مصرف روزانه آسپرین برای حفاظت از قلب را فراموش کنید

به گزارش دکتر نیوز، محققان می‌گویند که مصرف روزانه قرص آسپرین برای حفاظت از سلامت قلب مطابق با شواهد علمی موجود نیست. مصرف روزانه یک قرص آسپرین کودک با دوز پایین، خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد؛ اما محققان در جدیدترین یافته های خود به این نتیجه رسیده‌اند که علم جدید این موضوع را تایید نمی کند.

محققان اکنون با توجه به خطر خونریزی خطرناک این دارو توصیه می‌کنند که بیشتر افراد برای جلوگیری از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی، مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین را شروع نکنند.

کارگروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، طبق دستورالعمل‌های به روز خود توصیه کرده است که از شروع مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در افراد ۶۰ سال و بالاتر جلوگیری شود.

تغییر دستورالعمل ها تا حد زیادی بر اساس داده های سه کارآزمایی بالینی بزرگ منتشر شده در سال ۲۰۱۸ است که همگی نشان می دهد مزایای آسپیرین حداقل است و قطعاً خطر بیشتری برای خونریزی گوارشی و مغزی دارند.

دکتر یوجین یانگ، رئیس شورای رهبری بخش پیشگیری از کالج قلب آمریکا می گوید این آزمایش ها اساسا هیچ سودی در کاهش رویدادهای قلبی عروقی نشان نمی داد اما نرخ خونریزی را افزایش داد. ما متوجه شدیم که مزایای آن واقعا مشهود نیست و آسیب های آن به طور مداوم از نظر افزایش خونریزی شناسایی می شود.

وی تصریح کرد: مصرف روزانه آسپیرین ممکن است خطر خونریزی عمده گوارشی مانند زخم معده را حدود 60 درصد افزایش دهد. به نظر می رسد خطر خونریزی در مغز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.

آسپیرین با مسدود کردن عملکرد پلاکت ها، سلول های خونی که گرد هم می آیند و لخته و کلاهک تشکیل می دهند، خون رقیق می کند.

پزشکان امیدوار بودند که با کاهش انعقاد خون، آسپیرین با دوز پایین نیز خطر حملات قلبی و سکته های مربوط به لخته را کاهش دهد. دوز پایین بین ۸۱ میلی گرم تا ۱۰۰ میلی گرم است.

محققان توصیه می کنند که هیچ فردی ۷۰ سال یا بالاتر شروع به مصرف آسپیرین برای جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی نکند. اما توصیه به افراد مبتلا به مشکلات قلبی که دوز پایین آسپیرین را صدق نمی‌کند.

منبع: /https://doctor-news.ir/291

خروج از نسخه موبایل