راهکار حل ناترازی تولید و مصرف بنزین چیست؟

رئیس انجمن انرژی ایران گفت: در حال حاضر روزانه پنج تا هفت میلیون لیتر بنزین تولید و مصرف می شود که راه حل کوتاه مدت این مشکل می تواند متنوع سازی سبد سوخت و استفاده از پالایشگاه های فراساحلی باشد.

به گزارش بیگ نیوز، سید هاشم اورعی امروز در نشست خبری با بیان اینکه میانگین مصرف بنزین خودروهای ایرانی 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر و برای خودروها در اروپا 4 لیتر است، گفت: انرژی در دنیا نقش بسیار مهمی دارد. به ویژه در کشورهایی مانند ایران اقتصاد ایران به انرژی وابسته است.

رئیس انجمن انرژی ایران گفت: سیستم انرژی ایران دارای دو ویژگی هرج و مرج و بی ثباتی است. بنزین تنها یکی از حامل های انرژی است و باید به سایر حامل های انرژی نیز توجه کنیم.

وی با بیان اینکه طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میانگین مصرف بنزین در ایران در سال جاری 100 میلیون لیتر بوده است، گفت: فرسودگی انها است.

اورعی افزود: سالانه بین 800 هزار تا 1 میلیون خودرو به سیستم حمل و نقل اضافه می شود در حالی که خودروهای قدیمی نیز اسقاط نمی شوند.

وی با بیان اینکه اکتان بنزین تولیدی در ایران بین 82 تا 92 است، گفت: با توجه به اینکه مصرف بنزین در ایران زیاد است، آلایندگی بیشتری نیز تولید می شود.

رئیس انجمن انرژی ایران گفت: میانگین تولید بنزین در کشور در حال حاضر 93 میلیون لیتر است. در سال 1378 مصرف 76 میلیون لیتر و ظرفیت صادرات 27 میلیون لیتر بوده است. ظرفیت تولید بین سال های 97 تا 1400 حدود 103 میلیون لیتر در روز بوده است، بنابراین یکی از اقدامات برای جبران کمبود بنزین می تواند استفاده از ذخایر استراتژیک باشد که اکنون حدود 4 میلیارد لیتر است.

اورعی با اشاره به عدم سرمایه گذاری در صنعت پالایش گفت: این مشکل باعث شده ظرفیت تولید به تدریج کاهش یابد. پالایشگاه های بنزین که قراردادهای آنها به تازگی امضا شده است تا پنج سال آینده به بهره برداری می رسد. بنابراین در این شرایط باید تمهیدات دیگری در نظر گرفته شود.

کیشور با اشاره به اهمیت برق در سبد انرژی گفت: توجه به انرژی های تجدیدپذیر و افزایش نفت و برق در سبد سوخت می تواند اثرات زیادی داشته باشد. در حال حاضر 21 درصد از انرژی جهان از طریق برق تامین می شود که در سال 2050 به 49 درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس انجمن انرژی ایران با تاکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی می تواند راهکاری موثر برای غلبه بر این شرایط باشد، گفت: تا زمانی که قیمت انرژی تا این حد پایین نباشد، همگام شدن با راندمان بی معنی است، زیرا قیمت و ارزش را تعیین می کند. و همین باعث بروز مشکل می شود باید شاهد اتلاف انرژی در نوجوانان باشیم.

اورعی ضمن انتقاد از واردات حامل های انرژی گفت: این موضوع اگرچه می تواند راه حلی کوتاه مدت باشد اما نمی توان از آن به عنوان راه حل کوتاه مدت استفاده کرد. ایجاد تنوع در سبد سوخت و توجه به سوخت می تواند در شرایط کنونی راهگشا باشد.

وی گفت: توسعه CNG می تواند مصرف بنزین را بین 12 تا 15 میلیون لیتر کاهش دهد و تقاضای گازوئیل را تا 10 درصد کاهش دهد.

رئیس انجمن انرژی ایران ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: خودروسازان باید 30 درصد تولید خود را به صورت دوگانه سوز عرضه کنند اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد.

اورعی با بیان اینکه در مدیریت تقاضا نیازمند بازنگری اقدامات هستیم، گفت: نباید به دنبال راه حل های کوتاه مدت باشیم و با ایجاد برنامه های بلندمدت نقشه راه در حوزه انرژی را ویرایش کنیم.

پیام نهایی

دکمه بازگشت به بالا