ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

از همان روزی که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به سوی آسمان بلند کرد و عظمت شگفت انگیز آن را مشاهده کرد ، این جذابیت وجود داشت. تأثیر این دانش در اعماق اندیشه و ذهن انسان ایجاد شد به طوری که نجوم بخشی از دانش محل بازتاب او و آنچه از آسمان می بیند و تحلیل های منطقی که در آن دارد به دانش تبدیل شد.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده و به یک علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این تخیل علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید یکی از روان ترین آنها کتاب خوابگردان باشد که زندگی انسان را با دانش های نجومی از اولین دوران تا به امروز دنبال کرده است.
من شخصاً تحت تأثیر این کار کوستلر قرار گرفته ام و این علاقه از زمانی که مادرم تختخوابم را در خارج از خانه پهن کرده است ، در عشق من به هوا ریشه دارد و در میان عشق و ترس بر سر من ، گاهی اوقات به بالا نگاه می کنم. هوا ، و مدتی بعد آن را با نگرانی روی صورتم می کشم.
چگونگی تغییر علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین داستان تکامل انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داد ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و مجلات به آن پرداخته شده است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را در زمینه تاریخ ، و همچنین تحقیقات و تحولات جاری ، عاقلانه به متقاضیان ایرانی ارائه کرد. بنده ، من این مجله را به صورت عمومی به عنوان هر ایرانی علاقمند به این حوزه دانش مشاهده کرده ام. اما سالها متاسفانه به دلیل مشکلات کمتر آن را می دیدم. این بار ، در حین تحقیق درباره موضوعات مختلف ، دریافتم که انتشار این مجله چقدر اهمیت دارد ، هم در زمینه اشاعه علم در بین مردم برای تقویت دیدگاه های آنها و هم برای اهداف دیگر ، که به آنها اشاره می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بسیاری از اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. این بر اساس وجود شبه دانش در بین مردم است ، که هزاران سال افراد غیرمسئول علمی آن را به مردم ابراز کرده اند و بر اساس آن می توانند زندگی خود را بنا کنند. در واقع ، دو موضوع در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش کاذب بر زندگی مردم عادی.
اگر تصمیمی در جامعه بشری رخ دهد ، باید توجه داشت که بخش مهمی از فروپاشی و البته عقب ماندگی مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم ، بلکه در بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد. در مورد دارو هم همینطور است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ها به وجود آورده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی ، این اعتقاد قطعی است که ما تسلیم می شویم که نیازی به پزشک نداریم و هرکسی که درد داشته است تحت درمان قرار می گیرد. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس درباره بدبختی های آن روزها گفته می شود که بسیاری از متکلمان معتبر نمی دانند؛ اما وجود دارد و قرن ها در قالب کتابچه های راهنمای زندگی در دسترس مردم بوده است. اما بخش دیگری از اشتباهات مربوط به مسائل داخلی این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی انسان ها تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن یا خاتمه یک سلسله می شوند ، یا اینکه سرنوشت افراد را می توان از طریق فال آنها به دست آورد. در این رابطه ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که مکرراً به نام علم تکثیر و توزیع شده است. به این ترتیب می بینیم که چگونه شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به اعتقاد عمیق به آن و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، می تواند مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کند.
به نظر من ، اگر ما داستان تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی های ناشی از جنگ و غیره را مرور کنیم ، چندین کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و اشتباه را از ذهن مردم حذف کند ، و این تنها با پیشرفت علم در طول قرون به گونه ای اتفاق می افتد که ذهن مردم را سخت می کند. می تواند جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم حوزه ای است که آگاهی عمومی در آن تأثیر شگرفی دارد.
به دلیل بی توجهی به این جنبه از موضوع ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم را به خود مشغول کرده و اجازه حرکت را از آنها گرفته است. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که برای طبقه متوسط ​​جامعه نیز در نظر گرفته شده است و می خواهم از کسانی که در طول دهه ها تلاش کرده اند تشکر کنم. زیرا من آن را نه تنها از نظر تاریخ علم یا پیشرفت عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاح می دانم.

* چاپ شده در سیمین شماره ویژه مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا