۲ هنر سنتی گیلان در آستانه ثبت ملی

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از تهیه و ارسال پرونده دو هنر سنتی استان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی به دبیرخانه شورای ثبت خبر داد

ولی جهانی در گفت وگو با خبرآتلاین، از ارسال پرونده های جدید برای ثبت ملی خبر داد و اظهار کرد: «مرواربافی آستانه اشرفیه» و «بامبوبافی لاهیجان» از جمله مواردی هستند که پرونده ثبتی آنها در معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تهیه و به منظور ثبت در فهرست آثار ملی به دبیرخانه شورای راهبردی ثبت ملی روستاها و شهرها ارسال شده است.

وی هدف از ثبت این هنرهای دستی را توجه بخشی به جایگاه معنوی آن دانست که می‌تواند به عنوان شاخصه‌ای مهم برای معرفی شهرستان‌ها و نیز جذب گردشگری به شمار رود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان هنرهای سنتی و صنایع دستی هر شهرستان را از جمله سرمایه‌های معنوی آن دانست و عنوان کرد: ثبت این هنرها می‌تواند به مشارکت بخشی اهالی آن و رونق اقتصادی منطقه منجر شود.

جهانی تصریح کرد: صنایع بومی و دستی هر سرزمینی بدون شک یکی از افتخارات آن ملت است، زیرا ریشه های عمیق و استواری در اعتقادات، آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی سفیران فرهنگی یک مرز و بوم به شمار می آیند، گفت: صنایع دستی به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی ساخته می‌شود و قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزاری ساخته می‌شود که سرشار از ذوق و خلاقیت سازنده آن است

46

خروج از نسخه موبایل