چه کسانی عده ندارند؟

عده چیست ؟

به نقل از وکیل رشت .بر اساس ماده ۱۱۵۰ ق.م، عده عبارت از مدتیست که زن تا پایان آن، پس از منحل شدن عقد نکاح خود ( به دلایل مختلف )، نمی‌تواند مجددا ازدواج کند. انواع عده عبارتند از: عده طلاق، عده فسخ نکاح، عده بذل و انقضای مدت و عده وفات.بنابراین نگه داشتن عده الزامی است و عدم رعایت آن جرم محسوب شده و ضمانت اجرا و مجازات‌هایی را به دنبال دارد از جمله:

عده طلاق چیست ؟

پس از منحل شدن نکاح به وسیله طلاق، زن باید برای پیشگیری از اختلاط نسل مدت زمانی را تحت عنوان عده صبر کند و پس از پایان یافتن زمان عده می‌تواند مجددا ازدواج کند. طلاق می‌تواند رجعی یا بائن باشد که در طلاق رجعی نگه داشتن زمان عده الزامی است؛ اما طلاق بائن مانند طلاق یائسه و طلاق قبل از نزدیکی، از احکام خاصی برخوردارند که موجب می‌شوند این نوع طلاق عده نداشته باشد.

برای آشنایی با مدت زمان در شرایط مختلف کلیک کنید.

نکته: طلاق رجعی طلاقی است که مرد طی مدت خاصی بعد از طلاق حق بازگشت به زندگی مشترک را دارد اما در طلاق بائن مرد چنین حقی را ندارد.

نکته: عده وفات چهار ماه و ده روز و عده طلاق سه ماه است.

مطابق ماده ۱۱۵۵ ق.م، دختر باکره و زن یائسه عده طلاق و همچنین عده فسخ نکاح ندارند؛ اما هر دو موظف به نگه داشتن عده وفات در صورت فوت همسر خود هستند.

۱زنان یائسه عده طلاق ندارند

زنان یائسه، سن باردار شدن را گذرانده و امکان بارداری ندارند؛ بنابراین قانون و شرع در این مورد نگران اختلاط نسل نیست و عده طلاق برای زنان یائسه مشخص نکرده است. زن یائسه تنها عده وفات دارد. عده و طی به شبهه و عده طلاق موقت نیز در خصوص ایشان منتفی است.

بنابراین تنها زمانی که زن یائسه موظف به نگه داشتن عده است، هنگام مرگ شوهرش می‌باشد. در صورت مرگ شوهر زن باید عده مرگ شوهر را رعایت نماید.

۲دختر باکره عده طلاق ندارد

چنانچه رابطه زناشویی میان زوجین صورت نگرفته باشد امکان بارداری و اختلاط نسل نیز وجود ندارد؛ بنابراین طلاق دختر دوشیزه و باکره نیز عده ندارد. طلاق در دوران عقد نیز در صورت عدم ایجاد رابطه زناشویی، عده نخواهد داشت. دوشیزه عده وفات دارد.

۳زوجه صغیره

مطابق شرع و نظر فقهای امامیه و نه قانون، طلاق دختر نابالغ و دختری که به دلیل داشتن سن کم احتمال بارداری نداشته باشد، از نوع بائن و بدون عده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زنانی که عده طلاق ندارند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه  وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زنانی که عده طلاق ندارند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره تماس بگیرید یا می توانید مقالات وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

از جمله مهمترین آثار طلاق، آن است که زن پس از آن، باید مدتی را بعنوان عده منتظر بماند و پس از آن مدت، در صورت تمایل به زوجیت دیگری در آید.

در خصوص لزوم نگهداری عده مسائلی همچون جلوگیری از اختلاط نسل و همچنین احترام به نکاح سابق بیان شده است، اما مطابق قانون و شرع، بعضی از زنانی که طلاق می گیرند، نیازی به نگهداشتن عده ندارند و طلاق آنها از نوع طلاق بائن است.

به همین مناسبت در این مقاله، به عده طلاق، عده طلاق دختر باکره و عده طلاق زن یائسه می پردازیم.

یکی از مهمترین احکام طلاق، لزوم نگه داشتن مدت زمانی تحت عنوان عده برای زنان است؛ به این معنا که زن در طول این مدت نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند.

عده انواع مختلفی دارد؛ از جمله انواع عده، عده وفات، عده فسخ نکاح، در عقد موقت و عده طلاق است.

در حالت کلی، زن موظف است که در صورت طلاق گرفتن، عده طلاق نگه دارد که البته عده طلاق انواع مختلفی دارد.

قانونگذار، اقسام طلاق را تحت عنوان طلاق رجعی و طلاق بائن بیان کرده است.

به این معناست که مرد در طول مدت عده می تواند با رجوع به زن، دوباره آثار نکاح سابق را بازگرداند، اما در طلاق بائن، چنین امری برای مرد امکانپذیر نیست و مرد در صورت تمایل، باید پس از تمام شدن مدت عده، دوباره نکاح جدیدی با زن منعقد کند.

عده طلاق دختر باکره

همانگونه که گفتیم، در ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی، موارد طلاق بائن مشخص شدند.

در حالت کلی، زنان بعد از طلاق باید عده نگه دارند، اما از آن جهت که هدف از عده طلاق جلوگیری از اختلاط نسل می باشد، در خصوص زنانی که امکان بارداری آنها و اختلاط نسل متصور نیست، نیازی هم به نگهداشتن عده طلاق توسط آنها نیست.

بر این اساس، در صورتیکه زن پیش از طلاق غیر مدخوله یا باکره باشد، نیازی به نگه داشتن عده ندارد؛ چرا که امکان بارداری او متصور نیست.

مهمترین مثال آن، طلاق در دوران عقد می باشد که در صورت عدم وقوع رابطه زناشویی و باکره بودن، طلاق از نوع بائن بوده و عده نیز ندارد؛ بنابراین، قانونگذار مدتی برای عده طلاق دختر باکره تعیین نکرده است.

عده طلاق زن یائسه

در مواردی که زن یائسه شده است نیز نگهداری عده لزومی نخواهد داشت.

منظور از زن یائسه زنی است که به سن یائسگی رسیده و امکان بارداری او وجود ندارد.

خلاصه آنکه، عده طلاق دختر باکره و عده طلاق زن یائسه در قانون و شرع پیش بینی نشده است و این زنان نیازی به نگه داشتن عده نخوهند داشت.

گفتنی است که طلاق زن یائسه هم از نوع طلاق بائن محسوب می شود و مرد امکان رجوع به زن بعد از طلاق را نخواهد داشت.

نکته مهم آن است که زنی که به سن یائسگی رسیده است، علاوه بر عده طلاق، عده وطی به شبهه و هم نخواهد داشت.

تنها موردی که زن یائسه موظف به نگهداشتن عده است، عده وفات شوهر است

خروج از نسخه موبایل