“هشدار زودهنگام”، شعار روز جهانی کاهش خطر بلایا در ۲۰۲۲

هر ساله در تاریخ ۱۳ اکتبر “روز جهانی کاهش خطر بلایا” گرامی داشته می‌شود.

به گزارش بیگ نیوز، “روز جهانی کاهش خطر بلایا” نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی پس از فراخوان مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین یک روز با هدف ارتقای فرهنگ جهانیِ آگاهی از خطر و کاهش بلایای طبیعی تعیین شد و پس از آن هر سال ۱۳ اکتبر به عنوان روز کاهش خطر بلایا و افزایش آگاهی در مورد اهمیتِ درک خطرات پیش‌روی مردم گرامی داشته می‌شود.

شعار امسال (۲۰۲۲) روز جهانی کاهش خطر بلایا  “هشدار زودهنگام” تعیین شده است. این روز فرصتی برای برجسته کردن پیشرفت‌های حاصل شده در کشورها در کاهش آسیب پذیری ناشی از بلایا و تلفات جانی، اقتصادی و سلامتی است.

همچنین در این روز جهانی از افراد و گروه‌هایی که در سراسر جهان برای کاهش خطر ناشی از بلایا تلاش می کنند قدردانی می شود.

به گزارش guidely، همکاری بین‌المللی در قالب کمک‌های توسعه رسمی (ODA) و ظرفیت‌سازی برای تاب‌آوری در برابر بلایا در واکنش به رویدادهای شدید آب و هوایی و سایر بلایای طبیعی و غیرطبیعی لازم است.

اخیرا بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی در بیشتر کشورها در حال افزایش است که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور مثال سیلاب‌های ناشی از بارش‌های موسمی (مونسون) در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، یک سوم اراضی پاکستان را زیر آب برد و در این شرایط، حدود ۱۵ درصد از جمعیت این کشور آواره شده یا تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و تخمین زده می‌شود که ۱۷۰۰ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به همین منظور آمادگی همه کشورها در برابر خطراتی که بلایای طبیعی و غیرطبیعی ایجاد می کنند و اقدام درست در زمینه کاهش این خطرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل