آیا میگرن باعث بالا رفتن فشار میشود؟

بروز سردردهای ناشی از مصرف مقدار معینی از فرآورده، علامتی است که افراد زیادی را نگران و سردرگم می کند. در این زمینه، این باور رایج وجود دارد که این محصول باعث افزایش فشار مغز می شود. زیرا افزایش فشار مغز یک اختلال خطرناک است و در صورت عدم تشخیص به موقع آسیب های جبران ناپذیری به فرد وارد می کند.

سردرد ناشی از پرخوری علامتی است که افراد زیادی را نگران و نگران می کند. در این زمینه، باور عمومی بر این است که این غذاها استرس مغز را افزایش می دهند. زیرا افزایش فشار روانی بیماری خطرناکی است و در صورت عدم تشخیص به موقع آسیب های جبران ناپذیری به فرد وارد می کند.

به گزارش  فرازطب برای اینکه بدانیم این ایده خوب است یا بد و چگونه سردرد ناشی از افزایش فشار مغز را از سردردهای دیگر تشخیص دهیم، با سیدمسعود نبوی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت مدیره صحبت کردیم.

آیا سردرد بعد از خوردن برخی غذاها نشانه فشار خون بالاست؟

خیر تاکنون هیچ موردی در دنیا از افزایش فشار مغز به دلیل مصرف غذا گزارش نشده است و این سردردها به دلیل فعال شدن مراکز میگرن در مغز افراد ایجاد می شود. خوردن غذاهای خاص می تواند مرکز میگرن را در مغز فعال کند، که می تواند باعث شروع یا بدتر شدن میگرن در افرادی شود که سابقه میگرن دارند یا داشته اند. با این حال، هر فردی بسته به سیستم میگرنی خود با غذاهای مختلفی سردرد را تجربه می کند، به عنوان مثال موز، آجیل، مرکبات، قهوه، پنیر کهنه و غذاهای تند از جمله شایع ترین مبتلایان به میگرن هستند و به آنها توصیه می کنیم تجربیات خود را بر این اساس دنبال کنند. باعث سردرد می شود، بنابراین از آنها اجتناب کنید همچنین افزایش یا کاهش ارتفاع، پرخوابی، کم خوابی، سوء تغذیه و استرس از عوامل ایجاد سردردهای میگرنی هستند.

چه عواملی باعث افزایش فشار داخل جمجمه می شود؟

هر عاملی مانند التهاب، تورم، عفونت یا کمبود آهن می تواند فشار روی مغز را افزایش دهد. گاهی استفاده از قرص های ضد بارداری یا داروهای ضد آکنه مانند تتراسایکلین و همچنین مشکلات هورمونی یا التهاب مفاصل نیز باعث افزایش فشار مغز می شود. اما وضعیتی به نام بیش از حد تومور کاذب نیز وجود دارد که در آن فشار مغز بدون هیچ دلیلی افزایش می یابد و بسیاری از زنان و دختران جوانی که به طور ناگهانی وزن اضافه می کنند، دچار آن می شوند.

علائم افزایش فشار مغز چیست؟

علامت اصلی افزایش استرس مغزی سردرد است و اگر این استرس تدریجی باشد سردرد به تدریج تشدید می شود. سردرد ناشی از فشار زیاد در مغز می تواند در سر پخش شود و با استفراغ و حالت تهوع همراه باشد و در صورت فشرده شدن عصب بینایی، فرد دچار تاری دید و گاهی دوبینی می شود. مهمتر از همه، فشار زیاد در مغز به اعصابی که چشم ها را حرکت می دهند فشار وارد می کند و آنها را فلج می کند و بیمار دچار بی نظمی می شود یا ممکن است نابینا شود. در برخی موارد حتی ممکن است بیمار در کما باشد اما باید گفت که افزایش فشار مغز به ندرت باعث سکته می شود. البته همه این علائم بستگی به این دارد که افزایش فشار مغز چقدر تدریجی و ناگهانی باشد. در نتیجه آنچه گفته شد مشخص می شود که با توجه به پیامدهای خطرناک این بیماری، استرس مغزی باید به سرعت شناسایی و کاهش یابد. افزایش وزن عامل اصلی ایجاد آخرین بیماری تومور کاذب است و ما همیشه توصیه می کنیم که بیماران به ویژه خانم های جوان در زمان بهبودی و کاهش وزن دوباره اضافه وزن نکنند.

چگونه استرس و میگرن را در مغز خود تشخیص دهید؟

علائم این بیماری با میگرن متفاوت است. سردردهای میگرنی معمولاً متناوب و متناوب هستند و پس از درمان سردرد، بیمار دیگر تحت تأثیر علائم بیماری قرار نمی گیرد و حالت طبیعی دارد. در عین حال، میگرن معمولاً باعث تاری دید و دوبینی نمی شود، اما با افزایش فشار مغز، بیمار دچار درد مداوم می شود، سردرد به تدریج تشدید می شود و علائم بعدی بیماری در بدن افزایش می یابد. بنابراین در نتیجه بیمار به طور کامل بهبود نمی یابد و بسیاری از علائم ثانویه یکی پس از دیگری ظاهر می شوند. علاوه بر این، زمانی که فشار مغزی بیمار بالا می‌رود، سردرد معمولاً به داروهای مسکن پاسخ نمی‌دهد و تنها راه درمان کاهش فشار روی مغز است. برای تیهه قرص میگرن آمریکایی با ما تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا