چه مشاغلی ملزم به پرداخت مالیات هستند؟

در دولت ایران، بخش اعظمی از هزینه‌های عمومی، از طریق مالیات تامین می‌شود. اکثر هزینه‌هایی که بابت کارهای مختلف عمومی انجام می‌شوند، از مالیاتی است که از افراد و مشاغل دریافت شده و مالیات درآمد بر شغل، یکی از انواع مهم مالیات است. مالیات بردرآمد یکی از بخش‌های اصلی مالیات بوده و از آن برای رفاه و آبادانی کشور استفاده می‌شود. مالیات بردرآمد خود انواع مختلفی داشته و مالیات مشاغل یکی از مهم‌ترین مالیات‌هایی است که دولت دریافت می‌کند. در بین کسب و کارها و مشاغل مختلف، تعداد زیادی از مشاغل باید مالیات پرداخت کنند. اکثر افرادی که به تازگی کسب و کاری به راه انداخته‌اند، نمی‌دانند که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند یا خیر. در این مطلب قصد داریم تا به مشاغلی بپردازیم که ملزوم به پرداخت مالیات هستند.

صاحبان مشاغلی که باید مالیات بپردازند!

براساس قوانین ایران، هر فردی که صاحب شغل باشد، جزو صاحبان مشاغل محسوب می‌شود. این افراد می‌توانند جز اصناف، صنعت‌گران، کاسبان یا غیره باشند. هر فردی که صاحب شغل باشد، مجبور به پرداخت مالیات است. مالیاتی که از این افراد دریافت می‌شود، باید صرف آبادانی و رفاه کشور شود. صاحبان مشاغل ملزومند تا بخش خاصی از درآمد خود را در سال‌های مالیاتی، مشخص کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. پرداخت مالیات، جزو قوانین مالیاتی بوده و برای همه افراد مشمول، لازم است تا به پرداخت آن اقدام کنند. در صورتی که صاحبان مشاغل از پرداخت مالیات سر باز بزنند، با مشکلات مالیاتی و قانونی مواجه خواهند شد.

مشخص شدن این که کسب و کار یا شغل شما شامل مالیات است یا نه، توسط یک اظهارنامه مالیاتی انجام می‌شود. افراد می‌توانند اظهارنامه مالیاتی تنظیم کرده و آن را به اداره مالیات ارسال کنند. اگر شما در سه گروه مشخص شده از طرف سازمان مالیاتی قرار گرفته باشید، ملزم به پرداخت مالیات خواهید بود. این سه گروه برای دسته بندی مشاغلی شامل مالیات هستند و همه افراد حاضر در آنها باید مالیات شغل خود را پرداخت کنند.

گروه اول مشمول پرداخت مالیات

مالیات ارزش افزوده بر درآمد برای گروه اول، افرادی را شامل می‌شود که به هر طریقی به خرید و فروش اجناس می‌پردازند. مشاغلی که به خرید و فروش کالا مشغول باشند، شامل پرداخت مالیات خواهند بود. به طور خلاصه، شغل‌هایی که در زیر ذکر کرده‌ایم، باید مالیات بردرآمد مشاغل خود را پرداخت کنند.

گروه دوم مشمول پرداخت مالیات

به غیر از صنایع و مشاغلی که در گروه اول ذکر شد، ساير صاحبان مشاغل و حرفي كه درآمد ابرازي (فروش كالا يا فروش توأم كالا و ارائه خدمت) دوسال قبل آنها و يا آخرين درآمد قطعي شده آنها( فروش كالا يا فروش توأم كالا و ارائه خدمت) بيش از هجده ميليارد ريال و مساوي يا كمتر ازمبلغ پنجاه و پنج ميليارد ريال باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعي حداكثر تا پايان دي ماه سال قبل به شخص مودي يا نماينده قانوني وي.)

گروه سوم مشمول پرداخت مالیات

گروه سوم شامل مشاغل و افرادی است که در دو دسته قبلی قرار نگرفته‌اند، اما همچنان مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند. براساس آیین نامه مالیاتی، اداره مالیاتی می‌تواند تا پایان دی ماه هر سال، شغل‌های جدیدی که شامل پرداخت مالیات می‌شوند را به دسته اول اضافه کند. پس از این اضافه کردن، افرادی که به تازگی به گروه اول اضافه شده باشند، مجبورند تا از ابتدای سال بعد مالیاتی، مالیات خود را براساس درصد مالیات گروه اول پرداخت کنند.

صاحبان مشاغل و حرف موضوع اين آيين‌ نامه که در اولين سال ايجاد شده باشند، به استثنا مودياني كه به واسطه موضوع فعاليت جزو گروه اول طبقه ‌بندي شده اند، جزو گروه سوم محسوب می‌شوند. چنین صاحبان مشاغلی باید از سال سوم فعاليت به بعد بر اساس نصاب ‌هاي مقرر طبقه بندي شده و نسبت به انجام تكاليف قانوني عمل نمايند.

تکلیف گروه‌های اول تا سوم چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد، صاحبان مشاغلی که در این سه گروه حضور داشته باشند، مجبورند تا مالیات بردرآمد خود را پرداخت کنند. بدون پرداخت این مالیات، مشاغل و صاحبان مشاغل با مشکلات قانونی مواجه خواهند شد. محاسبه امور مالیاتی و پرداختن به آنها در اکثر مواقع می‌توان پرچالش و دشوار باشد. چرا که افراد باید به تمامی امور مالیاتی و قوانین حاکم بر آن چیره باشند. هر گونه اشکال در محاسبه مقدار مالیات به طور حتم به ضرر کسب و کارها و مشاغل خواهد بود.

گروه اول و صاحبان مشاغلی که در این گروه قرار گرفته‌اند به طور منظم مجبورند تا با استفاده از نرم افزارهای مالیاتی، امور حسابداری و مالیاتی خود را انجام دهند. مشاغل گروه اول شباهت زیادی به شرکت‌های بزرگ دارند و از این رو باید اظهارنامه‌های مشخص شده را پر کرده و ارسال نمایند. از طرف دیگر این افراد باید دفاتر حسابداری را تنظیم و پلمپ کنند. در وهله بعدی نیز این مشاغل باید معاملات فصلی خود را مشخص کرده و مالیات آنها را حساب کنند.

انجام امور مالیاتی برای گروه اول بسیار پیچیده بوده و مشاغلی که در این دسته قرار می‌گیرند، به طور معمول از امور حسابداری داخلی استفاده می‌کنند. راه بهتر این مشاغل استفاده از خدمات حسابداری و امور مالیاتی خارجی است. این دفاتر برای راحتی کار خود می‌توانند خدمات مالیاتی خود را برون سپاری کنند. در مقابل مشاغل گروه اول، گروه دوم و سوم قرار دارند. کار محاسبه و پرداخت امور مالیاتی برای این دسته از افراد بسیار راحت بوده و با چندان پیچیدگی‌های مواجه نخواهند بود. حتی گروه سوم که پیش‌تر به آن اشاره شد، در صورتی که تازه تاسیس باشند، می‌توانند تا دو سال هیچ اظهارنامه‌ای برای دفتر مالیاتی دولت ارسال نکنند و از پرداخت مالیات معاف باشند.

استفاده از خدمات مالیاتی مشاغل

همان‌طور که گفتیم، بهترین راه برای کسب و کارهایی که در هر سه گروه صاحبین مشاغل قرار گرفته‌اند، استفاده از خدمات شرکت‌های امور مالی و مالیاتی است. چنین شرکت‌هایی به طور مستقیم و تخصصی در زمینه امور مالی و خدمات مالیاتی فعالیت می‌کنند. به دلیل پیچیدگی امور مالیاتی، شرکت‌های سعی می‌کنند تا از حرفه‌ای‌ترین افراد برای انجام خدمات مالیاتی استفاده کنند. رایان محاسبان به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر فعال در زمینه انجام امور مالی، مالیاتی و حسابرسی، می‌تواند بهترین انتخاب برای انجام امور مالیاتی باشد.

رایان محاسبان با سابقه چند ساله در این زمینه، از حرفه‌ای‌ترین افراد در زمینه امور مالیاتی استفاده می‌کند تا بهترین خدمات را برای مشاغل شما ارائه دهد. در اکثر مواقع، شاید بتوانید با استفاده از خدمات رایان محاسبان، از مالیات معاف شوید. تیم حرفه‌ای و مجرب رایان محاسبان در تمامی مراحل محاسبه تا پرداخت مالیات در کنار شما خواهد بود تا مراحل پرداخت مالیات را با موفقیت پشت سر بگذارید. برای استفاده از خدمات مالیاتی و دیگر امور مالی رایان محاسبان می‌توانید از آدرس rayanmohaseban.com برای آشنایی با خدمات استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل