آغاز هم اندیشی‌های بین‌المللی کارگروه توسعه دریامحور هرمزگان

این پست از سایت سایت اطلاع رسانی بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.isna.ir ” در مورد مقاله ” آغاز هم اندیشی‌های بین‌المللی کارگروه توسعه دریامحور هرمزگان ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

بیگ نیوز/هرمزگان استاندار هرمزگان با اشاره به لزوم ترسیم نقشه راه درست در حوزه اقتصاد دریا پایه گفت: علاقمندیم در حوزه کلان اقتصاد دریایی از تجربیات فرانسه استفاده کنیم. 

 جلسه کارگروه اقتصاد دریامحور شامگاه چهارشنبه ۲۳خردادماه به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان و با حضور وبیناری اساتید دانشگاه سوربن فرانسه و آکادمی ژئوپولیتیک فرانسه با حمایت وزارت امور خارجه و سفارت ایران در فرانسه برگزار شد. 

استاندار هرمزگان در این جلسه با اشاره به موقعیت خاص و استراتژیک ایران اسلامی در جهان و اتصال آن از شمال به دریای کاسپین و از جنوب به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، گفت:حاکمیت تاریخی ایران در قالب امپراطوری بزرگ پارس بر دریاها و نواحی دریایی در شمال و جنوب بلامنازع بوده و در برهه‌ای از تاریخ دریای خلیج فارس  دریای داخلی ایران بوده است. 

استاندار هرمزگان با اشاره به ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی هرمزگان با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: متاسفانه علیرغم این گستره دریایی وسیع، ما هنوز استفاده ملموسی از دسترسی به دریا و آب‌های آزاد نداشته‌ایم بر همین اساس سیاست‌های ۹ گانه‌ای جهت بهره برداری کامل از ظرفیت دریا در دستور کار قرار گرفته است. 

وی با اشاره به پتانسیل‌های خاص و ویژه دریایی ایران در خلیج فارس تصریح کرد: تنها یکی از این مزیت‌های هرمزگان در حوزه اقتصاد دریا، پهنه دریایی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان است که روزانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت می شود. 

دوستی اظهار داشت: ما به دنبال جبران ضعف تاریخی خود در بهره برداری از ظرفیت اقتصادی دریا هستیم و می‌خواهیم با بهره‌گیری از تجربیات موفق کشورهای پیشرو در این حوزه به شیوه حکمرانی دقیقی در پیشبرد برنامه‌های دریایی ذیل ۹ کلان سیاست برسیم.

وی افزود: در گام دوم ۵ پیشران برای توسعه دریایی ایران مد نظر داریم این پیشران ها در حوزه انرژی و مواد خام، محصولات غذایی دریایی، گردشگری دریایی، کشتی سازی و صنایع دریایی، حمل و نقل و لجستیک است. 

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه برای هر پیشران چندین پروژه تعریف کرده‌ایم، گفت: برای کنترل این پروژه‌ها یک واحد مدیریت پروژه ایجاد کردیم که وظیفه راهبری و تخصیص منابع به پروژه‌ها را بر عهده دارد. 

وی با تاکید بر راه‌اندازی نهادی برای جذب سرمایه گذاری، جذب ایده‌ها و نوآوری ها در حوزه اقتصاد دریا خبر داد و تاکید کرد: در این واحد برخی کارها مثل مشوق های سرمایه گذاری، مناطق عاری از مجوز، برگزاری همایش ها ترسیم شده و در کنار آن از پلتفرم های دانشکده ها و اندیشکده های دانش بنیان و هنرستان‌های دریایی استفاده می‌شود. 

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان گفت: می‌خواهیم در مسائل کلان اقتصاد دریا از تجربیات جهانی در حوزه حکمرانی دریا، نهاد سازی و شبکه سازی در توسعه دریا محور همچنین پوشش ریسک و اصلاحات قانونی استفاده کنیم. 

وی در پایان گفت: علاقمندیم در حوزه کلان اقتصاد دریایی از تجربیات موفق کشورهای پیشرو مانند فرانسه استفاده و از نظرات و پیشنهادات اساتید محترم بهره‌مند شویم، ما در ابتدای راه هستیم و باید نقشه راه درستی ترسیم کنیم تا در نهایت به اهداف خود در حوزه توسعه دریا برسیم. 

به گزارش بیگ نیوز، این جلسه اساتید دانشگاه سوربن فرانسه مقالات خود در حوزه اقتصاد دریا و جایگاه فرانسه در این حوزه را تشریح و عوامل موفقیت این کشور در حوزه دریایی را مطرح و همچنین نقاط ضعف را نیز بیان کردند.

انتهای پیام 

خروج از نسخه موبایل