم افزارهای مختلف آشنا شوید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که دائما در حال جنب و جوش هستید و نمیتونید هیچکدوم از کاراتونو سر موقع انجام بدید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا این مشکلتونو از ریشه حل کنیم.

استرس |اصفهان

استرس |اصفهان

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان یعنی یک برنامه ریزی منطقی و دقیقی انجام بدید، این برنامه باید براساس اولویت هاتون باشه. در طی این برنامه، اولویت های اصلی و اولیه بررسی و مشخص میشن و زمانی که به این اولویت ها اختصاص داده میشه، به حداکثر میرسه. از مزایای دیگه برنامه ریزی اینه که کمک میکنه تا زمانی رو که صرف کارهای بی اهمیت می کنید رو شناسایی کنید و این زمان رو به حداقل برسونید.

اهمیت و نقش مدیریت زمان در زندگی

مدیریت زمان یک مهارت برجسته است که هر فرد برای دستیابی به موفقیت و رسیدن به اهداف خود باید آن را به خوبی یاد بگیرد. مهمترین مزیت‌های مدیریت زمان عبارتند از: افزایش بهره‌ وری، کاهش استرس و افزایش کیفیت زندگی. با به دست آوردن مهارت مدیریت زمان، فرد می‌تواند برنامه‌ ریزی منظمی برای انجام وظایف خود داشته باشد و بهره‌ وری خود را به حداکثر برساند. همچنین، کاهش استرس و اضطراب نیز از دیگر مزایای این مهارت است، زیرا فرد با توانایی مدیریت زمان، در مواجهه با فشارهای زندگی بهتر عمل خواهد کرد و استرس کمتری تجربه خواهد کرد. در نهایت، با مدیریت قوی زمان، فرد می‌تواند وقت بیشتری را برای خانواده، دوستان و فعالیت‌های انتخابی خود اختصاص دهد و ا زندگی شادتر و موثرتری داشته باشد.  

اگر تو هم میخوای راه های رسیدن به اهداف و رویاهاتو آسون تر کنی، معطل چی هستی فورا به سایت چاپگ به آدرس https://chapag.ir مراجعه کن و با خرید دفتر برنامه ریزی ، مدیریت زمان و قدم اول برای رسیدن به اهدافتو بردار.  

نشانه های ضعف در مدیریت زمان کدامند؟

  • دیر کردن مداوم: دلیل اینکه همیشه به همه جا دیر میرسید اینه که وظایف زیاد و بیش از حدی رو قبول کردید و خب نمیتونین همه اشونو به طورکامل انجام بدین.
  • عملکرد آرام و کند در کارها: دستتون یواشه و یه کار معمولی رو که بقیه افراد در کمتر از یک ساعت انجام میدن رو بعد از دو ساعت تموم می کنید.
  • تلف کردن بیش از حد وقت: برای یک کار ساده، ساعت ها زمان میذارید و دلیل اصلیش هم اینه که برنامه دقیقی ندارین که بگه چه زمانی باید کار رو شروع کنید و چه زمانی تموم کنید.
  • کار بیش از حد: علت اصلی این مورد هم اینه که نه گفتن بلد نیستین و درخواست های همه رو قبول می کنید و این باعث میشه تا از انجام وظایف خودتون جا بمونید. همچنین این یعنی اولویت های شما مشخص نیستن و نمیدونید که باید زمانتون رو به کدومشون اختصاص بدید.
  • بلاتکلیفی: دلیل این اتفاق اینه که شما در اولویت هاتون سردرگم میشید و زمان زیادی تلف می کنید اما نمیدونید که در مرحله بعد چه کاری رو باید انجام بدید.
  • کمبود انرژی : شما همیشه احساس خستگی می کنید چون دائما از کارهاتون عقب میوفتین و ساعات زیادی رو برای انجام کارهای عقب افتاده صرف می کنید.

مهارت ها و تکنیک های طلائی برای مدیریت زمان

برای حل موارد ذکر شده باید برخی تکنیک ها و مهارت ها رو یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید تا بتونید از وقت خودتون استفاده مفید و حداکثری بکنید.در ادامه، به معرفی برخی از این مهارت ها پرداخته ایم:

تکنیک smart

این تکنیک، شامل بخش های مختلف مانند اهداف مشخص، اهداف قابل اندازه گیری، اهداف دست یافتنی، اهداف منطقی و بازه زمانی مشخص می باشد:

  • اهداف مشخص: اهداف شما باید به وضوح و مشخص تعریف شوند، بدون ابهام یا تردید. به جای یک هدف عمومی بهتره یک هدف خاصی رو تعیین کنید مثلا به جای اینکه بگید”این ماه این دوره رو تموم می کنم”، باید بگید “این ماه این دوره رو تا قسمت فلان باید ببینم و تمومش کنم”.
  • قابل اندازه گیری: هدف شما باید قابل‌اندازه‌گیری باشه تا بتونید پیشرفت خودتون رو بررسی کنید و ببینید که تا چه مرحله ای پیش رفتید و برای رسیدن به هدفتون به چقدر زمان نیاز دارید.
  • اهداف دست یافتنی: هدف‌های شما باید قابل دست یابی باشند و با توجه به منابع و توانایی‌های شما منطقی باشند. و مطمئن شوید که می‌تونید با تلاش و تمرکز زیاد به هدف خود برسید.
  • اهداف منطقی: اهداف شما باید با اهداف و ارزش‌های شما همخوانی داشته باشند باید تصمیم بگیرید که چه چیزی از این زندگی میخواین و هدف اصلی شما چیه و بر اساس اون اقدامات لازم رو انجام بدید.
  • بازه زمانی مشخص: برای هر هدف، یک بازه زمانی مشخص قرار بدید تا شما رو مجبور کنه تا اقدامات لازم برای رسیدن به اون هدف رو تا اون زمان انجام بدید و هیچ کاری رو به تعویق نندازید.

 

تکنیک آیزنهاور

تکنیک ایزنهاور، یا ماتریس اولویت بندی ایزنهاور، یک روش موثر برای مدیریت زمان و اولویت‌بندی وظایف هست. این تکنیک، وظایف را بر اساس اهمیت و فوریت آن‌ها تقسیم ‌بندی می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا وظایف خود را بهتر مدیریت کنند. ماتریس اولویت بندی ایزنهاور شامل چهار بخش اصلی است:  

  • وظایف فوری و مهم : وظایف ضروری و اصلی را شامل می شود که اولویت اول شما هستند و باید توسط خود شما انجام شوند.
  • وظایف مهم اما غیرفوری : این وظایف نیز بسیار ارزشمند و اهمیت دارند و مربوط به اهداف بلند مدت در زندگی و کار هستند.
  • وظایف فوری اما غیرمهم :این بخش از کارها که شامل ورزش، یادگیری مهارت، ارتباط با سایر افراد و غیره هستند، باید در تقویم، برنامه ریزی و مرتبا انجام شوند.
  • وظایف غیرفوری و غیرمهم : این وظایف کم‌ارزش و بی اهمیت هستند و انجام آنها می‌تواند وقت شما را هدر بدهد. بهتر است این وظایف را به دیگران بسپارید و یا کلا انجام ندهید.

تکنیک کانبان

در این تکنیک، از یک تخته سیاه یا وایت بورد برای برنامه ریزی استفاده می شود. روی وایت بورد باید ستون هایی را رسم کنید و در هر ستون وضعیت کارها و وظایف را بنویسید. مثلاً در حال انجام، در حال بررسی، تمام شده و غیره و می‌توانید آن‌ها را به راحتی اولویت‌بندی کنید.با این روش، شما می‌توانید وظایف خود را بر اساس اهمیت و فوریت آن‌ها به خوبی مدیریت کنید و وظایف مهم را با دقت بیشتری انجام دهید. از طریق تقسیم ‌بندی وظایف به بخش‌های مختلف، می‌توانید شاهد بهبود در برنامه‌ریزی و اجرای کارهای خود باشید و به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنید. همچنین، مدل کانبان به شما کمک می‌کند تا به راحتی وضعیت و پیشرفت کارهای خود را پیگیری کنید و در صورت نیاز تغییراتی در برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی ایجاد کنید. تا اینجای کار با به کار گیری تکنیک های بالا، موفق شدید تا اهدافتان را مشخص کنید،آنها را بنویسید و اولویت بندی کنید. در این مرحله ، باید به جای کار همزمان روی چند وظیفه، کار مهمتر را مشخص کنید و فقط روی آن کار کنید و آن را به اتمام برسانید.

تکنیک مدیریت زمان پومودورو

این تکنیک، به استراحت در حین انجام کار اشاره دارد. بر اساس این تکنیک، باید کارهای روزانه خود را تقسیم بندی کنید و یک کار مشخص را به مدت 25 دقیقه انجام دهید و پس از این مدت زمان، 3 الی 5 دقیقه استراحت کنید و سپس به کار خود ادامه دهید. طبق این تکنیک، بعد از هر 60 دقیقه کار، باید بین 15 تا 30 دقیقه استراحت کنید. با این روش، شما می‌توانید تمرکز بیشتری داشته باشید، خستگی کمتری تجربه کنید و به عملکرد بهتری دست پیدا کنید. این تکنیک کمک می کند تا مدت زمانی که به یک پروژه یا کار خاصی اختصاص می دهید را مشخص کنید و بازدهی بهتری داشته باشید.

تکنیک مدیریت زمان GTD

این تکنیک دارای 5 مرحله است. در این تکنیک،کارها و وظایف به بخش های کوچکتر تقسیم می شوند. بنابراین کارها با استرس کمتری انجام می شوند. در این سیستم، ابتدا همه وظایف، افکار و ایده‌هایتان را ثبت می‌کنید تا از ذهن‌تان خارج شده و به شکل نوشتاری در دسترس باشند. سپس باید این وظایف را بر اساس اولویت، مهلت و نوع وظیفه مرتب کرده و در مورد آنها تصمیم بگیرید. اگر کار یا وظیفه قابل انجام بود، یا خودتان آن را انجام دهید و یا به شخصی دیگر بسپارید. اگر غیر قابل انجام بود، یا به تعویق بیندازید و یا آن ها را حذف کنید. سعی کنید اگر زمان کمی از شما می گیرد،حتما آن را انجام دهید. سپس آنها را مرتب کنید. اکنون نوبت به بازبینی آنها می رسد باید به صورت مداوم و هر هفته، آن ها را مجددا بررسی کنید و لیست خود را به روز کنید.و در نهایت، کار خود را شروع کنید.

ابزارهای مدیریت زمان

اکنون که با تکنیک های موثر و کاربردی برای مدیریت زمان آشنا شدید، نوبت به ابزارهای مفید برای پیاده سازی این تکنیک ها میرسه. امروزه، ابزارها و برنامه های کاربردی زیادی وجود دارند که در این زمینه میتونن به شما کمک خیلی زیادی بکنن. استفاده از این ابزارها سلیقه ایه. یکی از این ابزارهای ساده و کاربردی استفاده از پلنر یا دفتر برنامه ریزی روزانه هست. همچنین استفاده از دفتر بولت ژورنال نیز جزو پر کاربرد ترین ابزارهاست.

پلنر مدیریت زمان،آیتم جادویی برای برنامه ریزی و رسیدن به موفقیت

پلنر مدیریت زمان، یک ابزار فوق العاده کاربردی است که به شما امکان می‌دهد زندگی خود را برنامه‌ریزی کنید و به رویاهایتان نزدیک تر شوید. این دفتر کوچک، پنجره‌ای است به دنیای شخصیت و اهداف شما که با هر خطی که در آن بنویسید، یک قدم به سمت رویاها و اهدافتان بر می دارید. هر برگ از این دفتر، فرصتی جدید برای شروع یا ادامه راه به سوی موفقیت است. این دفتر، جایی است که ایده‌ها شکوفا می‌شوند، اهداف تبدیل به واقعیت می‌شوند و زمان‌ها محکوم به استفاده صحیح می‌شوند. با داشتن دفتر پلنر، شما می‌توانید به نظم و ترتیب در زندگی خود دست یابید و به سمت رسیدن به بهترین نسخه خود حرکت کنید. بنابراین، این دفتر را به نحوی پر کنید که هر صفحه آن شاهد پیشرفت و تحول در زندگی شما باشد. دفتر پلنر، ‌دوست و همراه شما در مسیر رسیدن به آرزوها و هدف‌هایتان خواهد بود و بررسی و بازبینی هر روز آن، شما را به سوی موفقیت و خوشبختی هدایت خواهد کرد.

دفتر برنامه ریزی روزانه، روشی عالی برای رهایی از استرس و رسیدن به آرامش ذهنی

استفاده از دفترچه برنامه ریزی، مسیر رسیدن به اهداف و آرزوها را راحت تر می کند. شما می توانید تمام کارهای روزانه ، هفتگی، ماهانه و سالانه خود را در داخل این دفتر ها یادداشت کنید تا چیزی از قلم نیفتد و در نهایت مطابق با آن پیش بروید. این دفتر ها به نوعی محرک شما هستند و شما را تشویق و ترغیب به ادامه دادن می کنند. هیچ چیزی لذتبخش تر از علامت زدن کامل تمام فعالیت های یادداشت شده در دفتر برنامه ریزی هفتگی نیست. بهتر است این دفتر را هر شب قبل از خواب برای روز آینده خود برنامه‌ریزی کرده و آن را همراه خود داشته باشید تا همواره رویاهای خود را پیگیری کنید و به اهداف خود نزدیک شوید.

جهت دریافت مشاوره رایگان انتخاب بهترین پلنر، قیمت دفتر برنامه ریزی و ثبت سفارش، با شماره تلفن 09134202571 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما لذت ببرید.  

بولت ژورنال، همراه همیشگی لحظات زندگی

از دیگر ابزارهای برنامه ریزی، دفتر بولت ژورنال نقطه ای هست. این دفتر فقط برای برنامه ریزی نیست و بلکه به حفظ خاطرات و افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس شما هم کمک میکنه. دفتر بولت ژورنال به گونه ای طراحی شده که میتونه تنها منبع شما باشه. یعنی به جای داشتن یه دفتر هدف، یه دفتر امور مالی، یه دفتر خاطره و غیره همه اشون با هم ترکیب بشن و بولت ژورنال رو تشکیل بدن.بولت ژورنال معمولا 4 تا مجموعه اصلی داره که شامل فهرست،آینده نگار،ماه نگار و روزنگارهست.

  • فهرست: این قسمت به شما کمک میکنه تا با استفاده از عنوان شماره صفحه، هرچیزی که نیاز دارید رو به راحتی پیدا کنید.
  • روزنگار: مهمترین بخش بولت ژورنال هست. این بخش برای ثبت افکار، نوشتن تجربیات، نکات و وظایف و احساساتیه که در طول روز دارین.
  • قسمت آینده نگار: برای نگهداری رویداد ها و وظایفی که خارج از محدوده زمانی ماه جاری داره ازش استفاده می کنیم. مثلا میتونید این قسمت رو به صورت یه تقویم سالانه طراحی کنید.
  • ماه نگار: یه چشم انداز کلی از رویدادها و وظایف ماه جاری هستش.

 

اپ های مدیریت زمان،جذاب ترین ابزارهای برنامه ریزی و موفقیت

بعضی از افراد برای برنامه ریزی و مدیریت زمان خود، استفاده از جدیدترین برنامه ها و نرم افزارهای مدیریت زمان رو ترجیح میدن. از پرکاربردترین برنامه های دیجیتال، میتونیم به نرم افزار ترلو، تودو لیست، پومودورو تایمر و غیره اشاره کنیم. این برنامه ها به راحتی قابل نصب بر روی انواع گوشی ها هستند و با استفاده از اونها به راحتی میتونید اهدافتون رو بنویسید و میزان پیشرفتتون رو بررسی کنید.

برای دریافت کاتالوگ و خرید جدیدترین دفتر پلنر برنامه ریزی 60، همین الان با شماره تلفن 09134202571 تماس بگیرید و یا به شرکت چاپگ به آدرس اصفهان، دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوچه جهان نما، بن بست اسماعیل پور، پلاک ٨ مراجعه کنید.    

‫4 دیدگاه ها

  1. چند وقتی بود که دنبال پروژه گرفتن بودم ولی جور نمیشد تا اینکه تو این دو سه روز، برای اولین بار سه تا پروژه خوب گرفتم. درحالی که قبلا فقط یدونه پروژه میتونستم بگیرم.حالا میخوام برای کارهایی که باید انجام شن چک لیست آماده کنم و از دفتر برنامه ریزی استفاده کنم. ولی راستش نمیدونم چطور یه دفتر برنامه‌ریزی خوب انتخاب کنم؟

  2. میخوام اگه اوکی بشه سیستم مدیریت پروژه های شرکت رو تغییر بدم و از این به بعد برای مدیریت پروژه های جدید از اپلیکیشن های مخصوص این کار استفاده کنیم. ولی هنوز مطمئن نیستم که همون دفتر برنامه ریزی بهتره یا اپلیکیشن های برنامه ریزی؟

  3. چطور میتونم کارهای ثبت شده تو دفترم رو پیگیری کنم و به موقع انجام بدم تا برای فردا نمونن؟ من واقعا تو این زمینه ضعیفم با اینکه سعی می کنم همه کارا رو برسونم و کامل انجام بدم ولی بازم بعضی وقتا کارهای امروز برای فردا میمونه.

دکمه بازگشت به بالا