مشکل نگران‌کننده‌ بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا در تایوان

دلار |روسیه

گزارش United Daily News (UDN) نشان می‌دهد TSMC قصد دارد تخفیف‌هایی را که درپی شیوع کووید ۱۹ به مشتریان خود ارائه داده بود لغو کند. این تراشه‌ساز پس از همه‌گیری کرونا، تخفیف‌هایی بین ۲ تا ۳ درصد برای مشتریان درنظر گرفته بود و حالا به‌نظر می‌رسد افزایش هزینه‌ها شرکت را مجبور کرده است تا از این تخفیف‌ها صرف‌نظر کند.

UDN همچنین پیش‌بینی می‌کند در آینده، فرآینده‌های قدیمی‌تر و بالغ TSMC ازجمله معماری‌های بالای ۱۶ نانومتر، ۱۵ تا ۲۰ درصد و فرآیندهای جدیدتر زیر ۷ نانومتر تا ۱۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. درکل گفته می‌شود افزایش قیمت‌ در همه‌ی معماری‌های این تراشه‌ساز برای سال آینده، بین ۳ تا ۶ درصد متغییر خواهد بود و این یعنی بخش عمده‌ای از افزایش هزینه‌ها در حاشیه‌ی سود ناخالص این شرکت منعکس خواهد شد و نه در قیمت‌ نهایی آن‌ها.

بیشتر بخوانید:

گزارش امروز اولین موردی نیست که به افزایش احتمالی قیمت‌ فناوری‌های تراشه‌ساز تایوانی اشاره دارد. در ماه می سال جاری نیز گزارشی از یک نشریه‌ی آلمانی به این موضوع اشاره داشت که قیمت مواد خام مثل گازها و فلزاتی که از روسیه و اوکراین تأمین می‌شوند به‌دلیل آغاز جنگ میان این دو کشور حتی تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. بدین‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود که TSMC درحال برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت خدمات مختلف خود است که نرخ آن‌ها از پنج درصد به‌بالا خواهد بود.

به‌نوشته‌ی WccfTech، افزایش هزینه‌های تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی‌های پیشرفته مثل فرایند ۳ نانومتری، به حاشیه‌ی سود TSMC آسیب می‌رساند. بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی سال گذشته نگران این موضوع بود که اگر تراشه‌ساز تایوانی بتواند ترانزیستورهای بیشتری را در یک ویفر ۳ نانومتری قرار دهد، قیمت اولیه‌ی ویفر و هزینه‌ی بالاتر آن باعث کاهش حاشیه‌ی سود خواهد شد. یک گزارش تحقیقاتی که سال ۲۰۱۹ منتشر شده، نشان می‌دهد که یک ویفر ۳ نانومتری ۳۰۰۰ دلار بیشتر از یک ویفر ۵ نانومتری قیمت دارد و هزینه‌ی قالب آن نیز بالاتر است.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس نیز اواخر ماه گذشته اعلام کرد که TSMC قصد دارد قیمت‌های خود را درسال ۲۰۲۳ افزایش دهد. این بانک طی یادداشتی تحقیقاتی، قیمت هدف سهام TSMC را افزایش داد. این بانک اشاره کرد که قیمت ویفرهای ۸ و ۱۲ نانومتری TSMC احتمالاً در سال آینده حدود ۵ و ۴ درصد افزایش می‌یابد.

گلدمن ساکس درادامه اضافه می‌کند که بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی جهان به‌دلیل افزایش هزینه‌های خود با مشکلاتی مواجه شده است و مشتریان قدیمی خود را به استفاده از فرآیندهای جدیدتر تشویق می‌کند. معماری‌های تولید زیر ۷ نانومتری بیش از ۵۰ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد و این یعنی تا زمانی‌که قیمت واحد آن پایین بماند، بیشتر مشتریان همچنان از فناوری‌های قدیمی‌تر استفاده خواهند کرد.

TSMC اعتقاد دارد که این امر نه‌تنها به‌دلیل درآمد کم‌تر، بلکه‌ به‌دلیل این واقعیت است که مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا شرکت بتواند سرمایه‌گذاری‌های خود را جبران کند. فناوری‌های پیشرفته مستلزم سرمایه‌گذاری‌های هنگفت هستند و تراشه‌سازان روی این مورد تمرکز دارند که سفارش‌هایی را برای بازیابی هزینه‌های خود، دریافت کنند.

۵۸۵۸

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا