بررسی کارایی سه فیوز اصلی پراید

به گزارش فروشگاه اینترنتی بست سرا فیوزها انواع مختلفی دارند و به همین دلیل مکانیسم عملکرد متفاوتی دارند، به همین دلیل فیوزهای مورد استفاده در خودروها دارای عنصر فیوزینگ هستند. اگر جریان از حد مجاز بیشتر شود، این نوار فلزی ذوب می شود و در نهایت مسیر جریان مسدود می شود. اما بد نیست بدانید که اکثر کابل های فیوز موجود در بازار از فولاد، فولاد فشرده و یا سیم معمولی می باشد که به دلیل استفاده از آلیاژهای کمیاب و نامرغوب فلزات و استفاده از شبه سرامیک است.
مواد به جای سرامیک و همچنین عدم رعایت استانداردهای ابعاد سر سیم در کوره های ساخت چین منجر به تداوم بدون اتصال، دماهای بالا و قطع برق در حین اتصال و در نتیجه آسیب جدی می شود. . برای دینام و باتری و سیستم برق و الکترونیک و همچنین برای آب شدن کامل فیوز بدنه باعث آتش سوزی در خودرو می شود. پس همیشه جعبه فیوز ماشین خود را چک کنید.
علت داغ شدن سه فیش یا سه فیوز پراید چیست فیوز وسطی و راه حل

فیوز چیست؟

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

آتش سوزی |استاندارد

فیوزهای پراید

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی متعددی وجود دارد و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوزها است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید. درصورتی‌که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله راهنمای جعبه فیوز پراید، به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

چرا فیوز می‌سوزد؟

به‌طورکلی اگر نوسانات در جریان برق را نتوان کنترل کرد و مخرب باشد (جریان ولتاژ نامناسب) سبب سوختن فیوز می‌شود. برخی از دلایل سوختن فیوز به شرح زیر است:

  • خرابی دینام و استفاده از قطعات غیراستاندارد
  • اتصال غیراستاندارد تجهیزات جانبی به خودرو
  • اتصال مستقیم و غیراصولی ادوات برقی به خودرو

نحوه عملکرد فیوز

پیش از دانستن هر مطلبی در مورد جعبه فیوز پراید، بهتر است در مورد نحوه عملکرد آن بدانیم. فیوزها انواع مختلفی دارند و به تبع آن دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی هستند؛ همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودروها دارای المان ذوب‌شونده هستند.

این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که داخل یک محفظه نارسانا به‌همراه جرقه‌گیر قرار داده می‌شوند. زمانی‌‌که جریان بیش از حد مجاز افزایش ‌یابد، این نوار فلزی ذوب می‌شود و در نتیجه مسیر جریان برق بسته خواهد شد.

جعبه فیوز چیست؟

همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است، جعبه‌ای است که تمامی فیوزها از جمله فیوز پمپ بنزین پراید در آن نصب شده‌اند و تمام تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد، صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل می‌کند. عکس جعبه فیوز پراید با تمام مشخصات در زیر آورده شده‌است.

تعویض فیوز پراید

فیوزهایی که در جعبه فیوز پراید صبا تعبیه شده‌اند، بر اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. فرض کنید نسبت به خرابی فیوز چراغ جلو پراید شک دارید. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز چراغ جلو پراید وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود.

هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه کنید:

هنگام تعویض فیوزهای جعبه فیوز پراید قدیمی یا جدید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی آن را خاموش کنید.
  • جهت بیرون‌کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده‌است، استفاده کنید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند، ولی در درازمدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان اسمی فیوزها روی آن‌ها نوشته شده‌است؛ لذا به‌هیچ‌وجه هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده نکنید.
  • همواره فیوز یدک به‌همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز پراید، حتما منشاء خرابی یا سوختگی آن را پیدا و برطرف کنید؛ در غیر این ‌صورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت ‌بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل کنید.

غرور سیم

این دستگاه دارای سه کانکتور سیم روی جعبه EGI، MAIN و HEAD می باشد، البته در مدل کاربراتوری دارای دو سیم است که کانکتور ig ندارند.

فیوز HEAD برای چیست؟

برای چراغ های جلو

فیوز اصلی برای چیست؟

رادیو، سیستم شارژ، فندک، ساعت، بوق، شیشه نمک و برف پاک کن، بخاری شیشه عقب، سیستم جرقه زنی، استارت، گرمایش و سرمایش، فن خنک کننده موتور و چراغ ها: عقب، زیر بغل، دستورالعمل، فلاشر، پلاک، سالن دستی , داخلی , صندوق عقب , پشت آمپلی فایر , کنترل پنل

چرا به فیوز EGI نیاز دارید؟

سیستم سوخت (سیستم تزریق) برای تامین نیرو

جعبه فیوز داخلی موتور پراید

جعبه فیوز سیم کشی پراید (داخل موتور) بخشی از سیستم الکتریکی خودرو است که در صورت اضافه بار، مسیر انتقال را قطع می کند و از آسیب به قطعات الکتریکی پراید جلوگیری می کند.
دکمه بازگشت به بالا