پیشرفت‌های متریال‌های عایق حرارتی در دوخت کاپشن

فهرست مطالب ( کلیک کنید! )

مقاله پیش رو، “راهنمای انتخاب لباس بارانی – بخش دوم” و در ادامه بخش اول این مقاله است که حاوی مطالب تکمیل کننده این بحث است.

پوشش آب گریز مقاوم (DWR)

اکثر لباس های رو (کاپشن، بادگیر، …) از جمله تمام لباس های بارانی ضد آب/ تنفسی یک روکش “آب گریز مقاوم” (DWR) اضافی دارند. وقتی پارچه بیرونی کاپشن از نوع “آب گریز” باشد، بارش باران بصورت قطرات آب روی پارچه سُر میخورد. فراموش نکنید که این حالت با “مقاوم در برابر آب” که یک ارزیابی کلی از توانایی پارچه در جلوگیری از نفوذ آب است فرق دارد.

خیلی ها بعد از خرید فراموش میکنند ولی اگر میخواهید کاپشن مجهز و گران قیمتتان جادوی خود را حفظ کند باید در نگهداری از روکش DWR آن کوشا باشید. وقتی پوشش DWR از بین رفت ممکن است پارچه رویه کاپشن خیس شود. البته کوتینگ یا ممبران همچنان از نفوذ آب جلوگیری میکند اما خیس شدن پارچه رویه، فرآیند انتقال بخار عرق به بیرون را کُند میکند. در این حالت، آستر مرطوب کاپشن ممکن است به پوست شما بچسبد و این احساس را ایجاد کند که آب وارد کاپشن شده است

جالب اینجاست که روکش‌های DWR سازگار با محیط زیست که امروزه استفاده می‌شوند، سریع‌تر از محصولات قدیمی‌تر DWR فرسوده می‌شوند. بنابراین، اعمال مجدد پوشش  DWR به صورت منظم باید بخشی از روال نگهداری لباس بارانی شما باشد. وقتی که دیگر باران روی سطح لباس لیز نخورد و یا سطح خیس روی کاپشن باعث شد در نقاطی احساس سرما کنید، وقت آن است که پوشش DWR را مجدداً اعمال کنید.

لایه های لباس بارانی

برای محافظت بیشتر، ممبران یا کوتنیگ کاپشن در داخل لایه های اضافی قرار می گیرد. یک لایه بیرونی برای مقاومت در برابر سایش و دفع باران، و یک لایه داخلی هم برای محافظت در برابر چربی بدن و همچنین ساییدگی از داخل کاپشن وجود دارد.

سه نوع ساختار اصلی مورد استفاده در لباس های بارانی، ۲ لایه، ۲/۵ لایه و ۳ لایه است. در ادامه با توضیحی مختصر، این ساختار ها را بررسی میکنیم:

۲ لایه: کم صدا ترین

در این ساختار، ممبران یا کوتینگ بر روی بخش داخلی پارچه رویه لباس اعمال میشود تا یک لایه واحد تشکیل شود. یک آستر شُل و آویزان هم برای محافظت از ممبران یا کوتینگ، در داخل اضافه میشود. از آنجایی که این ساختار صدای بسیار کمی در هنگام حرکت تولید میکند، برای استفاده در لباس های بارانی روزمره و مسافرتی مطلوب است. صرف نظر از کاربرد مورد نظر، این ساختار در کاپشن های با قیمت متوسط یافت می شود.

۲/۵ لایه: سبک ترین

اینجا واژه “لایه” ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. این ساختار هم مثل ساختار های ۲ و ۳ لایه از یک پارچه سبک و در عین حال بادوام برای لایه بیرونی خود استفاده میکند. دومین “لایه” در واقع یک لمینت یا کوتینگ پلی اورتان است که در داخل لایه اول اعمال می شود. در نهایت، یک کوتینگ یا چاپ محافظ (یک “نیم لایه”) روی لایه دوم گذاشته می شود.

در حالی که ساختار های ۲/۵ لایه معمولاً با قابلیت تنفس یا دوام روش‌های دیگر مطابقت ندارند، کاپشن هایی که به این روش تولید می‌شوند معمولا سبک‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند. برخی از مصرف کنندگان فکر می‌کنند کاپشن های ۲/۵ لایه‌ ای حالت آب‌گرفتگی دارند، اگرچه چاپ‌های استفاده شده در نیم لایه آخر که برای انتقال حس خشکی هنگام تماس با پوست در این ساختار استفاده شده، این تصور را تغییر می‌دهند.

۳ لایه: قویترین

اینجا هیچ کوتینگی وجود ندارد. فقط یک ممبران وجود دارد که بین یک پارچه با سطحی ناهموار و یک آستر فشرده میشود. ساختار ۳ لایه بعنوان بادوام ترین و تنفس پذیر ترین ساختار، بطور کلی در لباس های بارانی بکار میرود که برای طبیعت گردی در خشن ترین مناطق طبیعی استفاده میشوند.

جدول زیر ارزیابی های تقریبی را در مورد عملکرد، وزن و قیمت ارائه می دهد. البته برخی از محصولات از این دستورالعمل ها مستثنی خواهند بود.

۲ لایه ۲/۵ لایه ۳ لایه
عملکرد ضد آب: خوب خوب عالی
تنفس پذیری: خوب خوب عالی
دوام: متوسط خوب عالی
وزن: متوسط فوق سبک تا سبک سبک
قیمت: متوسط پایین ترین بالاترین

ویژگی های کاپشن بارانی

اگرچه  فن آوری پارچه بزرگترین عامل تعیین کننده قیمت یک لباس بارانی است، جزئیات ساختار آن لباس هم نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند. این تاثیر را میتونید در قیمت کاپشن هایی که امکانات زیادی دارند مشاهده کنید. وزن هم عامل مهمی است. اگر طراحی فوق سبک مد نظر باشد ممکن است کاپشنی با پارچه سطح بالا ببینید که امکانات اضافی کمی، مخصوصاً در مورد جیب ها، دارد.

عایق بندی دوخت ها

ساختار لباس های بارانی از تعداد زیادی دوخت تشکیل شده است و برای اینکه هر لباس بارانی کاملاً ضد آب باشد باید تمام دوخت های آن با نوار حرارتی عایق بندی شود. از آنجایی که تمام های ضد آب با همین روش تولید میشوند لازم نیست عایق بندی دوخت را در تصمیم خود مبنی بر خرید این محصولات دخیل کنید.

با این حال، صرفاً با دیدن نوار عایق بندی در کلاه و شانه های یک کاپشن تصور نکنید کاملاً ضد آب است. در واقع این یک روش معمول برای تولید کاپشن هاییست که فقط “مقاوم در برابر آب” هستند. همچنین، تصور نکنید که فقدان نوار عایق بندی به معنای کیفیت پایین سافت شِل یا سایر کاپشن های مقاوم در برابر آب است: نوار عایق بندی استفاده نمیشود زیرا پیچیدگی هایی را اضافه می کند که برای کاربرد مورد نظر لازم نیست.

زیپ ها

اکثر کاپشن ها تعداد زیادی زیپ، از زیپ جلو تا جیب ها و زیپ های تهویه زیر بغل دارند. جلوگیری از نفوذ آب به زیپ نیازمند استفاده از روکش (کوتینگ) لاستیکی یا نقاب زیپ است. زیپ های روکش دار که به آن ها زیپ های لمینت شده هم میگویند سخت تر از زیپ های معمولی به بالا و پایین حرکت میکنند. این زیپ ها همچنین به پوششی نیاز دارند که از شکاف کوچک انتهای آن ها در برابر نفوذ آب محافظت کند. اگرچه کوتینگ زیپ به مرور فرسوده میشود و کارایی کمتری خواهد داشت، بیشتر تولیدکنندگان برای حفظ وزن پایین معمولاً از گزینه نقاب کامل زیپ دوری میکنند.

طراحی کلاه کاپشن

در بیشتر کاپشن ها، برای تنظیم دقیق مقدار پوشش کلاه، این قسمت دارای لبه و تنظیم کننده هایی در طرفین و پشت است. کاپشن هایی که چنین تنظیماتی ندارند، برای مصارف معمولی تر تولید میشوند. کلاه بعضی از کاپشن ها زیپی است و قابلیت جدا شدن دارد و در بعضی کاپشن های دیگر هم میتوان کلاه را رول و در یقه کاپشن جمع کرد.

خروجی های تهویه

از آنجایی که حتی تنفس پذیر ترین کاپشن ها هم ممکن است در فعالیت های شدید بدنی از عرق کاربر خیس شوند، تقریباً تمام لباس های بارانی طبیعت گردی دارای زیپ تهویه زیر بغل هستند. بعضی کاپشن ها هم پا را فراتر میگذارند و با استفاده از آستر توری در جیب های کناری، آن ها را به دریچه های کمکی تهویه هوا تبدیل میکنند.

ابزار های تنظیم

علاوه بر مواردی که برای تنظیم کلاه در بالا به آن ها اشاره شد، کاپشن ها اغلب یک بند تنظیم هم در لبه پایینی دارند. در کاپشن های بلند این بند در قسمت کمر قرار میگیرد. لباس های بارانی تخصصی، در قسمت سر آستین هم دارای امکاناتی برای تنظیم اندازه دور مُچ هستند. تمام این تنظیمات به شما کمک مکیند که راه نفوذ باران، باد و سرما را به درون کاپشن ببندید. البته با شُل کردن این تنظیم کننده ها میتوان میزان تهویه هوا را در کاپشن افزایش داد.

جیب ها

جیب ها، به خصوص اگر دارای زیپ ضد آب باشند، قیمت کاپشن را افزایش میدهند. برخی از کاپشن ها آنقدر جیب دارند که ممکن است وسوسه شوید که را با خود نبرید. در برخی کاپشن ها جیب‌های بغل در بالای کمربند و دور از بند‌های دوشی قرار دارند  تا بتوانید در حالی که کوله پشتی تان را به دوش دارید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

این روزها بسیاری از کاپشن ها یک سیم رابط منتهی به یکی از جیب ها داخلی دارند که به شما اجازه میدهد هندزفری سیمی خود را از داخل کاپشن به تلفن همراه یا موزیک پلیر خود وصل کنید. کاپشن های مسافرتی هم برای در امان ماندن از دست جیب بر ها، جیب ها را در زیر نقاب زیپ یا در امتداد دوخت ها مخفی میکنند.

قابلیت بسته‌بندیهمزمان و همگام با پیشرفت تکنولوژی، صنعت نیز پیشرفت می‌کرد. هرچه صنعت بیشتر رو به جلو حرکت می‌کرد نیاز به متریال‌های جدید بیشتر احساس می‌شد. با افزایش خط تولید و زیاد شدن کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی نیاز به مواد اولیه نیز افزایش یافت.

افزایش نیاز کارخانه‌ها به متریال و مواد اولیه باعث شد تا دیگر متریال‌های موجود پاسخگوی نیاز تمام کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی نباشد. از طرفی متریال‌های اولیه موجود محدود بودند و کفاف تمام خط تولید را نمی‌دادند. از این رو صنعتگران به سمت کشف و پیدایش مواد اولیه‌ی جدید با خواص بهتر و کیفیت بالا‌تر کردند.

با این کار صنعتگران با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده بودند، هم به دنبال رفع نیاز مواد اولیه کافی برای کارخانه‌ها بودند و هم از طرفی سعی داشتند که متریال‌های جدید خواص و ویژگی‌های بیشتر و بهتری نسبت به متریال‌های موجود داشته باشند، تا بتوانند کیفت محصولات خود را افزایش دهند.

تلاش برای یافتن متریال‌های جدید جواب داد و در هر حوزه به متریال‌های با خواص بهتر رسیدند. از آنجا که با پیشرفت تکنولوژی صنایعی مانند فولاد، نفت، گاز، ریختگری و سایر صنایعی که در آن‌ها دما بسیار بالا‌تر از حد نرمال بود؛ پیشرفت زیادی کرده بود؛ در این حوزه‌ها نیاز جدی به متریال اولیه با خواص بهتر احساس می‌شد. یکی از این کشف‌های بزرگ که بتواند در چنین دما‌های بالایی دوام بیاورد و خصوصیات خود را حفظ کند نوار نسوز بود.

این نوار با خاصیت‌های زیاد خود توانست در بخش‌های مختلف صنعت جای باز کند و از متریال‌های محبوب به حساب بیاید. هرچه جهان پیشرفته‌تر و مدرن‌تر می‌شود؛ نیاز به متریال‌های نسوز بیش از پیش می‌شود.

سرعت زیاد پیشرفت در جهان باعث شده تامین مواد اولیه لازم برای خطوط تولید کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی یکی از معضلات صنعت به حساب بیاید. به همین منظور اهالی علم و صنعتگران به کمک هم متریال‌های جدیدی را کشف کردند تا بتوانند به تامین نیاز مواد اولیه کارخانه جات کمک کنند.

نوار نسوز یکی از متریال‌های صنعتی مهم و استراتژیک می‌باشد. از آن جا که نیاز به فلزات اساسی و سوخت‌های فسیلی روز به روز افزایش می‌ابد در پی این اتفاق کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی و ساخت قطعات مرتبط با این حوزه نیز به شکل فزاینده‌ای روز به روز افزایش پیدا می‌کنند.

در این حوزه‌ها کار در دما‌های بسیار بالا انجام می‌شود و به همین دلیل نیاز به متریال‌هایی است که در این دما دوام بیاورند. نوار نسوز یکی از اصلی‌ترین متریال‌های نسوز می‌باشد که می‌تواند در این شرایط به خوبی دوام بیاورد.

اهمیت نوار نسوز

نوار نسوز در صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن‌ها کار با دمای بسیار بالا انجام می‌شود. حال در چه صنایعی کار با دمای بالا انجام می‌شود؟ در صنایعی مانند فلزات اساسی مثل فولاد و سایر فلزات و همچنین سوخت‌های فسیلی مثل صنایع نفت و گاز کار در دمای بالا انجام می‌شود.

این موضوع نشان‌دهنده‌ی اهمیت متریال‌های که می‌توانند در دمای بالا دوام بیاورند را به خوبی نشان می‌دهد. این نوار و سایر متریال‌های نسوز در اساسی‌ ترین صنایع جهان به کار ‌می‌روند. وابستگی بشر تا حدی به این صنایع یعنی فولاد، فلزات اساسی و سوخت‌های فسیلی زیاد شده که حتی یک روز را نمی‌ توان بدون این مواد سر کرد و طبیعی می‌ باشد که تامین کردن مواد اولیه‌ی این صنایع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

جنبه‌ی دیگر اهمیت نوار نسوز که ماده‌ی مورد نیاز این صنایع است در کاربرد تولیدات این صنایع مشخص می‌شود. همان طور که می‌دانید نفت گسترده‌ترین طیف محصولات تولیدی را دارد و فولاد و فلزات اساسی نیز مورد نیاز‌ترین متریال‌ها برای ساختمان‌سازی و ساخت ماشین آلات در دنیا امروز می‌باشد.

فروش کاپشن با کیفیت و سفارش دوخت به صورت عمده با دریافت کمترین هزینه ممکن از جمله ویژگی های این تولیدی کاپشن است که سبب منحصر به فرد شدن آن شده است.

از این رو بدون چرخیدن چرخ صنعت نفت بسیاری از محصولاتی که فرآورده‌های نفتی می‌باشند؛ نیز تولید نمی‌شوند و حتی تصور یک روز بدون نفت و فرآورده‌های مرتبط به آن غیر ممکن است. فرآورده‌های زیادی امروزه به نفت وابسته هستند از پارچه و لباس گرفته تا دارو، لوازم ورزشی، خودرو‌ها و سایل حمل نقل و حتی تولید انرژی مثل برق نیز وابسته به نفت می‌باشد و اگر مواد اولیه مورد استفاده در صنعت نفت که یکی از آن‌ها نوار نسوز می‌باشد؛ تامین نشود؛ خط تولید محصولات وابسته به این صنعت نیز به مشکل می‌خورد و نیاز مردم تامین نمی‌شود و زندگی بدون این نیاز‌های اساسی بسیار دشوار می‌باشد.

به جز صنعت نفت صنعت فلزات اساسی نیز به نوار نسوز که یکی از مواد اولیه مورد نیاز و مواد به کار رفته در قطعات این محصولات می‌باشد؛ وابسته است. فلزات اساسی همان طور که از نام آن‌ها نیز پیدا است یکی از مهم و ضروری‌ترین متریال‌های است که دنیا برای پیشرفت و بقا به آن‌ها احتیاج دارد. در بسیاری از صنایع وجود این فلزات بسیار ضروری است و نیاز به آن با افزایش جمعیت نیز روز به روز بیشتر از گذشته می‌شود. در صنایع خودروسازی بسیار روزانه هزاران تن در جهان فلز مصرف می‌شود. برای ساخت و ساز هر روز در سراسر جهان مقدار زیادی آهن و سایر فلزات مصرف می‌شود.

در صنایع غذایی برای ساخت ظروف، در الکترونیک، در ساخت قطعات کامپیوتر، در تولید لوازم خانگی و هر حوزه‌ی دیگری که فکرش را بکنید نیاز به فلزات بسیار زیاد می‌باشد. اگر کارخانه‌های ساخت و تولید فلزات اساسی نتوانند متریال اولیه خود برای ساخت قطعات مورد نیاز و تولید فلزات را فراهم کنند؛ جهان با مشکلات بسیار جدی رو به رو می‌شود. نوار نسوز یکی از متریال‌های است که برای تولید قطعات صنعتی که در صنایع نفت و گاز و همچنین فلزات اساسی به کار می‌رود؛ مورد نیاز می‌باشد.

آموزش دوخت کاپشن با پشم شیشه |آموزش دوخت کاپشن بچه گانه

نبود نوار نسوز چرخه‌ی تولید این صنایع را با مشکل مواجه می‌کند و خوابیدن چرخه‌ی تولید این صنایع به بزرگ به معنای از بین رفتن چرخه‌ی تولید در بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک می‌باشد. لذا این محصول نسوز در انواع مختلف که تامین‌کننده‌ی متریال اولیه برای ساخت قطعات این کارخانه‌ها و یا کمک به چرخه تولید این کارخانه‌ها می‌باشد؛ از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به این دلیل که در صورت نبود آن و تامین نشدن به اندازه‌ی آن چرخه‌ی تولید کند و یا حتی متوقف می‌شود و کند شدن چرخه‌ی تولید به معنی اخلال در تامین نیاز‌های زندگی مردم و از بین رفتن رفاه می‌باشد.

نوار های نسوز از جنبه‌ای دیگر نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشند. تا قبل از کشف و استفاده از این نوار در چنین صنایعی از مواد آزبستی استفاده می‌شد. مشتقات آزبستی برای بدن و محیط زیست خطرات زیادی را به دنبال دارند. مواد آزبستی به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که داشتند؛ در چنین صنایعی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. مواد آزبستی برای بدن و محیط زیست مضر بودند اما به این دلیل که جایگزینی برای این مواد وجود نداشت از آن‌ها در صنعت استفاده می‌شد.

اگر الیاف سازنده‌ی مواد آزبستی در هوا پخش شوند و به هر صورتی چه از طریق تنفس و چه از طریق بلع وارد بدن انسان شوند؛ می‌توانند آسیب‌های جدی به سیستم تنفسی وارد کنند و حتی ممکن است منجر به سرطان شوند. از این رو صنعتگران نیاز به جایگزین یافتن برای مواد آزبستی بودند. نوار نسوز توانست به خوبی جای مواد آزبستی را در صنعت بگیرد و بازده حتی بالاتری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

نوار ضد حرارت از این جهت اهمیت دارد که توانست جایگزین مواد آزبستی شود و جلوی آسیب وارد شدن به سلامتی کارکنان را بیش از این بگیرد. همچنین استفاده از نوار های نسوز مقرون به صرفه‌تر از مواد آزبستی است و این امکان را به صنعتگران داده است که با قیمت تمام شده‌ی کمتری محصول خود را تولید نمایند.

موادی که در ساخت نوار‌ های نسوز به کار می‌رود

نوار نسوز از محصولاتی است که در صنایعی مانند نفت و فولاد که در دمای بالا کار می‌کنند به کار می‌رود. نوار نسوز به دلیل مورد استفاده قرار گرفتن در این صنایع نیاز به مواد اولیه‌ای دارد که بتواند مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد و در دما‌های بسیار بالا دوام بیاورد.

در انواع نوار های نسوز مختلف از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. وجه اشتراک متریال‌های به کار رفته در این نوار های نسوز استفاده از متریال‌های دارای مقاومت حرارتی بالا می‌باشد. چند خصیصه برای یک نوار نسوز بسیار حیاتی است که باید در هنگام انتخاب مواد سازنده‌ی آن دقت کرد که با ترکیب این مواد حتما نوار نسوز تولید شده دارای این خصیصه‌ها باشد. مهم‌ترین و اولین خصوصیت مقاومت حرارتی بالا می‌باشد.

با متریال‌های مختلفی می‌توان به مقاومت حرارتی بالا رسید؛ مهم است که حتما یکی از این متریال‌ها که موجب افزایش مقاومت حرارتی می‌شود در ساخت نوار نسوز به کار رود. دیگر خصیصه‌ی مهم قابلیت انعطاف‌پذیری تا حد مناسب است. برای کار در چنین شرایطی نیاز است که متریال بتواند تا حدی فشار را تحمل کند و کارایی اولیه خود را حفظ نماید.

دیگر خصیصه با اهمیت مقاومت در برابر خوردگی و سایزش می‌باشد؛ تا متریال در طولانی مدت دوام خوبی داشته باشد. برای تولید نوار ضد آتش وجود این خصوصیات بسیار اهمیت دارد. برای انتخاب مواد اولیه ساخت نوار نسوز همیشه باید دقت داشت که این خصوصیات از ترکیب چند ماده‌ی اولیه به دست آید.

حال بسته به انواع مختلف این محصول نسوز می‌توان بر روی یکی از این خصوصیات تمرکز بیشتری نسبت به آن دوی دیگر باشد. این کار با کم و زیاد کردن درصد به کار بردن مواد اولیه مختلف در ساخت نوار نسوز امکان‌پذیر می‌شود.

در بخش‌های مختلف صنعت و در شرایط مختلف نیاز است که بر روی ویژگی خاصی بیشتر تمرکز شود که بر آن اساس نوار نسوز مناسب با چنین شرایطی تولید می‌شود. برای مثال در بعضی شرایط لازم است که مقاومت در برابر فشار بیشتر باشد زیرا قرار است متریال تحت فشار قرار گیرد. در حوزه‌ای دیگر قرار است متریال در مجاورت موادی باشد که در آن مقاومت در برابر خوردگی اهمیت پیدا کند. با توجه به شرایط هر حوزه نیاز به تمرکز بر روی خصوصیت خاصی می‌باشد.

در مجموع نوار نسوز از الیاف مختلفی تولید می‌شود که مهم‌ترین الیاف مورد استفاده قرار در تولید آن؛ الیاف فایبرگلاس، الیاف فایبر سرامیک و الیاف فایبر آرامید می‌باشند. هر سه الیاف ذکر شده دارای ویژگی‌های مشترک مورد نیاز برای تولید نوار های نسوز می‌باشند.

برای تقویت این الیاف‌ها نیز در انواع مختلف نوار عایق حرارت از متریال‌های متفاوتی استفاده می‌شود. با توجه به نیاز و ویژگی که از نوار عایق مدنظر خود بخواهید می‌توانید متریال‌های مختلفی را برای تقویت ویژگی‌های آن استفاده کنید. برای مثال از چسب و رزین و موادی از این دست برای افزایش استحکام و مقاومت نوار نسوز استفاده می‌کنند و آن‌ها را با الیاف نوار نسوز ترکیب می‌کنند.

کاربرد‌های نوار نسوز

نوار نسوز از مواد اولیه‌ای می‌باشد که به خوبی توانسته در صنعت جا باز کند و در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این نوار در انواع مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها با داشتن تعدادی ویژگی مشترک و تعدادی ویژگی منحصر به فرد در بخش‌های مختص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوار عایق انواع متنوع با ویژگی‌های گسترده ای دارد که این موضوع سبب شده تا از آن در بخش‌های بسیاری بتوان بهره برد.

ویژگی مشترک تمام نوار‌های نسوز مقاومت حرارتی بالای آن‌ها و همچنین انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر سایش و خوردگی می‌باشد. همین ویژگی‌ها سبب شده تا از نوار  های نسوز و انواع مختلف آن ها در صنایعی که دما بسیار بالا می‌باشد استفاده کنند. مهم‌ترین کاربرد نوار‌های نسوز اشتعال ناپذیری و جلوگیری از ایجاد اشتعال می‌باشد. خاصیت فوق‌العاده نوار نسوز این است که می‌تواند در دمای بالا به خوبی دوام بیاورد و عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. اما متریال‌های عادی در دمای بالا نمی‌توانند خوب عمل کنند.

متریال‌های عادی در دمای بسیار بالا یا ذوب می‌شوند و یا آتش می‌گیرند و یا خیلی زود حالت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند و دیگر کارآمد نیستند. اما نوار ضد حرارت می‌تواند حتی در دراز مدت نیز به خوبی در حرارت بسیار بالا عمل کند و علاوه بر اینکه کارایی خود را از دست نمی‌دهد، شکل اولیه خود را حفظ کرده و در برابر فشار نیز مقاومت می‌کند.

همین ویژگی‌ها باعث شده تا از نوار دیرگداز در صنایع نفت، گاز و فولاد که کار در دمای بالا می‌باشد؛ استفاده کنند. همچنین از آن جایی که نوار نسوز عایق حرارت نیز می‌باشد می‌توان از آن در عایق‌بندی دریچه‌ها، لوله‌های اگزوز و دیگ بخار استفاده کرد. البته بیشترین استفاده از این محصول نسوز در شرایطی است که نیاز به عایق الکتریکی مناسبی باشد؛ در چنین شرایطی یکی از بهترین انتخاب‌ها نوار نسوز می‌باشد.

انواع نوار نسوز

این نوار انواع مختلفی دارد که هرکدام در حوزه‌های مختلف صنعت کاربرد‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش به معروف‌ترین انواع نوار نسوز اشاره می‌کنیم.

نوار نسوز فایبرگلاس

نوار نسوز فایبرگلاس یکی از انواع محبوب نوار‌های نسوز می‌باشد. این نوع از الیاف بسیار مستحکم و قوی فایبرگلاس ساخته شده و همین موضوع مقاومت این نوع نوار نسوز را نسبت به انواع دیگر آن بالاتر ببرد.

استفاده از الیاف فایبرگلاس باعث شده تا مقاومت مکانیکی و کششی این محصول نیز بسیار بالا برود و در سخت‌ترین شرایط بتوان بهترین بازده را از این محصول گرفت. این نوع نوار نسوز می‌تواند تا چهارصد و پنجاه الی ششصد درجه‌ی سانتی‌گراد را تحمل نماید. نوار فایبرگلاس در عایق‌بندی تاسیسات ساختمانی و ماشین آلات الکتریکی و همچنین به عنوان عایق حرارتی در اگزوز خودرو و برای ساخت انواع کاور استفاده می‌شود.

نوار نسوز فایبرگلاس فویل دار

نوار نسوز فایبرگلاس فویل دار از فویل آلومینیوم و نوار نسوز ساخته شده است. در این نوع نوار نسوز سعی شده تا با اضافه کردن فویل آلومینیوم به ویژگی‌ها و بازده این محصول کمک کنند. میزان تحمل دما در این نوع نوار نسوز در فضای حقیقی و غیر آزمایشگاهی پانصد و هشتاد درجه سانتی‌گراد تخمین‌زده‌اند.

در این نوع به منظور از جلوگیری از پخش الیاف فایبرگلاس و همچنین افزایش میزان تحمل فشار کششی و همچنین افزایش مقاومت در برابر سایش از فویل آلومینیوم استفاده شده است. از این نوع نوار نسوز در دوخت منسوجات نسوز، بسته‌بندی ایزوله برای دستگاه‌ها، عایق‌بندی انواع اگزوز و عایق کردن کابل و سیم‌های برق در آتش سوزی استفاده می‌شود.

نوار نسوز ابریشمی فایبرگلاس

نوار نسوز ابریشمی فایبرگلاس از انواع مشهور نوار‌های نسوز، نوار نسوز ابریشمی فایبرگلاس می‌باشد. همان طور که از نام آن پیدا می‌باشد، ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی این نوار نسوز ابریشم و فایبرگلاس می‌باشد. این نوع از نوار نسوز می‌تواند حرارت را تا دمای ششصد و پنجاه درجه سانتی‌گراد تحمل نماید. کابرد‌های این محصول تولید لباس و دستکش نسوز، عایق‌بندی کابل‌ها و سیم کشی داخل ماشین و عایق‌بندی لوله‌های موتور خانه می‌باشد.

نوار نسوز آزبست

نوار نسوز آزبست از قدیمی‌ترین انواع ورق‌های نسوز ورق نسوز آزبست می‌باشد. این نوار نسوز مدت‌ها در صنایع مختلف به کار برده می‌شد. ماده اولیه ساخت این نوع نوار نسوز الیاف آزبست می‌باشند که در زیر میکروسکوپ به شکل شمشیر می‌باشند. این نوع نوار نسوز می‌توان. تا حرارت پانصد و پنجاه درجه سانتی‌گراد را تحمل نماید. از کابرد‌های نوار نسوز آزبست می‌توان به آب‌بندی و درز‌بندی انواع تاسیسات صنعتی، استفاده به عنوان آستر در دوخت لباس و آب‌بندی دیگ‌های بخار اشاره کرد.

نوار نسوز آزبست فویل دار

این نوع از نوار نسوز از نود و پنج درصد آزبست تشکیل شده و برای تقویت آن نیز از فویل آلومینیوم استفاده شده است. استفاده از فویل آلومینیوم باعث شده تا استحکام نوار نسوز بیشتر شود و همچنین مقاومت این متریال در برابر کشش افزایش پیدا کند. این متریال تا ششصد درجه سانتی‌گراد می‌تواند دما را تحمل نماید. از این محصول در آب‌بندی انواع مخازن صنعتی، درزبندی تاسیسات، ساخت انواع واشر و تهیه‌ی لباس استفاده می‌شود.

نوار فایبر سرامیک

از مرغوب‌ترین انواع نوار نسوز این نوع می‌باشد. بالا‌ترین حد مقاومت حرارتی در این نوع از نوار نسوز وجود دارد. این نوع می‌تواند دما را تا هزار و دویست درجه سانتی‌گراد تحمل نماید. ماده‌ی اولیه ساخت این نوع نوار نسوز الیاف خالص فایبرسرامیک می‌باشد.

این محصول دارای استحکام پایداری و مقاومت در برابر کشش و سایش ویژه‌ای دارد. کابرد‌های این نوع عایق کاری انواع دیگ‌های حرارتی، به عنوان نوار آب‌بندی، مورد استفاده در پتروشیمی و اگزوز ماشین‌ها می‌باشد.

نوار نسوز گرافیت خالص چسب دار

این نوع از نوار نسوز از یک ورق گرافیت خالص که یک طرف آن به چسب آغشته شده است ساخته می‌شود. این نوع نوار نسوز در برابر حرارت و فشار مقاومت بالایی دارد. این نوع از نوار نسوز در سخت‌ترین شرایط مثل آب داغ، روغن داغ و آمونیاک می‌تواند دوام بیاورد.

نتیجه‌گیری

نوار نسوز از متریال‌های بسیار مهم در صنعت به حساب می‌آید. نوار نسوز در سال‌های دور نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این متریال در صنایعی که کار در آن‌ها در دمای بسیار بالایی انجام می‌شود، به کار می‌رود.

در بسیاری از صنایع حیاتی امروز جهان کار در دمای بسیار بالایی انجام می‌شود مثل فلزات اساسی و سوخت‌های فسیلی که این موضوع اهمیت نوار نسوز را دوچندان کرده است. نوار نسوز در انواع مختلفی تولید می‌شود که مشخصه‌ی اصلی در تمام این انواع مقاومت حرارتی بالا می‌باشد. تامین این ماده‌ی اولیه به پیشرفت صنایع حیاتی دنیا کمک شایانی می‌کند.

در نهایت باید بگوییم که نوار نسوز یکی از پرکاربردترین محصولات صنعتی می‌باشد. این محصول به صورت اصلی و تقلبی در بازار موجود است. شما می‌توانید برای خرید این محصول یا قیمت مناسب و کیفیت اصلی، به سایت نسوز صنعت آگرین مراجعه کنید.

مشاوران ما به صورت بیست و چهار ساعته آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود می‌باشند. شما در این سایت میتوانید محصولات نسوز مورد نیاز خود را به قیمت مناسب پیدا کرده و خریداری کنید. با خرید از این شرکت، دیگر نباید نگران اصلی و تقلبی بودن این محصولات باشید.

سوالات متداول نوار نسوز

  1. نوار نسوز غیر پارچه ای عمدتا مناسب چه مصرفی می باشد؟

نوار دیرگداز پارچه ای به خاطر ساختار پارچه مانندی که دارد بیشتر مناسب مقابله با حرارت است و مقاومت چندانی در برابر عبور مایعات ندارد. در سمت مقابل نوار ضد حرارت غیر پارچه ای به خاطر ساختار یکپارچه و متراکم خود توانایی بسیار بهتری در برابر نفوذ مایعات نشان می دهد. نوار غیرپارچه ای شامل محصولاتی همچون نوار های نسوز گرافیت خالص، نوار سیلیکون و… می باشد.

  1. در صورت استفاده از نوار نسوز چسب دار چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای نصب و استفاده نوار های عایق روش های متفاوتی وجود دارد. یکی از روش های نصب، استفاده از نمونه چسب دار می باشد. برای استفاده از نوار عایق چسب دار مستلزم به رعایت نکاتی هستید که مطرح خواهیم کرد. مهمترین مورد توجه به قدرت چسبندگی چسب موجود در نوار نسوز موردنظر است. نکته بعدی توجه به میزان حرارتی است که به بخش چسبدار نوار مورد استفاده وارد می شود و همچنین ضد آب بودن چسب استفاده شده.

  1. نوار نسوز سیلیکونی دارای چه خواصی است و تا چند درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می کند؟

نوار سیلیکونی همانطور که از نام آن پیداست از ماده سیلیکون ساخته می شود و خواص بسیار جالبی همچون آب بندی فوق العاده، خواص ضد اسیدی و مقاومت شیمیایی خوب دارد. همچنین میزان حرارت قابل تحمل نوار نسوز سیلیکونی حدود 300 درجه سانتیگراد می باشد.

  1. نوار نسوز تفلون آدامسی چیست؟

تفلون آدامسی، محصولی است که از ماده تفلون ساخته شده و ساختاری یکپارچه دارد و در یک طرف خود دارای چسب می باشد.

 

پارچه بسیار سبک و غیر حجیم همیشه بسته‌بندی کاپشن را آسان تر می کند. چند مدل از کاپشن ها هم یک قدم جلوتر رفته‌اند و یکی از جیب ها را طوری طراحی می‌کنند که خود به عنوان یک کیف بسته‌بندی هم عمل میکند.

 

دکمه بازگشت به بالا