جنگ بالون: پکن آمریکا را تهدید کرد/ واشنگتن: مقصد بالون منهدم‌شده چین هاوایی بود

این پست از سایت خبرگذاری بیگ نیوز برگرفته از سایت ” www.khabaronline.ir ” تفصر مقاله ” جنگ بالون: پکن آمریکا را تهدید کرد/ واشنگتن: مقصد بالون منهدم‌شده چین هاوایی بود ” ارائه شده است، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

قانون |لیزر

به گزارش خبرگزاری رویترز، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: بالون آمریکایی بدون تایید مقامات مربوطه چین، حداقل 10 بار به طور غیرقانونی بر فراز حریم هوایی سرزمینی چین از جمله بر فراز سینکیانگ، تبت و سایر استان ها پرواز کرده است.

وانگ گفت: «ایالات متحده بیش از حد واکنش نشان داده، اوضاع را تشدید کرده و از این بهانه ای برای تحریم غیرقانونی شرکت ها و مؤسسات چینی استفاده کرده است».

او بدون اشاره به این اقدامات گفت: چین به شدت با این امر مخالف است و اقدامات متقابلی را علیه نهادهای مربوطه ایالات متحده که حاکمیت و امنیت چین را مطابق با قانون تضعیف می کنند، انجام خواهد داد.

کاخ سفید ادعاهای چین را رد کرده است.

چین می گوید بالون ساقط شده توسط آمریکا یک کشتی هوایی بدون سرنشین بود که به طور تصادفی از مسیر منحرف شد و ایالات متحده را به واکنش افراطی در سقوط آن با موشک شلیک شده از یک جت جنگنده F-22 متهم می کند. از زمان سرنگونی بالون در 4 فوریه، ایالات متحده شش نهاد چینی را که گفته است با برنامه های هوافضای پکن مرتبط هستند، تحریم کرده است. مجلس نمایندگان ایالات متحده متعاقباً به اتفاق آرا به محکومیت چین به دلیل «نقض وقیحانه» حاکمیت ایالات متحده و تلاش برای «فریب جامعه بین‌المللی از طریق ادعاهای نادرست درباره کمپین‌های جمع‌آوری اطلاعات» رأی داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، همچنین سفر خود به پکن را لغو کرد که بسیاری امیدوار بودند روابطی را که در بحبوحه اختلافات بر سر تجارت، حقوق بشر، تایوان و ادعای چین بر دریای چین جنوبی به هم ریخته بود، تثبیت کند.

در حالی که چین انکار می کند که این بالون یک دارایی نظامی بوده است، اما هنوز نگفته است که چه اداره یا شرکت دولتی مسئول بوده است. چین پس از ابراز تاسف اولیه از ورود بالون به حریم هوایی ایالات متحده، اتهامات جاسوسی علیه واشنگتن را در کنار تهدیدات تلافی جویانه پاسخ داد.

وانگ گفت: چین قاطعانه با این امر مخالف است و اقدامات متقابلی را مطابق با قانون علیه نهادهای مربوطه ایالات متحده که حاکمیت و امنیت چین را تضعیف می کنند، انجام خواهد داد.

وی افزود: چین قاطعانه از حاکمیت ملی و حقوق و منافع مشروع خود محافظت خواهد کرد.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ارتباط با چین متوقف نشده است، اما جزئیاتی در مورد دیدارهای سطح بالا در آینده ارائه نکرد. او گفت: “امیدواریم وقتی شرایط منطقی شد، دوباره رو در رو همدیگر را ببینیم. امروز هیچ اطلاعیه ای وجود ندارد.”

شرمن بار دیگر تاکید کرد که ادعاهای چین در مورد بالون های ایالات متحده دروغ است. او در یک رویداد در موسسه بروکینگز در واشنگتن گفت: “آنها اکنون گفته اند که یک بالون توسط ایالات متحده بر فراز چین وجود داشته است. این درست نیست. هیچ بالون دولت ایالات متحده بر فراز چین وجود ندارد.”

رام امانوئل سفیر ایالات متحده در ژاپن نیز گفت که نفوذ بالون چینی بخشی از الگوی رفتار تهاجمی پکن بوده است. امانوئل به پرتو لیزر درجه نظامی اخیر چین روی یک کشتی گشت زنی گارد ساحلی فیلیپین، آزار و اذیت هواپیماهای آمریکایی توسط جت های چینی و گشایش ایستگاه های پلیس غیرقانونی چین در ایالات متحده، ایرلند و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: “بالن برای من یک حادثه مجزا نیست.” اگر چین می‌خواهد یکی از اعضای محترم جامعه بین‌المللی باشد، «باید به برخی از استانداردهای اساسی عمل کند. به این معنا که در کشورهای دیگر با ناآگاهی از قوانین آن‌ها کلانتری باز نکند، انگار که قوانین شما هیچ حد و مرزی ندارد.»

سفیر آمریکا با اشاره به ارتباط چین با کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه گفت: «این دقیقاً ویژگی های سیاست همسایگی خوب نیست.

روز سه‌شنبه، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد حداقل سه شی پرنده که از سال 2019 در حریم هوایی ژاپن مشاهده شده‌اند، قویاً باور بر این است که بالن‌های جاسوسی چین بوده‌اند. این سازمان اعلام کرد که اعتراض کرده و از پکن توضیح خواسته است. قانونگذاران ارشد در حزب حاکم ژاپن روز چهارشنبه گفتند که در حال بررسی گسترش قانون نیروی دفاع شخصی هستند تا شامل نقض حریم هوایی ژاپن توسط بالن های خارجی نیز شود.

یک مقام آمریکایی هم گفت، مقامات این کشور معتقدند “بالون جاسوسی چینی” که توسط ارتش آمریکا منهدم شد، مسیری داشت که می‌توانست به سمت گوآم و هاوایی پیش برود اما باد آن را از مسیر خود خارج کرد.

ابتدا پنتاگون از رویت اولین “بالون جاسوسی چینی” بر فراز مونتانا خبر داد. سپس پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که دومین “بالون جاسوسی چینی” این بار بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شد.

۳۱۱۳۱۱

جنگ بالون: پکن آمریکا را تهدید کرد/ واشنگتن: مقصد بالون منهدم‌شده چین هاوایی بود – سایت اطلاع رسانی بیگ نیوز

منبع : جنگ بالون: پکن آمریکا را تهدید کرد/ واشنگتن: مقصد بالون منهدم‌شده چین هاوایی بود

خروج از نسخه موبایل