هنر خطاطی از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار است

این پست از سایت بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.isna.ir ” در مورد مقاله ” هنر خطاطی از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار است ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

بیگ نیوز/یزد «محمود حرازی یزدی» استاد برجسته هنر خطاطی و خوشنویسی استان یزد که در کنار افتخاراتش از سال ۱۳۷۵ افتخار خادم بین‌الملل قرآن کریم را دارد، معتقد است که هنر خوشنویسی در کشور با وجود بزرگانی همچون «غلامحسین امیرخانی» و «محمود رهبران» و دیگر بزرگان این حوزه وضعیت خوبی دارد.

«محمود حرازی یزدی» به مناسبت هفته خوشنویسی در گفت‌وگو با بیگ نیوز، در مورد روی آوردنش به این هنر، اظهار کرد: سال ۱۳۱۶ در شهر یزد دیده به جهان گشودم و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را نیز در همین شهر سپری کردم.

وی ادامه داد: استعداد هنر خوشنویسی من را اولین بار معلم کلاس اول ابتدایی‌ام که آقای «بیانی» نام داشت، کشف و با تشویق‌هایش مداومش من را مصمم به تلاش در این حوزه کرد و در واقع شروع قصه‌ی خوشنویسی «محمود حرازی» از آن زمان کلید خورد.

هنر خطاطی از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار است

استاد حرازی‌ گفت:  به دنبال تمجید و تشویق معلمم، از آن پس به محض فراغت یافتن از درس و مدرسه، سعی بر نوشتن می‌کردم و حتی در زنگ‌های ورزش نیز به دنبال پاره سنگی می‌گشتم تا بر روی زمین با خطی خوش، کلماتی را به تحریر درآورم.

وی شروع کار حرفه‌ای خود در هنر خوشنویسی را مروبط به کلاس پنجم ابتدایی خواند و گفت: در پنجمین سال دوره ابتدایی، خوشنویسی و خطاطی را همراه با فعالیت در حوزه تابلو سازی به صورت حرفه‌ای دنبال کرد و در دوره متوسطه اول از شاگردان استاد «علی‌اکبر کاوه»، آقای «مرجی» و دیگر بزرگان حوزه خطاطی و خوشنویسی بودم و معلمانم نیز در این راه مرا بسیار حمایت می‌کردند.

وی گفت: مدتی نیز در تهران از محضر اساتیدی مانند استاد حسن زرین خط و برادران سیّد حسن و سیّد حسین میرخانی بهره گرفتم.

هنر خطاطی از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار است

این هنرمند پیشکسوت یزدی با بیان این که پیش از اتمام دوره متوسطه دوم به بنده اجازه تدریس خطاطی و خوشنویسی در مدرسه داده شد، گفت: پس از آن به مدت ۴۵ سال به آموزگاری خوشنویسی در مدارس یزد مشغول بودم.

وی به فعالیت ۵۰ ساله‌ی خود در حوزه تابلوسازی اشاره و عنوان کرد: طی این سال‌ها تمام مغازه‌دارها و دکان‌داران یزدی، سفارشات خود برای نوشتن اسم و تابلوی مغازه‌شان را نزد من می‌آوردند.

هنر خطاطی از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار است

استاد حرازی به عشق وافر خود به سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه السلام) اشاره و تصریح کرد: در همین راستا نیز برای بسیاری از هیائات مذهبی نیز بدون دریافت دستمزد خوشنویسی کرده‌ام.

وی در ادامه خاطره‌ای از خوشنویسی ابیات «محتشم کاشانی» بر ۱۲ ستون خانه تاریخی و معروف امام حسینی‌ شهر یزد نقل کرد و گفت: سفارش خطاطی ابیات مذکور را برای معرق‌کاری روی کاشی‌های ستون‌ خانه امام حسینی‌ به ابعاد هر کدام یک در دوازده متر پذیرفتم و یکی از آنها را نیز انجام داده بودم که روزی برادرم نزدن من آمد و گفت؛ در خواب دیده که شخصی از خانه حسینی‌ خارج شد که برگه‌ای در دست داشت و روی آن نوشته بوده «طلب محمود حرازی از امام حسین (ع)، ۸۴ هزار تومان».

وی افزود: بارها در مورد این خواب تامل کردم تا این که به یادم آمد که پیش از این کار، برای خطاطی‌هایی که جهت معرق‌کاری روی کاشی می‌کردم، مبلغ هفت هزار تومان دستمزد دریافت می‌کردم و با توجه به این که خانه حسینی‌ها ۱۲ ستون داشت، دستمزد من از خطاطی برای تمام ستون‌ها ۸۶ هزار تومان می‌شده است لذا بعد از این اتفاق، خطاطی یازده ستون باقیمانده را با حس و حال دیگری انجام دادم.

هنر خطاطی از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار است

این استاد فرهیخته که دارای درجه خوشنویسی فوق ممتاز است و حدود هشت سال نیز سرپرستی انجمن خوشنویسان استان را عهده‌دار داشته است، خاطرنشان کرد: به دنبال دریافت عنوان خادمی بین المللی قران کریم، در حال حاضر تحریر سوره قصص جزء بیستم قرآن را در دست انجام دارم و هر روزه پس از اتمام نماز صبح تا حوالی ساعت ۱۱ مشغول به این کار هستم.

وی از دیگر آثارش علاوه بر کتابت قرآن مجید و خطاطی شعرهای شاعران ایرانی، به خطاطی روی ظروف سفالین با حروف زرین، خطاطی روی کاشی‌کاری‌های مسجد شهید صدوقی یزد و تعمیر خطوط کاشی‌های مسجد جامع یزد نیز اشاره کرد.

وی با اشاره به این که بیشتر در حوزه خطاطی نستعلیق، شکسته، ریحان و نسخ فعالیت دارد، اظهار کرد: خطاطی را بر روی تمام سطوح اعم از کاغذ، سرامیک، پاچه، سفال و غیره به نحو بسیاری زیبایی می‌توانم انجام دهم.

هنر خطاطی از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار است

این استاد خوشنویسی وضعیت کنونی هنر خطاطی و خوشنویسی در کشور و نیز استان یزد را با وجود بزرگانی همچون «غلامحسین امیرخانی» و «محمود رهبران» و دیگر بزرگان این حوزه مطلوب خواند و گفت: خوشبختانه نسل جوان نیز علاقه خوبی را به این هنر نشان داده‌اند و امیدواریم هر روز شاهد رونق بیشتر و افتخارآفرینی‌های بیشتر در این حوزه باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا