انهدام موشک اوکراینی که گفته می‌شود با سرمایه‌ عربستان ساخته شده/ عکس

به گزارش خبرگزاری بیگ نیوز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی این کشور یک موشک بالستیک تاکتیکی گروم – ۲ را رهگیری و منهدم کرده است.

بر اساس گزارش ریانووستی که در این باره منتشر شده است، این نخستین رهگیری موفق موشک گروم – ۲ از زمان شروع جنگ اوکراین است. در این عملیات در منطقه دونتسک دو راکت هیمارس نیز هدف قرار گرفته‌اند.

گروم – ۲ از بحث‌ برانگیزترین و مرموزترین پروژه‌های نظامی اوکراین در سال‌های اخیر است که با نام‌های گوناگونی چون ساپسان، گروم، گریم و هریم به جهان معرفی شده است. البته معنی تمام این واژه‌ها تندر است.

این موشک بالستیک کوتاه‌ برد در ترکیب با کشنده برپاگر پرتابگر (TEL) در صورت عملیاتی بودن رقیبی برای موشک مشهور اسکندر روسیه به شمار می‌رود. هر کشنده برپاگر پرتابگر گروم – ۲ می‌تواند دو موشک حمل کند.

انهدام موشک اوکراینی که گفته می‌شود با سرمایه‌ عربستان ساخته شده/ عکس
ماکت موشک بالستیک گروم – ۲

اطلاعات چندانی درباره این موشک مرموز در دست نیست اما بر اساس گزارش‌های موجود عربستان سعودی چیزی حدود ۴۰ میلیون دلار برای طراحی و توسعه این موشک پرداخت کرده است.

کمپانی هوا فضای یوژنوی که از میراث باقیمانده شوروی در اوکراین است، کار طراحی و توسعه موشک بالستیک گروم را بر عهده داشت.

البته علیرغم ادعای روسیه مبنی بر سرنگون کردن موشک گروم – ۲، اوکراین عملیاتی بودن و استفاده از این موشک در جنگ را تایید نکرده است.

انهدام موشک اوکراینی که گفته می‌شود با سرمایه‌ عربستان ساخته شده/ عکس
کشنده برپاگر پرتابگر (TEL) موشک گروم – ۲

به گفته ویجیاندر تاکور کارشناس مسائل نظامی، موشک گروم – ۲ (روسیه هم بمبی با نام گروم ای ۲ در اختیار دارد) با برد ۵۰۰ کیلومتری و سر جنگی ۴۸۰ کیلوگرمی قابلیت حمله به اهدافی مهم در خاک روسیه را خواهد داشت.

با این تفاسیر اگر اوکراین موفق به راه‌اندازی خط تولید گروم -۲ داخل یا خارج اوکراین شده باشد، در آینده روسیه حملات بیشتری را به خاک خود تجربه خواهد کرد.

۵۸۵۸

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا