کشورهای ناتو چقدر به اوکراین کمک مالی کرده‌اند؟

این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” farsnews.ir ” تفصر مقاله ” کشورهای ناتو چقدر به اوکراین کمک مالی کرده‌اند؟ ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین بیگ نیوز، در آستانه فرا رسیدن نخستین سالگرد آغاز عملیات روسیه در اوکراین شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند موج جدید حملات روسیه آغاز شده است. 

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف ناتو روز دوشنبه در همین خصوص گفت: «شاهد آن هستیم که روس‌ها چطور دارند سربازها، تجهیزات و قابلیت‌های بیشتری روانه اوکراین می‌کنند.»

این در حالی است که روسیه، ناتو را که ائتلافی تحت رهبری آمریکا است به دخالت «مستقیم و روزافزون» در این درگیری‌ها از طریق ارسال ده‌ها میلیارد دلار کمک‌های نظامی از جمله تانک و سلاح‌های دیگر متهم کرده است. 

تاریخچه توسعه ناتو

ناتو که از کنار هم گذاشتن حروف اول کلمات «سازمان پیمان آتلاتنیک شمالی» در زبان انگلیسی ساخته شده بزرگترین ائتلاف نظامی آمریکا است. 

این ائتلاف در سال ۱۹۴۹ توسط ۱۲ کشور شامل بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایسلند، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، انگلیس و آمریکا با هدف جلوگیری از توسعه شوروی و ترغیب یکپارچگی سیاسی در جهان غرب پایه‌گذاری شد. 

بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۹ هفت کشور دیگر شامل یونان، ترکیه، آلمان غربی، اسپانیا، جمهوری چک، مجارستان و لهستان هم به این ائتلاف پیوستند. 

توسعه‌طلبی ناتو در سال ۲۰۰۴ با پیوستن ۷ دولت دیگر در شرق اروپا یعنی بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلونی و اسلواکی ادامه پیدا کرد. 

امروزه ناتو از ۳۰ کشور تشکیل شده و از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها ۶ کشور هستند که به این ائتلاف نپیوسته‌اند: «اتریش، قبرس، فنلاند، ایرلند، مالت و سوئد.»

 کشورهای دیگری مانند فنلاند، سوئد و اوکراین هم در سال‌های گذشته گفته‌اند قصد دارند به ائتلاف نظامی ناتو محل شوند. 

روز ۵ جولای سال گذشته میلادی نماینده‌های ناتو سند مربوط به الحاق این دو کشور به این ائتلاف را امضا کردند. همچنین در ماه‌های گذشته ۲۸ عضو ناتو به استثنای مجارستان و ترکیه با پیوستن این دو کشور به ناتو موافقت کردند. 

میزان کمک اعضای ناتو به اوکراین 

طبق آخرین آمارهایی که یک اندیشکده آلمانی به نام «موسسه کی‌یل برای اقتصاد جهانی» ارائه کرده‌اند اعضای ناتو تا کنون دست‌کم ۷۵.۲ میلیارد یورو (معادل ۸۰.۵ میلیارد دلار) به اوکراین کمک‌های بشردوستانه و نظامی کرده‌اند. 

آمریکا با ۴۷.۸ میلیارد یورو (معادل ۵۱.۲ میلیارد دلار) بیشترین کمک‌های نظامی را به سمت اوکراین سرازیر کرده است. 

بعد از آمریکا، انگلیس با ۷.۱ میلیارد یورو در رده دوم قرار دارد و بعد از این دو کشور آلمان با ۵.۴ میلیارد یورو ایستاده است. سوئد و فنلاند به عنوان کشورهای غیرعضو به ترتیب دست‌کم ۸۱۰ میلیون یورو و ۳۱۰ میلیون یورو برای اوکراین کمک ارسال کرده‌اند. 

سلاح‌های ناتو به اوکراین

 

از زمان آغاز جنگ در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، کشورهای عضو ناتو هم سلاح‌های متعارف و هم تجهیزات و تسلیحات پیشرفته‌تر به اوکراین ارسال کرده‌اند. 

این سلاح‌ها تا کنون موارد زیر را شامل می‌شوند: 

  • بالگردهای وستلند سی کینگ
  • سامانه پدافند هوایی IRIS-T مبتنی بر مادون قرمز
  • موشک‌های ضدتانگ جاولین
  • هوویتزر
  • پهپادهای انتحاری سوئیچ‌بلید
  • سیستم موشک توپخانه هیمارس
  • سیستم موشکی پیشرفته سطح به هوای ملی یا NASAMS
  • موشک‌ها و تانک‌های T-72
  • سلاح ضدتانک سبک نسل بعدی (NLAW)

  • سیستم‌های راکت‌انداز چندگانه (MLRS)

  • سلاح‌های خودکششی سزار

  • تانک‌های لئوپارد ۱ و ۲

در ماه ژانویه آلمان، انگلیس و آمریکا هر کدام به اوکراین وعده دادند سلاح‌های ضدتانک مدرنی را در اختیار آن کشور قرار خواهد داد. اوکراین علاوه بر این از کشورهای غربی خواسته جنگنده‌های نسل جدید در اختیارش قرار دهند. 

علاوه بر این، ناتو و متحدانش هزاران نفر از سربازان اوکراین را آموزش داده‌اند. 

انتهای پیام/  

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کشورهای ناتو چقدر به اوکراین کمک مالی کرده‌اند؟ – خبرگذاری بیگ نیوز

منبع : کشورهای ناتو چقدر به اوکراین کمک مالی کرده‌اند؟

خروج از نسخه موبایل