توضیح سازمان غذا و دارو درباره علت عودت محصولات صادراتی کشاورزی از کشورهای مختلف

دارو |کشاورزی

مدیر کل غذا و نوشیدنی سازمان غذا و دارو درباره سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی توضیح داد.

به گزارش بیگ نیوز، دکتر فرامرز خدائیان با اشاره به اینکه سال هاست محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف صادر می شود، گفت: هر کشوری قوانین و استانداردهای خاصی در مورد محصولات کشاورزی وارداتی دارد که ممکن است با کشورهای دیگر از جمله روسیه و اوراسیا متفاوت باشد. آنها همچنین استانداردها و قوانین خاص خود را دارند که اخیراً تغییر کرده است.

وی افزود: در مورد فلفل و فلفل های رنگی 4 نوع سم مصرفی در گلخانه های ایران در روسیه ثبت نشده است.

مدیرکل غذا و داروی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت قانوناً موظف به صدور گواهی بهداشتی (آفات، بیماری ها و علف های هرز) و صدور گواهی ایمنی (بقایای سموم، فلزات سنگین و نیترات ها) است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تنها مولفه ای که صادرکننده باید رعایت می کرد ارائه گواهی سلامت بود و نیازی به گواهی ایمنی نبود، گفت: جلسات متعددی برگزار شد که بر اساس یک مصوبه برگزار شد. توافق بین دو کشور، تصمیم گرفت با بازدید و بررسی محصولات، موضوع را حل کند.

دکتر. خدائیان بای با بیان اینکه در همه کشورها گواهی ایمنی محصول وجود دارد و درجه اهمیت موضوع در برخی کشورها متفاوت است، گفت: بر اساس قوانین کشور همه محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی برای واردات نظارت می شوند و سپس نظارت می شود. مجوز ترخیص صادر شد.

وی گفت: هر کشوری بر اساس قوانین خود در مورد محصولات وارداتی عمل می کند. بیشتر یا راحت تر باشد.

وی ادامه داد: به گفته مسئولان دست اندرکار، بازگشت اخیر محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف به دلیل وجود سموم و آلاینده ها نبوده و بحث آفات و بیماری های گیاهی رایزنی با کشورهای هدف صادراتی بوده است. “

به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی در پایان اطمینان داد که مردم عزیز نگران سلامت مواد غذایی داخل نباشند و همکاران ما در سازمان غذا و دارو در تعامل با سازمان های ذیربط نظارت های کیفی لازم را انجام دهند. ما نسبت به این موضوع نه تنها برای مردم خود، بلکه برای مردم کشورهای دیگر نیز حساس هستیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا