خاصیت های گیوه برای سلامتی انسان چیست؟

گیوه کلاش یا کردی

نحوه تشخیص گیوه اصل و باکیفیت

انواع متفاوتی از گیوه در ایران بافته شده است و وجود دارند که همگی اصیل هستند. اما برخی دارای کیفیت ضعیف تری می باشند که به طبع از قیمت پایین تری نیز برخوردار هستند و شما برای خرید گیوه باید یک سری از این اطلاعات را بدانید.
امروزه گیوه های جدید با رنگ و طرح های خاص و متنوع در بازار وجود دارند ومتناسب با هر سلیقه ای موجود می باشند. برای خرید گیوه ای مناسب و مرغوب باید نکاتی را در نظر گرفت. در ادامه این نکات را خدمت شما عزیزان ارائه می دهیم.

معنی گیوه در فرهنگ فارسی معین

(وِ) (اِ.) نوعی کفش که رویة آن از نخ یا ابریشم بافته می شود. ؛ ~ها را ورکشیدن کنایه از: تصمیم به رفتن گرفتن و آمادة حرکت شدن .

گیوه یک کفش سنتی است و گیوه زنجان تلفیقی از هنر زنان و مردان این خطه به شمار می‌رود، گیوه نوعی پای‌پوش سنتی است که قدمتی دیرینه دارد و در گذشته در بسیاری از شهرهای مختلف ایران که آب‌و هوای خشک داشتند تولید شده است.

ولی در حال حاضر این هنر صنعت فقط در چند شهر ایران به کمک علاقه‌مندان به حیات خویش ادامه می‌دهد که از جمله شهرها و استان‌هایی که گیوه‌بافی هنوز در آن‌ها رواج دارد زنجان، کرمانشاه، مرکزی، اصفهان و قزوین است.

اندازه استاندارد گیوه باکیفیت

گیوه باید دارای اندازه ای استاندارد باشد و اندازه رویه و کفی آن با هم همخوانی داشته باشد. اگر مطابق با سایز کفش های معمولی خود گیوه ای را به پا کردید و احساس نمودید که به پای شما بزرگ و یا کوچک است، بدانید که اندازه این گیوه استاندارد در نظر گرفته نشده است و برای خرید مناسب نمی باشد.

اساس یک گیوه مرغوب، جنس زیره آن می باشد. زیره به طور مستقیم با سطح زمین در تماس می باشد و درواقع بخش بیرونی گیوه است. زیره باید باکیفیت باشد و از انعطاف بالایی برخوردار باشد. زیره مرغوب نشان دهنده با کیفیت وبا دوام بودن گیوه است و میزان استحکام آن را تعیین می کند.

معمولا جنس زیره را از پیو انتخاب می کنند تاهم به سبک تر شدن گیوه کمک نمایند و هم استحکام آن را بالا ببرند. نخ استفاده شده برای گیوه باید از جنس ابریشم و یا پلی استر باشد و از ضخامت نخ مناسب برای بافت رویه آن استفاده شده باشد، تا دوام بیشتری داشته باشد و پرز ندهد و آسیب نبیند.

دهانه گیوه نباید بیش از حد بزرگ و یا گشاد باشد. اگر اینگونه باشد باز هم در راه رفتن شما اختلال ایجاد می کند وشکل ظاهری زیبایی نیز نخواهد داشت. درواقع باید مانند یک جوراب دور پا را احاطه نماید و با رویه و پشت پا تماس داشته باشد. اگر فاصله ای بین پا و گیوه بیفتد این گیوه استاندارد نیست و نباید خریداری شود.

انواع گیوه مردانه موجود معروف

این نوع کفش ایرانی در انواع مختلفی تولید می شوند، اما همه آنها از دو قطعه اصلی تشکیل شده اند: رویه و زیره! همچنین گیوه براساس نوع نخ مورد استفاده برای بافندگیی و نحوه اتصال قطعات به یکدیگر طبقه بندی می شود.

رویه اغلب از نخ های ابریشمی یا پشمی بافته می شود. از طرف دیگر، زیره کفش نیز از تنها از چرم یا لاستیک ساخته می شود و هر دو قسمت با استفاده از روش های مختلف کاملاً به یکدیگر گره می خورند. به هر روی، شناخته شده ترین انواع گیوه به شرح زیر هستند:

گیوه کلاش یا کردی

همان طور که از نام آن پیدا است این مدل گیوه مربوط به نقاط کرد نشین ایران می باشد. کلاش در زبان لکی به معنی کفش می باشد .

مهمترین ویژگی کلاش، متریال هایی است که در تولید آن استفاده می شود. رویه این گیوه از پنبه و کف آن از پارچه بسیار مستحکم ساخته می شود. به همین دلیل است که کلاش، سبک وزن، نرم و انعطاف پذیر و مناسب برای مناطق کوهستانی است.

گیوه ملکی

این مدل را می توان در دسته گران ترین مدل های گیوه جای داد، شاید دلیل گران بودن آن کیفیت بالای این مدل در مقایسه یا سایر مدل ها باشد. این کفش به دلیل داشتن پنجه تیز دارای رویه بزرگتری است. جنس زیره این کفش از جنس کتان و چرم می باشد و به قسمت پشتی کفش یک تکه چرم دوخته می شود که باعث تسریع در عمل پوشیدن کفش می شود.

گیوه آجیده

از نظر قیمتی می توان آن را در دسته ملکی قرار داد، زیرا شباهت زیادی به مدل ملکی دارند، تنها تفاوتی که در آن ها می توان پیدا کرد، نوع بافت رویه آن است که مقداری نسبت به نمونه قبلی درشت تر می باشد. زیره چرمی این کفش به وسیله دوخت محکم به طور مستقیم به رویه کفش متصل می شود.

گیوه لاته

در این نوع گیوه تنها با پارچه های قدیمی و کرباس ساخته می شود و تنها به همین دلیل است که به لاته مشور است. لاته در زبان فارسی به معنای پارچه قدیمی است.

 گیوه زیره چرمی

از نظر شکل ظاهری این مدل شباهت زیادی به کفش های امروزی دارد. برای ساخت زیره این کفش ها هرگز از لاستیک استفاده نمی شود و تنها از چرم طبیعی ساخته می شوند. این گیوه بیشتر به وسیله شهر نشینان مورد استفاده قرار می گیرد به همین علت در فرهنگ عامیانه به آن ها گیوه شهری گفته می شود.

آشنایی با زیره لاستیکی

این نوع پاپوش سنتی ایرانی، ارزان تر از بقیه گیوه ها است. کف آن از لاستیک ساخته شده است و قسمت رویه نیز از نخ با بافت درشت بافته می شود.

آشنایی با گیوه سیلک

این نوع کفش بسیار شیک است و گاهی اوقات برای اهداف تزئینی استفاده می شود. زیره از چرم یا لاستیک ساخته می شود، اما رویه آن با استفاده از نخ های ابریشمی رنگارنگ که گاه توسط کارهای گلدوزی تزئین شده، به صورت بسیار ریز بافته می شود.

خاصیت های گیوه بر سلامتی

  • جلوگیری از تعریق پا
  • جلوگیری از ایجاد قارچ های پوستی کف پا
  • مرتفع کننده بوی بد پا
  • جلوگیری از میخچه

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا