نماد سایت بیگ نیوز

آشنایی با انواع لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه جزء ضروری ساختمان ها محسوب می گردد. این نوع لوله از فولاد ساخته می شود که بر آن پوششی از فلز روی می پوشانند. مهم ترین ویژگی لوله گالوانیزه مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی است که باعث افزایش عمر لوله نیز می گردد. هرچه پوشش روی ضخیم تر باشد محافظت از لوله بهتر انجام می شود. برای اینکه با لوله گالوانیزه، نحوه تولید آن، انواع لوله گالوانیزه و همچنین کاربرد و مزایای آن آشنا شوید با ادامه مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول لوله گالوانیزه (Galvanized rebar)
۲ جنس فولاد (با پوشش فلز روی)
۳ انواع لوله گالوانیزه گرم – لوله گالوانیزه سرد
لوله گالوانیزه درز دار – لوله گالوانیزه بدون درز
۴ نحوه تولید غوطه وری در استخر روی – الکتروگالوانیزه
۵ ابعاد طول: شاخه های ۶ متری
ضخامت: از ۲ تا ۸ میلی متر
سایز یا قطر: از ½ تا ۴۸ اینچ

لوله گالوانیزه همان لوله فولادی است که پوششی از فلز روی بر آن پوشانده شده است. پوشش روی (Zn) باعث مقاومت لوله در برابر خوردگی و زنگ زدن می گردد. به همین دلیل استفاده از لوله گالوانیزه در شرایطی که لوله مدام در معرض رطوبت است بهترین گزینه می باشد. برای پوشش دهی لوله از دو روش گرم و سرد استفاده می شود.

استاندارد ملی ایران که برای تولید لوله گالوالنیزه تدوین شده است، ویژگی ها و روش آزمون لوله گالوانیزه گرم را  با عنوان «لوله های فولادی با پوشش گالوانیزه به روش غوطه وری گرم» مورد بررسی قرار داده است. طبق این استاندارد، گالوانیزه کردن لوله به روش غوطه وری گرم به صورت زیر تعریف می شود:

گالوانیزاه کردن به روش غوطه وری گرم عبارتست از ایجاد یک پوشش فلز روی و/یا آلیاژ های روی ـ آهن بر روی لوله فولادی، از طریق فرو بردن لوله در فلز روی مذاب .

لوله های گالوانیزه در هر دو نوع درزدار و بدون درز تولید می شوند، اما بیشترین تولید این نوع لوله به صورت درزدار می باشد. این لوله ها هم برای انتقال گاز و آب آشامیدنی کاربرد دارند و هم می توان از آن ها برای سایر کاربردها از قبیل لوله های داربست بندی و مقاطع توخالی ساختمانی استفاده کرد. در ادامه با انواع لوله گالوانیزه بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه گالوانیزه کردن فولاد

گالوانیزه کردن بیش از صد سال است که برای محافظت از آهن و فولاد در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. در آن زمان فولاد گالوانیزه شده در مکان های مختلفی و به منظور محافظت از سیم سیمی (برای کابل های تعلیق در پل بروکلین) و حتی برای ناودانی ها در خانه ها استفاده می شد.

انواع لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه با توجه به شکل ظاهری و کاربردشان انواع گوناگونی دارند و می توان آن ها را از جنبه های گوناگون مانند روش تولید، روش پوشش دهی، جنس لوله و … به صورت زیر تقسیم بندی کرد.

۱انواع لوله گالوانیزه از نظر جنس لوله

تمامی لوله های گالوانیزه از جنس فولاد یا همان آهن هستند که بر روی آن ها پوششی از فلز روی کشیده شده است.

۲انواع لوله گالوانیزه از نظر روش تولید

لوله های گالوانیزه به دو روش قابل تولید هستند:

تولید لوله از ورق (لوله گالوانیزه درزدار)

این روش تولید لوله گالوانیزه با استفاده از دو نوع ورق امکان پذیر است: ۱تولید از ورق گالوانیزه ۲- تولید از ورق فولادی و سپس گالوانیزه کردن لوله

در روش اول، ورق گالوانیزه وارد خط تولید لوله شده و با استفاده از آن لوله گالوانیزه تولید می گردد. این مدل لوله گالوانیزه از جمله لوله های برق به شمار می رود و کاربرد سازه ای ندارد.

در روش دوم از ورق فولادی برای تولید لوله استفاده می شود و پس از تولید لوله فولادی آن را گالوانیزه می کنند (پوشش فلز روی به آن اضافه می کنند).

پرکاربردترین و همچنین بیشترین تولید لوله های گالوانیزه از روش دوم، یعنی تبدیل ورق فولادی به لوله و سپس گالوانیزه کردن آن انجام می شود. لوله تولید شده به این روش ارزان تر می باشد.

دریچه منهول یا دهانه آدم رو (درب منهول) عبارت است از دریچه ای گرد یا مربع که بر روی انواع منهولهای فاضلابی، مخابراتی و برق جهت جلوگیری از سقوط افراد و اجرام به داخل گودالهای تاسیسات استفاده می‌گردد.

تولید لوله گالوانیزه به صورت بدون درز

در این روش از لوله بدون درز یا همان لوله مانیسمان برای گالوانیزه کردن استفاده می شود. لوله مانیسمان مستقیما از شمش فولادی تولید شده است، به همین دلیل در آن هیچگونه درزی وجود ندارد. با استفاده از لوله مانیسمان می توان لوله گالوانیزه بدون درز تولید کرد.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با لوله مانیسمان یا لوله بدون درز مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

۳انواع لوله گالوانیزه از نظر روش گالوانیزه کردن

پوشش گالوانیزه که روی لوله ایجاد می شود به دو روش گرم و سرد انجام می گیرد. در واقع اینگونه می توان گفت که آبکاری لوله با فلز روی به دو روش آبکاری گرم و آبکاری گرم تقسیم می شود.

لوله گالوانیزه گرم به این شکل تولید می شود که لوله فولادی در استخری از فلز روی مذاب فرو برده می شود تا تمام سطح داخلی و خارجی آن با فلز روی پوشیده شود. لوله گالوانیزه گرم نسبت به گالوانیزه سرد دوام و کاربرد بیشتری دارد.

برای ایجاد پوشش گالوانیزه به روش سرد، با استفاده از الکترولیز نمک های روی، لوله فولادی به گالوانیزه تبدیل می گردد. در واقع گالوانیزه سرد شامل فرآیند الکترولیز محلول نمک روی است. با این کار، پیوند میان اتم های سطح لوله شکسته شده و اتم های فلز روی با اتم های فولاد پیوند برقرار می کنند. در نتیحه پوششی از فلز روی با عمق نسبتا کم در سطح لوله فولادی ایجاد می شود.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت لوله های گالوانیزه تولید شده به روش گرو و روش سرد تفاوت هایی از نظر ضخامت و کیفیت پوشش، طول عمر، قیمت و … دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

ابعاد لوله گالوانیزه

ابعاد قابل بررسی لوله های گالوانیزه شامل طول، ضخامت و سایز لوله می باشد. در جدول زیر ابعاد رایج و پرکاربرد لوله گالوانیزه را مشاهده می کنید.

ابعاد لوله گالوانیزه
ضخامت  از ۲ تا ۸ میلی متر
سایز (قطر) از ½ تا ۴۸ اینچ
طول ۶ متر

آشنایی با اصطلاحات لوله گالوانیزه

برای آشنایی کامل تر با لوله گالوانیزه یا در صورتی که قصد خرید لوله گالوانیزه را دارید باید حتما اصطلاحات مربوط به این لوله را بشناسید. اصطلاحاتی که معرف ویژگی ها و مشخصات لوله گاوانیزه هستند شامل موارد زیر می شوند.

۱کونیک یا غیر کونیک

لوله های گالوانیزه می توانند به دو صورت کونیک شده یا غیر کونیک تولید و عرضه شوند.

اکثر کارخانه های تولید کننده لوله گالوانیزه در کشور، لوله های خود را به صورت غیرکونیک تولید می کنند و در حال حاضر فقط دو کارخانه گروه صنعتی سپاهان و نورد و پروفیل ساوه، لوله گالوانیزه کونیک شده عرضه می کنند.

۲تست و غیر تست (صنعتی)

لوله گالوانیزه تولیدی در کارخانه ها اگر وارد پروسه تست شوند و با تزریق گاز پرفشار دورن لوله، از جهت نواقص و معایب بررسی شوند به آن ها لوله گالوانیزه تست شده می گویند. دو نوع تست آب و گاز روی لوله انجام می شود که تفاوت آن ها در مدت زمان تست و مقدار گاز تزریقی است.

در پروسه تست، گاز پرفشاری را درون لوله که دوسر آن بسته شده است تزریق می کنند، در صورتی که فشار گاز در مدت زمان معینی پایین نیایید به این معنی است که لوله نشتی یا ترک خوردگی نداشته و می توان از آن در مصارف پرفشار یا حساس استفاده کرد. بیشترین موارد مصرف لوله گالوانیزه تست آب  در ساختمان سازی برای انتقال آب شرب، لوله کشی آتش نشانی، سیستم اطفاء حریق ومی باشد.

در مقابل، لوله ای که این پروسه تست را نگذرانده باشد، لوله غیر تست یا صنعتی نامیده می شود.

۳رزوه شده و رزوه نشده

منظور از رزوه، به معنی ایجاد شیارهای مارپیچی در انتهای لوله است. برخی از لوله های گالوانیزه به صورت دو سر رزوه تولید می شوند. این کار در کارخانه های تولیدکننده انجام می گیرد، اما لوله های بدون رزوه را نیز می توان در کارگاه ها رزوه کرد.

۴جرم پوشش

طبق استاندارد ملی ایران جرم پوشش لوله گالوانیزه عبارت است از جرم فلز روی یا آلیاژ های روی – آهن که به ازای واحد سطح پوشش داده شده است و بر حسب گرم بر مترمربع (

ما به شما در بهبود عملکرد پروژه کمک می کنیم

لوله‌ها دارای انواع مختلفی هستند و به واسطه های کاربردهای متعددی که دارند در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. لوله های گالوانیزه از جمله پر مصرف ترین انواع لوله ها هستند که کاربردهای متعددی در صنایع مختلفی همچون کشاورزی، ساختمان سازی، آب و فاضلاب، برق و مخابرات و … دارند. لوله های گالوانیزه همانند سایر انواع لوله ها وظیفه انتقال مایعات، گازها و … را بر عهده دارد و می تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. در ادامه مطلب به سوال لوله گالوانیزه چیست پاسخ می‌دهیم و به آشنایی بیشتر با انواع لوله گالوانیزه می‌پردازیم.

آشنایی با لوله گالوانیزه

هرچند که امروزه لوله های PVC و پلی اتیلنی در بسیاری از صنایع کاربردهای متعدد و زیادی دارند اما هنوز لوله های فلزی از پرمصرف ترین لوله ها در بسیاری از صنایع به عنوان و … می باشند. لوله های فلزی اگرچه مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و ضربه دارند اما در برابر رطوبت، اکسید شدن و خوردگی ضعیف هستند. برای محافظت این لوله ها از خوردگی و اکسید شدن یک لایه از جنس روی کشیده می شود.

لوله هایی که عمل گالوانیزاسیون بر روی آنها انجام می شود و یک لایه پوششی از روی بر آنها کشیده می شود لوله گالوانیزه نامیده می شوند. به صورت کلی می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی لوله های گالوانیزه را تقسیم کرد. این لوله ها از نظر وزن به سه دسته لوله های سبک، لوله های متوسط و لوله های سنگین تقسیم می شوند. از نظر جنس نیز لوله ها به دو دسته تقسیم می شوند:

لوله ‌آهنی گالوانیزه

این لوله ها معمولا در رنگ های تیره و خاکستری تولید می شوند و از جنس آهن سفید نورد شده می باشند که درزهای موجود در آن توسط دستگاه های درزجوش به هم جوش داده شده اند. لوله های گالوانیزه آهنی با نام لوله های با درز نیز شناخته می شوند.

لوله فولادی گالوانیزه

این لوله ها دارای وزن کمتری نسبت به لوله های گالوانیزه آهنی هستند و بیشتر برای لوله کشی سیستم تهویه مورد استفاده قرار می گیرند. جنس این لوله ها از فولاد نرم است و در برابر آب مقاومت بالایی دارند هر چقدر که بیشتر در مجاورت آب قرار بگیرند سخت تر می شوند به همین دلیل از گالوانیزه فولادی در لوله کشی های ساختمانی و … استفاده می شود اما در مجاورت مواد اسیدی همانند چدن عمل می کنند و ضعیف هستند.

انواع لوله گالوانیزه از نظر روش تولید

لوله های گالوانیزه علاوه بر وزن و مواد تشکیل دهنده از نظر روش تولید نیز می تواند به دو دسته اصلی تقسیم شوند که به شرح زیر می باشند:

لوله گالوانیزه سرد

در این روش برای تولید لوله های گالوانیزه از نمک روی استفاده می شود. در حقیقت نمک روی در داخل یک محلول آبی الکترولیز شده و سپس محصول اصلی تولید می شود. این لوله ها در دمای پایین آبکاری و گالوانیزه می شوند و با استفاده از یک لایه روی سطح آنها پوشیده می شود. ظاهر لوله های گالوانیزه سرد کاملا براق و یکنواخت است. در حالی که لایه روی آن ضخامت کمی (حدود 20 میکرون) دارد. در صورت که این لایه خراشیده شود لایه های اصلی زیری به راحتی می توانند دچار اکسیدشدگی و خوردگی قرار بگیرند.

در حقیقت می توان گفت که لوله های گالوانیزه سرد عمر کوتاه تری ( در بهترین شرایط 5 تا 8 سال) دارند، از مقاومت زیادی برخوردار نیستند و به راحتی دچار خراشیدگی و در نهایت خوردگی می شوند. لوله گالوانیزه سرد بیشتر در صنایع خودروسازی، قطعه سازی، بهداشت، پیچ و مهره و … کاربرد دارد.

لوله گرم گالوانیزه

لوله های گالوانیزه گرم که معمولا برای در ساختمان ها استفاده می شود در دمای بسیار بالایی (460 درجه سانتی گراد) تولید می شوند. در این روش مولکول‌ های آهن و فلز روی با هم درگیر شده و فلز روی به درون آهن نفوذ می‌کند. همین موضوع باعث افزایش استحکام لوله و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی می شود. این لوله ها می توانند تا 30 سال عمر کنند. با توجه به آنکه لایه گالوانیزه آن از ضخامت بالایی (40 تا 120 میکرون) برخوردار است به راحتی اکسید نمی شوند. این لوله ها معمولا به رنگ مات و کدر بود و سطح یکنواختی ندارند.

این لوله ها بیشتر برای محیط های باز استفاده می شوند و معمولا در صنعت مخابرات و برق کاربردهای متعددی دارند. همچنین به عنوان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایا و معایب لوله های گالوانیزه

همانطور که گفته شد امروزه انواع لوله های مواد مختلفی تولید می شوند. هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند. از جمله مهم ترین مزیت ها و معایب لوله های گالوانیزه می توان موارد زیر را عنوان نمود:

حالا معایب لوله گالوانیزه چیست؟ از جمله معایب این لوله ها نیز می توان به مواردی همچون خوردگی و اکسید شدن آنها در صورت مجاورت دائمی با رطوبت و وارد شدن مواد غیر بهداشتی به خطوط آب خوردنی و آلوده کردن آن اشاره کرد. از این رو بهتر است که در صورت امکان از این لوله ها برای انتقال آب خوردنی استفاده نشود.

کاربرد لوله گالوانیزه چیست

کاربرد لوله گالوانیزه چیست؟ همانطور که گفته شد لوله های گالوانیزه می توانند در صنایع مختلف و در بخش های متعددی به کار بروند. از جمله مهم ترین کاربردهای این لوله ها می توان به مواردی همچون تصفیه خانه ها، دکل های مخابراتی، کشاورزی، گارد ریل های جاده ای، تهویه ساختمان، آب و فاضلاب، گلخانه، حصار کشی، تیرهای برق، و … اشاره کرد. به صورت کلی می توان از این لوله های برای انتقال انواع مایعات، گاز و کابل های برق در موقعیت های مختلف استفاده کرد.

ویژگی های لوله گالوانیزه

این لوله ها همانند سایر انواع لوله ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

قیمت لوله گالوانیزه

قیمت این لوله‌ها همانند سایر لوله ها و اتصالات به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. مهم ترین آن ها شامل موارد زیر هستند:

حرف آخر

لوله گالوانیزه چیست؟ لوله های گالوانیزه در حقیقت لوله هایی از جنس آهن یا فولاد هستند که توسط یک لایه فلز روی پوشش داده شده و در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این لوله ها از طول عمر بالایی برخوردارند و در انواع مختلفی تولید می شوند. با توجه به نوع دسته بندی این لوله ها می توان از آنها در صنعت های مختلفی همچون آب و فاضلاب، مخابرات، کشاورزی، برق، ساختمان سازی و … استفاده کرد.

لوله‌ها از تنوع بالایی از نظر جنس، اندازه و ابعاد، نحوه تولید، ضخامت، کاربرد، استانداردها و … برخوردارند و هرکدام

لوله به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات در تاریخ بشریت شناخته می‌شود که قدمت و تاریخچه استفاده از آن به

لوله‌های پلیمری از جمله لوله‌هایی هستند که به واسطه داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، طول عمر بالا، قیمت مناسب،

مواد پلیمری در دنیای مدرن امروزی جایگاه ویژه‌ای داشته و مصارف صنعتی، نیمه صنعتی و غیر صنعتی متعددی دارند. یکیلوله گالوانیزه از انواع لوله های فولادی است که با فلز روی، آبکاری شده است. به عبارت دیگر پوششی محافظ از فلز روی بر سطح لوله فولادی و به منظور افزایش مقاومت آن به خوردگی، ایجاد می‌شود. همین ویژگی مقاومت به خوردگی موجب شده تا انواع لوله گالوانیزه، اغلب به عنوان مورد استفاده قرار گیرند. قیمت لوله گالوانیزه تحت عوامل متعددی قرار دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، قیمت آهن است.

در این مقاله سعی شده است تا درباره لوله مشخصات گالوانیزه، انواع و کاربرد آن‌ها، روش تولید و تفاوت انواع لوله گالوانیزه گرم و سرد، صحبت شود. همراه آیرومارت باشید.

گالوانیزه چیست؟

برای افزایش عمر انواع ، پروفیل‌های آهنی و فلزی، می‌توان از فلز روی استفاده کرد. این فلز با استفاده از فرایند ، به عنوان یک لایه محافظ بر روی ورق‌ها، تسمه‌ها، لوله‌ها و … قرار می‌گیرد و از آن‌ها در مقابل خوردگی، محافظت می‌کند. لوله گالوانیزه نیز با همین روش تهیه شده است. فلز روی در درون لوله به عنوان یک عایق مستحکم عمل خواهد کرد. این فلز از تماس سیالات و یا گازهایی که از درون لوله می‌گذرند جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر مقاومت لوله بالا می‌رود و عمر مفید سازه‌هایی که به کاربرد لوله گالوانیزه پی برده‌اند، بیشتر است.

فرایند گالوانیزاسیون در حالت کلی به دو روش گالوانیزه گرم و سرد قابل انجام است. روش گالوانیزه کردن، از عوامل موثر بر کیفیت، نوع کاربرد و محسوب می‌شود.

مشخصات لوله گالوانیزه

لوله به عنوان مقطعی پرکاربرد در صنعت محسوب می‌شود. از سوی دیگر، داشتن خاصیت مقاومت به خوردگی از جمله خواص مهمی است که برای کاربرد لوله‌ها در محیط‌های مختلف نیاز است. لوله‌های فولادی معمولی مقاومت به خوردگی کمی دارند. در محیط‌های خورنده معمولا از انواع لوله گالوانیزه و یا از استفاده می‌شود.

از بارزترین مشخصات انواع لوله گالوانیزه، مقاومت بالای آن‌ها در مقابل خوردگی است که کاربرد این لوله‌ها را در محیط‌های خورنده رقم می‌زند.

پوشش روی ایجاد شده بر سطح این لوله‌ها موجب شده تا در محیط‌های خورنده، فلز روی نسبت به آهن، زودتر وارد واکنش شده و مانند یک فلز فدا شونده رفتار می‌کند. در نتیجه خوردگی و زنگ زدن لوله به تاخیر می‌افتد. در برخی از محیط‌های اسیدی خورده شدن فلز روی با سرعت بالایی رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است که در چنین محیط‌هایی از هیچ کدام از انواع لوله گالوانیزه استفاده نشود.

انواع لوله گالوانیزه به دلیل ارائه خواص مقاومت به خوردگی خوب در مقابل رطوبت، اغلب در انتقال آب کاربرد دارند. در سال‌های نه چندان دور، از لوله‌های سربی در انتقال آب استفاده می‌شد. تا اینکه محققان متوجه شدند که این لوله‌ها سرب موجود در ترکیب خود را به آب، انتقال داده و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند. به تدریج انواع این لوله که خطر بسیار کمتری نسبت به لوله‌های سربی دارند و از مقاومت به خوردگی بالایی نیز برخوردارند، جایگزین لوله‌های سربی شدند.

انبار لوله گالوانیزه

انواع لوله گالوانیزه را می‌توان بر اساس وزن و روش تولید، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. براساس وزن، انواع لوله گالوانیزه در دو دسته سنگین و سبک قرار می‌گیرد.

اما مهم‌ترین دسته‌بندی این نوع لوله‌ها، بر اساس روش تولید است. مطابق با این معیار، انواع لوله گالوانیزه در دو دسته زیر قرار می‌گیرد:

هر کدام از این انواع لوله گالوانیزه، به دلیل ارائه خواص متفاوت، در موارد متفاوتی نیز کاربرد دارند. در خصوص ، در مطلبی از وبلاگ آیرومارت بیشتر صحبت کرده ایم.

روش تولید انواع لوله گالوانیزه

تولید انواع لوله گالوانیزه با استفاده از دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد، صورت می‌گیرد. از معروف‌ترین روش گالوانیزه گرم و سرد می‌توان به ترتیب به روش غوطه‌وری گرم و روش الکتروشیمیایی اشاره کرد. هرکدام از روش‌های گالوانیزه کردن لوله‌ها، می‌تواند در کیفیت، خواصی که ارائه می‌دهد و در نتیجه نوع کاربرد آنها موثر باشد.

ارائه کیفیت قابل قبول و همچنین راحت‌تر بودن روش گالوانیزه گرم، موجب شده تا این روش، بیشتر مورد توجه تولید کنندگان انواع لوله گالوانیزه قرار گیرد. اکثر لوله های گالوانیزه موجود در بازار با استفاده از روش غوطه‌وری گرم تولید شده‌اند.

مشاهده ویدیوی ، به شما کمک می‌کند تا با این فرایند بیشتر آشنا شوید.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله گالوانیزه‌ای که به روش گالوانیزه گرم تولید می‌شود، خواص متفاوتی از لوله های گالوانیزه سرد ارائه می‌دهد. همین امر موجب شده تا قیمت این دو نوع لوله گالوانیزه نیز متفاوت باشد.

کاربرد انواع لوله گالوانیزه

انواع لوله گالوانیزه برای انتقال سیالات، خصوصا در محیط‌های با رطوبت بالا، کاربرد دارد. چرا که بسیاری از لوله‌های فولادی بدون پوشش، در محیط‌های خورنده دچار خوردگی می‌شوند. در نتیجه طول عمر آن‌ها به شدت کاهش یافته و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز زیاد است. در این موارد، بسته به حساسیت کار و میزان هزینه‌ای که در نظر گرفته شده است، از لوله گالوانیزه و یا از لوله استنلس استیل استفاده می‌شود.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای انواع لوله گالوانیزه عبارتند از:

مهم‌ترین این کاربردها را در ادامه به تفصیل شرح داده‌ایم:

۱انتقال و لوله کشی آب

امروزه یکی از معیارهای مهم شهرنشینی، دسترسی به منابع آب سالم است. به همین دلیل تمام بخش‌های یک سیستم آب رسانی، بسیار ارزشمند است و باید از وسایل و ابزارهای مقاوم انتخاب شود. کاربرد لوله گالوانیزه در سیستم انتقال آب دقیقا به همین دلیل است. چرا که این لوله‌ها در برابر جریان آب داغ مقاومت بالایی دارند، خم نمی‌شوند و تغییر شکل نمی‌دهند. از سوی دیگر در برابر هوای خیلی سرد نیز مقاوم‌ترند و می‌توانند برای سال‌های سال بدون مشکل در سیستم باقی بمانند.

۲سازه‌های فلزی

کاربرد لوله گالوانیزه در ساخت سازه‌های گوناگون پیشینه‌ای طولانی دارد. این لوله‌ها به دلیل استحکام و وزن متعادل، پرطرفدارند و صنایع گوناگون ترجیح می‌دهند آن‌ها را جایگزین پروفیل‌های دیگر کنند. لوله‌های گالوانیزه، در برابر تغییرات آب و هوایی نیز استواری بیشتری دارند و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب به شمار می‌روند برای سازه‌هایی که در فضای آزاد اجرا می‌شوند. البته باید در نظر داشت که این نوع لوله نیز محدودیت‌هایی در کاربرد دارد. به همین دلیل باید پیش از خرید، اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید.

۳حصار کشی

برای بالا بردن امنیت؛ بسیاری از محوطه‌ها نیاز به کشیدن حصارهایی مقاوم، ارزان و پایدار دارند. به همین دلیل حصارکشی از دیگر مواردی است که به عنوان کاربرد لوله گالوانیزه مطرح می‌شود. این لوله‌ها، توانایی مناسبی در برابر برش، فشار و خم شدگی دارند. از آن‌ها می‌توان به عنوان نرده نیز استفاده کرد. این لوله‌ها را می‌توان رنگ کرد. لوله‌های گالوانیزه  اگر با فاصله‌های کم نصب شوند، مثل یک دیوار دفاعی قوی عمل خواهند کرد.

کاربرد لوله گالوانیزه در ساخت حصار

۴آبیاری زمین‌های کشاورزی

برای سرزمین‌های گرم و خشک همچون ایران، آبیاری بهینه و مناسب زمین‌های کشاورزی بسیار اهمیت دارد. تا جایی که بسیاری از زمین‌هایی که نتوانسته‌اند با روش‌های درست آبیاری شوند، از بین رفته‌اند. کاربرد لوله گالوانیزه در صنعت کشاورزی، گسترده است. این لوله‌ها آب را به بوته‌ها، کانال‌ها و نهال‌ها می‌رسانند. در برابر حرکت ماشین‌های کشاورزی مقاومند و جوندگان و حیواناتی که گاه و بیگاه به زمین‌ها سر می‌زنند، نمی‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند.

۵حفاظت از کابل‌ها و سیستم‌ها

کاربرد لوله گالوانیزه به عنوان یک پوشش محکم، با هدف حفاظت از کابل‌ها و سیم‌های مهم انجام می‌شود. برای مثال برخی از سیم‌های برق که از زیر زمین رد شده‌اند را به درون لوله‌های گالوانیزه می‌فرستند. این لوله‌ها از کابل‌ها در برابر خوردگی، تغییرات آب و هوایی، رطوبت، پوسیدگی و… محافظت کرده و امنیت سیستم‌ها را بالا می‌برند.

۶آبیاری گلخانه‌ها

گلخانه‌ها محیط‌هایی بسیار حساس و مهم هستند و آبیاری محصولات‌ نباید دچار اختلال و مشکل شود. به همین دلیل با کمک لوله گالوانیزه، سیستم‌های آبیاری قطره‌ای تعبیه می‌شود. این فرآیند به رشد محصولات کمک می‌کند و میزان دورریز گلخانه‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. کاربرد لوله گالوانیزه در گلخانه، می‌تواند متنوع، جذاب و رو به رشد باشد.

کاربرد لوله گالوانیزه در آبیاری

۷انتقال انواع گازها

با توجه به ساختار انواع گازها، کاربرد لوله گالوانیزه برای انتقال انواع گاز نیز مرسوم است. این نوع لوله گاز در اکثر منازل، کارگاه‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و… به وفور یافت می‌شوند و نقش مهمی در انتقال انرژی دارند. البته از دیگر انواع لوله ها که برای انتقال گاز استفاده می‌شود می‌توان به لوله مانیسمان اشاره کرد. برای استعلام می‌توانید به صفحه مربوطه قیمت‌های این مقطع فولادی مراجعه کنید و یا با تیم حرفه ای فروش ما به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

کاربرد لوله گالوانیزه در لوله کشی

مزایا و معایب لوله گالوانیزه

از جمله مزایای لوله گالوانیزه می‌توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. سه دلیل که برای این موضوع می‌توان عنوان کرد شامل موارد زیر است:

از معایب انواع لوله گالوانیزه، شوره زدن آن در اثر قرارگیری طولانی مدت در محیط مرطوب و عدم تهویه مناسب است. مطالعه مقاله ۵ روش پیشگیری و ، می‌تواند به شما در جلوگیری از ایجاد شوره و آشنایی با روش‌های رفع آن، کمک کند.

عوامل موثر بر کیفیت لوله گالوانیزه

کیفیت لوله گالوانیزه وابسته به چسبندگی و تراکم پوشش روی است که بر سطح آن اعمال می‌شود. برای اینکه این لوله کیفیت بالایی داشته باشد، باید پوشش روی دارای چسبندگی و تراکم بالایی باشد تا بتواند در محیط‌های خورنده مقاومت بالایی را نشان دهد. در صورتی که ضخامت و تراکم پوشش گالوانیزه کم باشد، طول عمر لوله نیز کاهش می‌یابد.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، گالوانیزه کردن با دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. روش گالوانیزه کردن از جمله پارامترهای موثر بر کیفیت پوشش گالوانیزه می‌باشد.

تولیدکنندگان لوله گالوانیزه در ایران

در بین ، تعدادی از کارخانه‌ها به تولید لوله گالوانیزه نیز می‌پردازند. برخی از این کارخانه‌ها عبارتند از:

خرید لوله گالوانیزه

از عواملی که باید حین خرید انواع لوله مدنظر قرار داد، قیمت مناسب آن در عین ارائه خواص مورد نیاز است. انواع لوله گالوانیزه اغلب در مواردی کاربرد دارد که عامل حساسیت به خوردگی دخیل باشد. در این موارد، ممکن است از لوله‌های استیل نیز استفاده شود. اما تشخیص این که استفاده از کدام یک بهتر است، باید متناسب با شرایط کاری و هزینه‌ای که برای پروژه در نظر گرفته شده است، صورت گیرد.

نسبت به سایر لوله‌های فولادی معمولی بیشتر است. اما احتمال آسیب‌دیدگی لوله در اثر خوردگی، در آن بسیار کمتر میباشد. لوله استنلس استیل، خواص مقاومت به خوردگی بهتری را نسبت به انواع لوله گالوانیزه ارائه میدهد. اما از سوی دیگر، دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشد. شما می‌توانید و دیگر انواع لوله ها را در سایت آیرومارت مشاهده کنید.

بنابراین در انتخاب لوله مناسب باید در نظر گرفت که این لوله قرار است در چه محیطی استفاده شود و احتمال وقوع خوردگی در این محیط چقدر استهمچنین باید برآورد هزینه صورت گیرد تا انتخاب مقرون‌بصرفه‌ای متناسب با نیاز انجام شود.

در این مقاله سعی کردیم تا درباره انواع لوله گالوانیزه، کاربردها، روش تولید آن‌ها و … اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه قصد خرید انواع لوله گالوانیزه را داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان تماس حاصل کنید و از ، ۳ اینچ و …، مطلع شوید. با دریافت مشاوره و راهنمایی خرید از کارشناسان آیرومارت، بهترین خرید خود را انجام دهید.

 

 

خروج از نسخه موبایل