ایران حمایت می‌کند اما تصمیم حمله را خود حماس گرفت/ جمهوری اسلامی وارد جنگ مستقیم با اسرائیل نمی شود

این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.khabaronline.ir ” در مورد مقاله ” ایران حمایت می‌کند اما تصمیم حمله را خود حماس گرفت/ جمهوری اسلامی وارد جنگ مستقیم با اسرائیل نمی شود ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

جنگ |حماس

منوشه امیر در گفت‌وگو با رادیو فرانسه، ضمن سلب مسئولیت از نتانیاهو درباره عامل جنگ‌افروزی افزود:

*ما تجربه تلخی داریم. بیش از پانزده، شانزده سال پیش اسرائیل نوار غزه را تخلیه کرد و در اختیار فلسطینیان گذاشت. نتیجه چه شد؟ گروه‌های فلسطینی و جمهوری اسلامی ایران، غزه را به کانون تسلیحات و موشک و قتل و بمباران اسرائیل بدل ساختند. بنابراین آنچه در بخش فلسطینی می‌گذرد با سیاست‌های دولت‌های اسرائیل از جمله شخص نتانیاهو ارتباطی ندارد.

*اقدام‌های تروریستی گروه‌های فلسطینی با سیاست‌های آقای نتانیاهو هر چقدر هم که او راستگرا باشد ارتباطی ندارد. با این حال، من معتقدم که آقای نتانیاهو و گروه‌های طرفدار ایشان بر این باور بودند که برای جلوگیری از تشکیل دولت مستقل فلسطینی که می‌توانست به یک پایگاه بسیار خطرناک ترور علیه اسرائیل بدل شود، باید به استقرار حماس در نوار غزه کمک کرد تا به این ترتیب از نفوذ آن در کرانه باختری رود اردن جلوگیری نمود.

*درست است که این سیاست آقای نتانیاهو بود ولی اصل قضیه این است که حماس و حکومت اسلامی ایران خواستار نابودی اسرائیل هستند و حکومت ایران تمام امکانات تسلیحاتی و مالی خود را برای رسیدن به این مقصود در اختیار حماس گذاشته و سازمان جهاد اسلامی را ایجاد کرده که هدفش نابودی اسرائیل است. بنابراین، هر سیاستی را که هر دولتی در اسرائیل در پیش بگیرد فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند به تغییر جهت‌گیری سازمان حماس منجر شود.

*به گمان من درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در حمله هفتم اکتبر قدری مبالغه شده است. تصمیم این حمله را خود حماس گرفته، اما، حماس برای انجام این حمله از کمک‌های بسیار گسترده استراتژیکی و تاکتیکی حکومت ایران برخوردار بوده است. به غیر از بهره‌مندی از پول و تسلیحات ایران، سازمان حماس در حمله غافلگیرکننده خود به اسرائیل از شیوه‌های تهاجمی سپاه پاسداران در جنگ هشت‌ساله با عراق استفاده کرده است. با این همه، مبالغه است اگر بگوییم که حماس به دستور حکومت اسلامی ایران به اسرائیل حمله کرد. حماس اهداف خاص خود را دنبال کرده و می‌کند ولی در این راه از کمک‌های گسترده استراتژیکی و تاکتیکی حکومت ایران برخوردار بوده است.

* جمهوری اسلامی ایران وارد رویارویی مستقیم با اسرائیل نمی‌شود، چنان‌که طی چهل‌وچهار سال گذشته نشده و همواره سعی کرده از طریق گروه‌های نیابتی‌اش به اسرائیل آسیب برساند.

23302

نشر بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای صنعتی و تجاری جهانی. با دانش در زمینه بازارهای جهانی و تجارت بین‌الملل، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای صنعتی، شرکت‌ها و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و بازاریابی، به شما دیدی جامع از تحولات صنعتی و تجاری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا