آشنایی با مستربچ های افزودنی و انواع آن

مستربچ‌های افزودنی کیفیت محصولات تولیدی را افزایش می‌دهند و برای تولید کنندگان حائز اهمیت هستند. مستربچ افزودنی در صنایع متعدد از جمله صنایع پلاستیک‌سازی، در ایجاد خواص فیزیکی یا شیمیایی نقش دارند. این مستربچ‌ها از مواد اولیه مهم و پرکاربرد هستند و تولیدکنندگان همواره از انواع مستربچ افزودنی استفاده گسترده می‌کنند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا انواع مستربچ‌های افزودنی را برای شما شرح دهیم.

مستربچ افزودنی چیست؟

در میان سه دسته مستربچ‌هایی که در بالا ذکر کردیم، بدون شک مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها، مستربچ‌های افزودنی است. انواع مستربچ افزودنی موجود در بازار به منظور تقویت خواص فیزیکی و شیمیایی مواد اولیه مورد استفاده در تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنوع مستربچ‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرند، بسیار زیاد است؛ چرا که خواص فیزیکی و شیمیایی که نیاز به تقویت و اصلاح دارند نیز زیاد است.

انواع مستربچ افزودنی

مستربچ‌ افزودنی، با توجه به کاربرد و خواصی که در محصول نهایی ایجاد می‌کنند، انواع مختلفی دارند. در ادامه، به بررسی مهمترین انواع افزودنی‌ها می‌پردازیم.

 مستربچ افزودنی روان کننده

مستربچ افزودنی روان کننده برای کاهش اصطکاک بین سطوح پلیمری، بهبود ویژگی‌های لغزش و جابجایی آنها طراحی شده است. این فرآیند پردازش صاف را در طول ساخت تضمین می‌کند و از چسبیدن مواد به تجهیزات جلوگیری می‌کند.

مستربچ افزودنی پلاستیکی انعطاف پذیر

انعطاف پذیری مواد پلیمری را افزایش می‌دهد و آنها را برای کاربردهایی که نیاز به انعطاف پذیری دارند مناسب تر می‌کند. معمولاً برای دستیابی به تعادل بین قدرت و انعطاف پذیری استفاده می‌شود.

مستربچ افزودنی افزایش دهنده ثبات

برای بهبود پایداری پلیمرها، جلوگیری از تخریب در اثر گرما یا قرار گرفتن در معرض اکسیژن فرموله شده است. طول عمر مواد را طولانی می‌کند و یکپارچگی آن را حفظ می‌کند.

مستربچ افزودنی ضد الکتریسیته ساکن گرد و غبار

مستربچ آنتی استاتیک از تجمع الکتریسیته ساکن بر روی سطح مواد پلاستیکی جلوگیری می‌کند که از چسبیدن گرد و غبار و سایر ذرات معلق به محصول جلوگیری می‌کند و آن را تمیز و عاری از گرد و غبار نگه می‌دارد.

افزودنی های ضد حریق برای ایمنی پلاستیک

مستربچ افزودنی بازدارنده آتش، مقاومت پلیمرها در برابر آتش را افزایش می‌دهد و اشتعال پذیری آنها و گسترش شعله را کاهش می‌دهد که برای ایمنی در کاربردهایی که خطرات آتش سوزی نگران کننده است، بسیار مهم است.

فرآیند تولید مستربچ

فرآیند تولید مستربچ شامل چهار مرحله فرمولاسیون، خوراک‌دهی، اختلاط و الک‌کردن است. مهم‌ترین مرحله تولید مستربچ، اختلاط است و متداول‌ترین روش پخش‌ مناسب افزودنی یا رنگ از طریق ترکیب اجزاء به صورت مذاب حاصل می‌شود. همچنین مهمترین دستگاه مورد استفاده در فرآیند اختلاط و تولید مستربچ که به طور گسترده در صنعت ایران به کار می‌رود، اکسترودر است. در این روش پلیمر و افزودنی‌ها درون دستگاه اکسترودر ذوب و با هم ترکیب شده و سپس از انتهای اکستروژن خارج می‌شوند.

کاربردهای مستربچ افزودنی

استفاده از مستربچ‌ها کاربردهای بسیاری دارند. بعضی از کاربردهای مستربچ افزودنی به شرح ذیل است:

  • صرفه‌جویی در انرژی، زمان و هزینه به کار بردن نیروی کار و هزینه لازم برای مخلوط کردن پودرها
  • سهولت در ذخیره‌سازی و جابجایی و کاهش اتلاف مواد
  • خوراک‌دهی ساده‌تر و رفع مشکل تغییر غلظت افزودنی و یکنواختی رنگ یا خواص در حین تولید
  • پخش نشدن پیگمنت‌ها در هوا و عدم ایجاد آلودگی و خطر برای کارکنان
  • یکی دیگر از کاربردهای این مواد کمک به پخش و یکنواختی بهتر رنگ، افزودنی یا پرکننده در سراسر محصول نهایی است.

مزایای مستربچ افزودنی

مستربچ افزودنی کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف، مخصوصا صنعت پلاستیک سازی برای ایجاد یا بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی در محصولات دارد. از مزایای مستربچ افزودنی می‌توان به صرفه جویی در انرژی برای به کارگیری نیروی انسانی، سهولت در ذخیره سازی محصولات تولیدی و کاهش اتلاف مواد اولیه، جلوگیری از پخش پیگمنت‌های رنگی در هوا به منظور سلامت کارکنان، افزایش دفعات تکرار پذیری فرآیند تولید، ثبات و ماندگاری بیشتر رنگ محصولات، ایجاد شفافیت در محصولات رنگی، بالا بردن مقاومت محصولات در برابر حرارت و نیز بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی اشاره کرد.

مصرف مستربچ افزودنی

بسیاری از افراد نمی‌دانند که به چه مقدار باید از مستربچ افزودنی استفاده کنند. باید گفت که بر اساس میزان غلظت افزودنی‌هایی که درون پایه ترموپلاستیک قرار دارند از مستربچ استفاده می‌شود. تولید کنندگان بر اساس کاربرد نهایی از مستربچ در تولید محصولات استفاده می‌کنند. بنابراین مقدار و میزان استفاده از مستربچ متغیر است. در کنار کیفیت مستربچ باید به مقرون به صرفه بودن آنها توجه کنید. هر تولید کننده ای باید پایه مناسب را انتخاب کند و از تجهیزات و مواد لازم برای تولید محصولات خود استفاده کنند و بتوانند محصولی تولید کند که کیفیت مناسبی داشته باشد. دقت کنید کیه بعضی از مستربچ‌ها از مواد اولیه قیمت بیشتری دارند. بسیاری از تولید کنندگان ممکن است به دلیل افزایش قیمت مستربچ‌های افزودنی علاقه ای به استفاده از آنها نداشته باشند اما ممکن است وقتی از این محصولات بی رویه استفاده می‌کنند هزینه‌های تولید و کیفیت نهایی محصولات بیشتر از قیمت مستربچ شود. دقت کنید هر چقدر که میزان درصد این محصول در کاربرد کالا افزایش یابد اندازه میزان استفاده از این محصول کاهش می‌یابد.

خرید مستربچ افزودنی

خرید مواد اولیه با کیفیت، تولیدات نهایی با کیفیت را نیز به همراه دارد. مستربچ‌ها مواد جامد فرآوری شده ویژه‌ای هستند که برای دادن رنگ و طیف وسیعی از خواص و کیفیت‌ها به اقلام پلاستیکی استفاده می‌شوند. شما نیز اگر کسب و کاری در حوزه پلاستیک دارید و می‌خواهید بهترین محصولات را در اختیار مردم قرار دهید، برای خرید انواع مستربچ افزودنی از شرکت «سی وان» اقدام کنید. شرکت «سی وان پلیمر» می‌تواند بهترین و باکیفیت‌ترین انواع مستربچ‌های افزودنی را با قیمت مناسب به شما ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید. همچنین جهت خرید از اینجا اقدام کنید. 

جمع بندی

مستربچ‌های افزودنی، از محصولات مهمی هستند که به عنوان یک ماده اولیه در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که اشاره شد، برای رنگ کردن یا بهبود خواص در صنعت پلاستیک سازی، انواع مستربچ‌ افزودنی به کار گرفته می‌شود. در این مقاله از شرکت سی وان پلیمر به بررسی جامع مستربچ افزودنی پرداختیم تا شما همراهان گرامی توجه لازم را هنگام خرید و سفارش مستربچ‌های افزودنی داشته باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا