عمومی

روزنامه کیلویی چند؟ – بیگ نیوز

قسمت اول

هر یک از ما روزانه دقایقی، گاهی ساعت ها یا حتی بیشتر را در این حالت سپری می کنیم. گاهی از روی بی حوصلگی، گاهی اوقات از سر وقت، … و گاهی واقعا به دنبال یک موضوع خاص. راستش چقدر برای خواندن متن های طولانی (حتی 200-300 کلمه) وقت می گذارید؟ آیا خواندن عکس اخبار و اینفوگرافیک راحت تر نیست؟ به هر حال، وقتی چنین «آرامشی» وجود دارد، چه کسی حوصله خواندن تحلیل ها و مصاحبه های طولانی چند هزار کلمه ای را دارد؟ شانس او ​​چقدر است؟

قسمت دوم

چند بار برای خرید آب معدنی، ته سیگار یا حتی یک شعله فندک به همه روزنامه ها سر زده اید؟ از کنارشان گذشتی؟ آنها بیشتر از “روزنامه” تنقلات می فروشند. انواع شکلات و کیک و آدامس در ردیف بالا چیده شده و مرتب و خوش رنگ و براق! همانطور که سر مبارک را پایین می آورید، روزنامه ها در ردیف پایین، احتمالاً روی زمین، چیده می شوند. آنها به اندازه چند سال پیش بلند و یا ضخیم نیستند. سالهاست که هم تبلیغات چند کیلویی همشهری کم رنگ شده و هم تیراژ بالای ایران و جام جم. نوجوانان مشتاق مجلاتی مانند لوستر و دوچرخه بزرگ شدند. شاید اگر چشمتان به «چشم انداز ایران» افتاد، در دلتان به مرحوم سحابی درود بفرستید و بگویید: «لطفت الله میثمی هنوز دارد این مجله را بیرون می کشد؟» در آخر به لایه نازک خاک روی نشریات نگاه کنید و آه بکشید و اگر خدا بخواهد دنبال زندگی خود باشید.

قسمت سوم

فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی به نمایندگی از ایران در دهه‌های 1930 و 1930، از «کیف انگلیسی» تا شهرزاد یا نمونه‌های مشابه خارجی که دهه‌های 1970 و 1980 را به تصویر می‌کشند. آنها اغلب مکانی در خیابان های اصلی شهر دارند که در آن کودک یا جوانی فریاد می زند “روزنامه، روزنامه، آخرین اخبار روز …..” و احتمالاً یک خبر را همانطور که در صفحات منتشر شده می خواند. رویدادها یا بسته به موضوع فیلمنامه، عناوین انتخابات سیاسی را با صدای بلند بخوانید. تصویری که هیچ ربطی به فضای جامعه امروزی ندارد، جایی که اکثر عابران پیاده که چشم از صفحه موبایل خود بر نمی دارند یا به پادکست یا آهنگی که با هدفون گوش می دهند توجه نمی کنند، ناگهان با صدای بلند. جیرجیر موتورز، بپر! به هر حال وقتی روزنامه ها آلوده می شوند، کی ممکن است در خیابان فریاد بزند روزنامه، روزنامه!!

قسمت چهارم

بارها در حالی که روی کاناپه دراز کشیده اید، صفحات اینستاگرام یا پیام های خود را در واتس اپ و تلگرام چک می کنید، به تلویزیون گوش می دهید و سر مبارک را با صدای گوینده ای که تیتر روز را می خواند، می چرخانید. میبینی چی میگه؟ مثلاً اخیراً وقتی خبر اتوبوس رویایی یا آخرین اظهارات خانواده های قربانیان پرواز 752 در مورد محاکمه آنها یا … را شنیدیم، چه باور کنید چه نه، منبع اولیه این خبر روزنامه ها بود. البته پس از انتشار این مطالب در نسخه الکترونیکی خود به مهمترین خبر روز تبدیل می شوند و آن نفوذ رسانه های مکتوب در عصر دیجیتال است! همان چیزی که بعد از 200 سال نسخه مکتوب روزنامه انگلیسی گاردین را از عصر بخار زنده نگه داشت. روزنامه ای که انقلاب صنعتی چهارم، دو جنگ جهانی، ظهور و سقوط بریتانیا و غیره را پوشش می دهد. مشاهده شد و با وجود محدودیت‌های کرونری و کمبود کاغذ به کار خود ادامه می‌دهد.

سردبیر روزنامه سال گذشته درباره اسرار گاردین صحبت کرد. اینکه توسعه افکار همیشه در دستور کار این روزنامه است، نه تنها برای انتقاد از وضع موجود بلکه برای کمک به بهبود جهان. آماده شنیدن صدای همگان است، گزارش‌های غنی و پربار ارائه می‌دهد و وظیفه اصلی آن کشف حقیقت، ایستادگی در برابر صاحبان قدرت و بیان تأثیر تصمیمات قدرتمند بر زندگی مردم است. به همین دلیل است که گاردین برای تأثیرگذاری بیشتر با خوانندگان خود همکاری می کند و خوانندگانش بیشترین سهم را در آن دارند. گاردین نمونه موفقی است که ثابت کرده علیرغم تنوع رسانه های مدرن و کمبود وقت خوانندگان و تغییر اطاعت، همچنان می تواند خواننده داشته باشد و بدرخشد.

قسمت آخر

باور کنید یا نه، انتظار نداشتم آخر این متن را بخوانید! به شما تبریک می گویم، شما یکی از صبورترین افراد این دوران هستید و من یکی از خوشحال ترین روزنامه نگارانی هستم که توانستم توجه شما را به انتهای یک یادداشت جلب کنم. بسیار از شما متشکرم.

دکمه بازگشت به بالا