تست جذب آب در تشخیص کیفیت آجر به چه منظور است؟

 

آجر چیست؟

یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی در خط ساخت و ساز، آجر نما سفید همچنان محبوب ترین و پیشروترین مصالح ساختمانی به دلیل دوام، ارزان بودن و حمل و کار آسان است.

برای ساختن دیوارهای داخلی و ، پارتیشن ها، پایه ها، پایه ها و سایر سازه های باربر استفاده می شوند. آجر به شکل مستطیل و به اندازه ای است که به راحتی با یک دست قابل حمل است.

آجر ممکن است از مخلوطی از ماسه یا خاک رس سوخته ماسه و آهک یا بتن سیمان پرتلند (PPC) ساخته شود. آجرهای سفالی معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند زیرا به صرفه هستند و به راحتی در دسترس هستند.

طول، عرض و ارتفاع آجر به شرح زیر به هم مرتبط هستند:

طول آجر = 2 x عرض آجر + ضخامت ملات

ارتفاع آجر = عرض یک آجر

اندازه یک آجر استاندارد باید 19*9*9 سانتی‌متر و 19×9×4 سانتی‌متر باشد وقتی در بنایی قرار می‌گیرد، آجر 19×9×9 سانتی‌متر با ملات به ابعاد 20×10×10 سانتی‌متر تبدیل می‌شود.

خواص آجرهای خوب

  1. برای ساخت سازه های مهم از آجرهای خوب استفاده می شود. آنها باید دارای ویژگی های زیر باشند
  2. آجرها باید رومیزی، خوب سوخته در کوره، مسی رنگ، بدون ترک و با لبه های تیز و مربعی باشند.
  3. آجرها باید از نظر اندازه و شکل استاندارد یکنواخت باشند.
  4. آجرها باید هنگام برخورد با یکدیگر صدای واضحی بدهند.
  5. آجرها هنگام شکسته شدن باید ساختاری همگن و فشرده و عاری از فضای خالی را نشان دهند.
  6. آجر نباید بیش از 15 درصد وزن برای آجرهای درجه یک و 15 تا 20 درصد وزن برای آجرهای درجه دو در صورت خیساندن در آب به مدت 24 ساعت آب جذب کند.
  7. آجرها باید به اندازه کافی سخت باشند. هنگام خراشیدن با ناخن، هر اثری باید روی سطح آجر باقی بماند.
  8. وقتی آجرها را در ارتفاع یک متری زمین سخت رها می کنند نباید تکه تکه شوند.
  9. آجرها باید رسانایی حرارتی پایینی داشته باشند.
  10. وقتی آجرها به مدت 24 ساعت در آب جذب می شوند، نباید در هنگام خشک شدن در سایه – خشک شدن در سایه – رسوبات نمک سفید را نشان دهند.
  11. مقاومت فشاری آجر نباید کمتر از 55 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد

آزمایش آجر |استاندارد آجر

انواع آزمایش بر روی آجر

  • تست جذب آب روی آجر
  • آزمایش گلدهی (شوره دهی) روی آجر
  • تست ابعاد بر روی آجر
  • تست شکل و اندازه آجر
  • تست سلامت آجر

تست جذب آب روی آجر

تست جذب آب روی آجر برای تعیین رطوبت جذب شده توسط آجر در شرایط شدید مانند باران انجام می شود.

آزمایش جذب آب بر روی آجرها برای تعیین خاصیت دوام آجر مانند درجه سوختن، کیفیت و رفتار آجر در هوازدگی انجام می شود. آجری با جذب آب کمتر از 7 درصد مقاومت بهتری در برابر آسیب ناشی از یخ زدن دارد. درجه فشردگی آجرها را می توان با آزمایش جذب آب بدست آورد، زیرا آب توسط منافذ آجر جذب می شود. جذب آب توسط آجر با افزایش منافذ افزایش می یابد. بنابراین آجرهایی که جذب آب آنها کمتر از 3 درصد است را می توان انجماد نامید. این آزمایش درصد جذب آب آجرها را ارائه می‌کند و در ادامه به نحوه انجام آن می‌پردازیم.

تست جذب آب به دو صورت انجام می شود:

  1. تست غوطه وری در آب سرد 24 ساعته
  2. تست آب جوش 5 ساعته

تست 24 ساعته غوطه وری آجر در آب سرد

  • نمونه خشک در کوره ای که در دمای 105 تا 115 درجه سانتیگراد نگهداری می شود قرار داده می شود و در آنجا نگهداری می شود تا به جرم ثابتی برسد.
  • پس از سرد شدن مواد، وزن نمونه ثبت شد. بگذارید این وزن W1 باشد.
  • برای ارزیابی نمونه های خشک، آنها را به مدت 24 ساعت در ظرف آب با دمای 27 درجه سانتیگراد قرار دهید.
  • نمونه را از آب خارج کرده و با یک پارچه خشک پاک کنید.
  • پس از توزین نمونه، به سرعت 3 دقیقه انجام می شود. بگذارید این وزن W2 باشد.
  • جذب آب پس از 24 ساعت غوطه ور شدن در آب سرد با = (W2 – W1) x 100 / W1 داده می شود.

تست آجر یا آب جوش داده شده 5 ساعته

  • ابتدا نمونه آجر را در کوره با دمای 105 درجه سانتیگراد تا 115 درجه سانتیگراد خشک می کنند تا جرم ثابتی به دست آید.
  • سپس این نمونه آجر را در دمای معمولی اتاق خنک کنید و وزن نمونه آجر را ثبت کنید. این W1 خواهد بود.
  • پس از آن، آجر به مدت 5 ساعت به طور مداوم در آب جوش غوطه ور نگه داشته می شود.
  • نمونه آجر غوطه ور در آب در دمای 2 ± 27 درجه سانتیگراد خنک می شود.
  • نمونه آجر خارج شده و با یک پارچه مرطوب پاک می شود.
  • توزین نمونه را در سه دقیقه کامل کنید. این W3 خواهد بود.
  • جذب آب پس از 5 ساعت غوطه ور شدن در آب جوش با = (W3 – W1) x 100 / W1 داده می شود.

مراحل آزمایش جذب آب

  1. نمونه را در کوره تهویه شده در دمای 105 درجه سانتیگراد تا 115 درجه سانتیگراد خشک کنید تا به جرم ثابتی دست یابد.
  2. نمونه را تا دمای اتاق خنک کنید و وزن آن (M1) را بدست آورید. نمونه خیلی گرم برای لمس نباید برای این منظور استفاده شود.
  3. نمونه کاملا خشک شده را به مدت 24 ساعت در آب تمیز با دمای 2+27 درجه سانتیگراد غوطه ور کنید.
  4. نمونه را بردارید و هر گونه اثری از آب را با پارچه مرطوب پاک کنید و پس از خارج شدن نمونه از آب (M2) آن را وزن کنید.

محاسبه میزان جذب آب آجر

جذب آب، درصد جرمی، پس از 24 ساعت غوطه وری در آب سرد در فرمول داده شده،

مقدار جذب آب آجر

میزان جذب آب قابل قبول برای آجرهای رسی بین 12 تا 20 درصد است. اگر از استفاده می کنید، هر چه به 12 درصد نزدیکتر باشید، نتیجه بهتری خواهید داشت. هنگامی که جذب آب خیلی کم است، یعنی زیر 12 درصد، ممکن است به دست آوردن پیوند مناسب بین ملات و آجر دشوار باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم را شرح داده و در نحوه تستآجر ها یکی از مهم ترین متریال در جهت صنعت ساختمان سازی می باشد بنابراین باید بر روی آنها آزمایش های فراوانی انجام می شود تا اطمینان حاصل گردد.حال از کجا دریابیم که محصول ما از محصول اورجینالی به حساب می آید و از مقاومت بالایی برخوردار است و پس از نصب دچار تغییر حالت نمی شود .
هر چند تولید محصول با کیفیت بر افزایش و تاثیر مستقیم دارد. امروز درباره تعدادی از تست های مهمی که برای مشخص کردن کیفیت آجر به کار می روند برای شما مقاله ای آماده کرده ایم.آزمایش هایی که در برای شما آماده کردیم همگی با همان کیفیتی که در آزمایشگاه انجام میشود در کارگاه های ساختمانی هم قابل اجراست، به جز مورد اول که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد.

چگونه آجر با کیفیت را از آجر بی کیفیت تشخیص دهیم ؟

چرا آزمایش کیفیت آجر مهم ترین بخش است
همانگونه که گفته شد یکی از محبوب ترین متریال ساختمان سازی محسوب می شود که از یک عنصر خاک رس حاوی مواد های معدنی زیادی سیلیس و آلومینا و کمی آهک و آهن ، منگنز ، گوگرد و غیره ساخته می شود این محصولات به دلیل در دسترس بودن و مقاومت داشتن و از همه مهم تر مقرون به صرفه بودن بیشتر از مصالح دیگر کاربرد دارند.

۱- آزمایش مقاومت فشاری (COMPRESSIVE STRENGTH TEST) :

این آزمایش برای اندازه گیری مقاوت فشاری آجر انجام می شود. این آزمایش به نام مقاومت در برابر شکنندگی آجر (crushing strength test of bricks) هم شناخته می شود. غالبا ۵ قالب آجر برای انجام آزمایش انتخاب می شوند.

برای تولید آجر با مقاومت فشاری بالا باید علاوه بر متریال مرغوب از روش های مدرن تولید استفاده شود.
این آزمایش یکی از فاکتور های مهم در کیفیت و قیمت آجر لفتون در اصفهان می باشد.برای تست مقاومت و استحکام محصول ساخته شده را در دستگاه فشار قرار می دهند و پس از این مرحله مقدار بار شکست را یادداشت می کنند حداقل قدرت خرد کردن ۳/۵۰ میلی متر مربع است اگر کمتر از ۳/۵۰ نیوتن بر میلی متر مربع باشد برای صنعت ساختمان سازی مفید نمی باشد. استفاده از نگاه کردن و بدونه هیچ گونه ابزار وتجهیزات این تست قابل مشاهده می باشد شکستگی یا ترک خوردن این محصول ممکن است به دلیل بارگیری ناشیانه و یا غیر حرفه ای باشد.پس حتما در هنگام خرید حتما به این موضوع دقت فرمایید.

زمانی این نوع تست انجام میگردد که میزان درجه ی رطوبت جذب شده مشخص شود در این آزمایش آجر های خشک وزن گرفته می شود و به مدت ۲۴ ساعت تمام در آب قرار می دهند و بعد از این مرحله آجر های خیس را وزن گیری می کنند تفاوت بین وزن خشک و مرطوب درجهٔ میزان جذب آب را نشان می دهد جذب آب یک محصول با کیفیت نباید بیش از ۲۰ درصد باشد

هرچه میزان جذب آب آجر لفتون کمتر باشد ، آجر لفتون با کیفیت تر است. در کل آجری که میزان جذب آب آن کمتر از ۲۰% وزن آن باشد به عنوان آجر مرغوب شناخته می شود.

۳- آزمایش شوره زنی (EFFLORESCENCE TEST) :

این آزمایش به منظور تشخیص وجود مواد قلیایی در آجر انجام می گیرد. ابتدا آجر ها به مدت ۲۴ ساعت کاملا داخل آب گذاشته میشوند، سپس آن ها را از آب خارج کرده رها می کنند تا خشک شوند. بعد از آن که آجر ها کاملا خشک شدند هر آجر برای یافتن نشانه های مواد قلیایی به صورت دقیق بررسی می شود. اگر لایه ای سفید یا خاکستری روی سطح آجر دیده شود به معنای وجود مواد قلیایی در آجر است.

۴- آزمایش درجه سختی :
یک محصول با کیفیت باید در برابر اجسام برنده و تیز از خود مقاومت داشته باشد به همین دلیل برای این تست از یک شئ برنده و تیز برای ایجاد خراش استفاده می کنند اگر اثری از خط و خراش بر روی محصول باقی نماند گفته می شود که کالای بدست آمده از کیفیت بالایی برخوردار است

میزان لایه قلیایی شوره زدگی در تست آجر

  • لایه ای وجود نداشته باشد. صفر
  • ۱۰% از سطح آجر کم ( مورد قبول۱۰)
  • ۱۰%-۲۵% از سطح آجر متوسط
  • ۲۵%-۵۰% از سطح آجر زیاد
  • بیش از ۵۰% از سطح آجر بسیار زیاد ( جدی)

شوره زنی آجر فاکتوری است که مهندسین حتما در انتخاب آجر باید در نظر بگیرند. مخصوصا برای آجر لفتون چهار طرف نما و سه طرف نما که خود آجر لفتون به عنوان نمای یاختمان در نظر گرفته می شود. البته شوره زنی در آجر لفتون قرمز بسیار کمتر اتفاق می افتد، و به همین علت آجر لفتون قرمز برای سوله ها و ساختمان هایی که نیاز به نما ندارند بسیار محبوب هستند. هرچند قیمت آجر لفتون قرمز از قیمت آجر لفتون زرد بالا تر است.

20 قالب از آجر ها به صورت رندوم انتخاب می شوند و در یک ردیف کنار هم گذاشته می شوند تا تفاوت آن ها در شکل، اندازه و رنگ نسبت به آجر استاندارد بررسی شود.

۶- آزمایش صدا (SOUNDNESS TEST) :

در این آزمایش دو قالب آجر به صورت تصادفی انتخاب شده و به شدت به هم کوبیده می شوند. اگر صدای این برخورد مانند صدای برخورد فلز باشد و آجر ها نشکنند، آن ها از کیفیت خوبی برخوردارند.

برای فهمیدن سختی آجر، سطح آن را با یک جسم سخت خراش میدهیم. اگر اثری روی سطح آجر باقی نگذاشت آن آجر با کیفیت است.

۸- آزمایش ساختار (STRUCTURE TEST) :

در این آزمایش یک آجر شکسته می شود تا وجود ترک و حفره در داخل آجر بررسی شود. اگر ترک یا حفره وجود داشته باشد آن آجر نامرغوب است. در آجر لفتون قرمز مرغوب به ندرت ترک دیده می شود هر چند در آجر لفتون زرد صادراتی اصفهان نیز این موضوع صادق است .

واما در مورد آجر سفال ، مخصوصا آجر سفال ۲۰*۲۰ و ۲۰* و۴۰ و آجر سفال سقفی که ابعاد بزرگتری دارند عدم وجود ترک در تیغه های جدا کننده حفره های آجر نشان دهنده کیفیت آجر سفال و همچین آجر سفال سقفی است.

۹-آزمایش همگنی :
یک محصول با کیفیت بالا باید همگن و دارای فشردگی باشد محصول را بررسی کنید ومطمئن شوید که از هر طرف دارای یکنواختی هستند همهٔ آن ها باید ظاهر و ابعاد یکنواختی داشته که تنها ترین راه جهت تشخیص یکنواختی این محصولات چیدن آن ها بر روی هم می باشد.


نکات مهم در خرید آجر با کیفیت

برای کاربرد آجر در ساختمان و کف و دکوراسیون داخلی تنها ظاهر و ابعاد این محصول ملاک نیست ، ملاک های متفاوتی مانند متریال تشکیل دهنده ،‌ پروسه تولید ، دمای پخت و در آخر مقاومت و کیفیت تاثیرگذار هستند.اولین گام این است که از برند های معتبر با سابقه بالا خریداری نمایید چراکه همان سابقه چندین ساله تضمین کیفیت محصولات است و دلیل تفاوت نرخ در بین محصولات مشابه دیگر در بازار به همین علت است.فراموش نکنید پروژه های به اجرا در آمده را الگو قرار دهید و کیفیت و دوام آن را پس از اجرای کار مشاهده نمایید و این نکته را هنگام خرید به یاد داشته باشید هیچ گاه نباید پس از گذشت زمان شکل و وضعیت آن تغییر کند .دوام و عایق مناسبی در برابر آب و هوای مرطوب ، آتش و صدا باشد .
در خریداری تمام اجناس ساختمانی از صرفه جویی بپرهیزید زیرا با خرید جنس های با کیفیت شما به طور نامحسوسی یک سرمایه گذاری بلند مدت انجام داده اید و سالیان سال از از تعمیرات و بازسازی در امان خواهید بود.از آجر هایی با ظاهر خمیده دوری کنید بیش از مقدار استاندارد خمیده بودن محصول نشان دهنده ی پخت آجر در درجه حرارت بسیار پایین است اصطلاحا به این نوع محصولات آجر نپخته می گویند.

سخن آخر :
داشتن اطلاعات کافی در مورد کیفیت آجر یکی از مهم ترین نکات می باشد از این رو ما به شما کمک لازم را در جهت اطلاعات کیفیتی محصولات در اختیارتان گذاشته ایم روش های آزمایش کیفیت به ۱۴ بخش تقسیم می گردد که اصلی ترین آنها آزمایش مقاومتی در برابر آتش و حرارت ، آزمایش جذب رطوبت ، آزمایش ظاهری و آزمایش ضد شوره بودن می باشد

جذب آب آجر را بصورت کامل شرح دادیم، با توجه به اینکه آزمایشهای مختلفی بر روی صورت میگیرد، در مطالب بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت. مطالب شهر آجر را دنبال کنید تا از مطالب جدید منتشر شده در بخش بلاگ سایت استفاده کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا