«فرهنگ عمومی» نیازمند همدلی و مشارکت جامعه

گروح استانهای انگیں انا; در چند روز گذشته و پس از کمپین، جامعه بیش از هر زمان دیگری برای آرام کردن فضای عمومی و رسیدن به الگوهای منطقی برای افزایش عقلانیت، تبیین اصول، ترمیم باورها و آسیب های ناشی از سرکوب انحرافات، همدلی و مشارکت همگانی نشان داد. رفتارهای غیرعادی؛ باید از چالش های اضافی ناشی از تداوم دوقطبی در جامعه جلوگیری کرد.

تجارب پیشین در شکست داخلی ملت‌ها به‌ویژه در مسائل دینی و دینی نشان می‌دهد که دشمنان تلاش می‌کنند سرمایه‌های فرهنگی و جمعی ملت‌ها را خارج از هماهنگی به جنگ و تقابل بکشانند.

فضای رویارویی شیعه و سنی، سنی و تکفیری، مسلمان و غیرمسلمان در کشورهای دیگر به اختلافات فراوان و انحلال قدرت ملت و حتی گاهی برادرکشی منجر شده است. اکنون که دشمن بین ملت و دولت کشور موفق نشده است، برای ایجاد هرج و مرج و ایجاد اختلاف بین گروه های مردم به سراغ ملت رفته است.

آنها فکر می کنند که با ایجاد شکاف مذهبی بین یک ملت متحد، می توانند آنها را نابود کنند. اما باید مراقب بود و سخنان سردار سلیمانی شهید سلیمانی را نقل می کرد که همه جوانان کیشور اعم از حجاب و حجاب را فرزندان خود می دانستند و با همه آنها به یک اندازه مهربان بود.

مشکل واقعی این است که در دوران رشد و تربیت نسل جوان، اصولی مانند قانون گرایی، اعتقاد عمومی، برقراری رفتارهای سازنده و وحدت عمومی به فرزندان جوانان داده نمی شود. از این رو رسانه ها به ویژه رسانه های پر زرق و برق توانسته اند خود را به عنوان معلمی آشنا با موضوعات روز به جامعه معرفی کنند و در روند تربیتی کودکان و نوجوانان نقش آفرینی کنند.یا ماجرای برخورد انسانی امام موسی صدر و فیروز، خواننده زن مشهور لبنانی که او را از یک خواننده سبک غربی به سخنران جریان شیعه تبدیل کرد و اکنون نیز در تقابل با همان، و نگاهی انسانی که قوت قلب و جلوگیری از شکست درونی ملت لبنان شده است.

اما این روزها شاهد ابراز عقاید عجولانه و یا رفتارهای هیجانی ناخواسته و ناشی از هیجانات مذهبی در راستای خواسته های دشمنان هستیم که اصلا سازنده نیست، به ویژه اینکه این رفتارها در بین نخبگان و نخبگان افزایش یافته است. بدون توجه به تولید راه حل هایی که منجر به برخوردهای غیر سازنده می شود دامن پوشیده می شود.

گاهی برخی از مدیران برای توجیه عملکرد و برخی تصمیمات نادرست خود، موضوعاتی را به هم می ریزند که یا ربطی به پدیده حجاب و ریشه های فرهنگی- اجتماعی آن ندارد و یا منجر به تداوم دوقطبی های موجود و جریحه دار شدن افکار عمومی می شود. . آز ان رو میر توان در اکراشات انها را را در فارارا رو بیگل کرد. با این حال، با ساده کردن مسئله، می توان راه حل های مفیدی به دست آورد.

مشکل واقعی این است که در دوران رشد و تربیت نسل جوان، اصولی مانند قانون گرایی، اعتقاد عمومی، برقراری رفتارهای سازنده و وحدت عمومی به فرزندان جوانان داده نمی شود. از این رو رسانه ها به ویژه رسانه های پر زرق و برق توانسته اند خود را به عنوان معلمی آشنا با موضوعات روز به جامعه معرفی کنند و در روند تربیتی کودکان و نوجوانان نقش آفرینی کنند.

باید پذیرفت که بسیاری از این سازمان ها و نهادهای رسمی متولی فرهنگ عمومی جوانان، به ویژه آموزش و پرورش و دانشگاه ها، در روند تربیت نسل جوان کاملاً موفق نبوده اند و مسئولیت وضعیت فعلی را بر عهده دارند. از سوی دیگر، همدستی، سهل انگاری، پنهان کاری و رفتار نادرست در رسانه های داخلی نیز باعث شد که ایجاد شفافیت و روشنگری در ذهن جوانان کنجکاو به درستی اتفاق نیفتد و روند اقناع شکل نگیرد.

به عنوان مثال پس از گذشت 50 روز از آغاز مسابقات لیگ ملت های والیبال، حامی فرهنگی تیم ملی در دیدار با تیم لهستان غافلگیر شد و در سالن مسابقات با موسیقی خواننده لس آنجلسی مواجه شد. . این در حالی است که سازمان برگزارکننده مسابقات قبلاً از کشورهای شرکت کننده درخواست کرده بود تا در طول مسابقه توسط تیم های آنها پخش شود. اما زمانی که برخی کشورها به این درخواست توجه نکردند، آن سازمان موسیقی خود را انتخاب کرد و در طول مسابقه پخش کرد!

این مورد در جام جهانی 2022 قطر نیز به توافق خواهد رسید. طبق قوانین جام جهانی امسال، کشورهای شرکت کننده در این رقابت ها تا امروز 5 آوریل 1401 فرصت دارند موسیقی را به میزبان تحویل دهند تا در هنگام گلزنی بازیکنان آنها از استادیوم پخش شود. اما طبق گزارش برنامه ورزش و مردم در 31 تیرماه، کیشور هنوز اقدامی در این زمینه نکرده است!; از این رو توجه به شیوه های نوین آموزش فرهنگ عمومی و تقویت باورهای عمومی در نسل جوان نیازمند هوشیاری، آرامش، هماهنگی، جذب حداکثری و اقدام فعال و البته نتیجه محور برای حفظ نسل جوان و توانمندی های آن در آینده.

به عنوان نمونه ای از تفاهم نامه خوبی که در این ایام صورت گرفت می توان از آن به عنوان نمونه ای کاربردی در کتابچه راهنمای مدیران فرهنگی و رسانه ای کیشور استفاده کرد. اولین اقدام راه اندازی شبکه رادیویی بانوان برای پوشش اخبار و گزارش مسابقات تیم های ورزشی بانوان بود که با استقبال هیات های ورزشی بانوان آغاز شد. این اقدام می تواند فعالیت رسانه های مهاجم در پوشش روزنامه های تیم های ورزشی بانوان ایران را به حداقل برساند.

اقدام دوم نیز ساخت پیست ویژه بانوان در سالن ورزشی 100 هزار نفری است.

حمیدرضا حسین دانا رئیس سازمان راهبردی رسانه و فضایی و رئیس گروه پژوهشی هسته‌ای دانشگاه صیانت از رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند

انتهای پیام/4062/

دکمه بازگشت به بالا