بدن ما چقدر میوه و سبزی نیاز دارد؟

به گزارش شفاف ، تجزیه و تحلیل کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که در مجموع پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بیشترین مزایای سلامتی را دارد.

مطالعه آنها که به صورت آنلاین در مجله Circulation منتشر شد ، داده های سلامت و رژیم غذایی تقریباً دو میلیون نفر در سراسر جهان را تا 30 سال دنبال کرد.

به گزارش دویچه وله ، در مقایسه با افرادی که فقط دو وعده میوه یا سبزیجات در روز مصرف می کردند ، نتایج زیر از افرادی که پنج وعده از این اقلام مصرف کردند به دست آمد:

– خطر مرگ به هر دلیلی 13 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی 12 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر سرطان 10 درصد کمتر است

– خطر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه 35 درصد کمتر است

به گفته دکتر دانیل وانگ ، نویسنده اصلی مطالعه و محقق در میوه ها و سبزیجات منابع اصلی مواد مغذی مختلف از جمله پتاسیم ، منیزیم ، فیبر و پلی فنول ها (ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی) هستند که به ویژه برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. دانشکده پزشکی هاروارد آنها مربوط به خون هستند.

به گفته محققان ، مردم باید در بهترین حالت دو وعده میوه به اضافه سه وعده سبزیجات در روز بخورند.

بزرگترین مزایای سلامتی ناشی از خوردن سبزیجات تیره (کلم پیچ ، اسفناج) و میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C و بتاکاروتن (مرکبات ، توت ها ، هویج) است. ویتامین C و بتاکاروتن آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند.

نکته دیگر این است که طبق نتایج این مطالعه ، خوردن بیش از پنج وعده میوه یا سبزیجات در روز فایده بیشتری در کاهش خطر مرگ ندارد. دکتر وانگ تأکید می کند که اگر در طول یک روز به میوه و سبزیجات دسترسی ندارید ، می توانید در روزهای دیگر کمی بیشتر از حد معمول غذا بخورید تا میانگین مصرف این مواد در هفته افزایش یابد.

نیازی نیست تغییرات اساسی در وعده های غذایی معمولی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال ، صبحانه شما می تواند یک کاسه غلات با زغال اخته یا تخم مرغ آب پز و گوجه فرنگی ، پیاز و اسفناج باشد. ناهار می تواند یک سالاد با میوه ها و سبزیجات مورد علاقه شما (شاید سالاد کلم پیچ و اسفناج با برش های گریپ فروت ، فلفل قرمز ، هویج) ، یک فنجان ماست با توت فرنگی یا یک اسموتی با کلم پیچ و انبه باشد.

برای شام سبزیجاتی مانند بروکلی بخارپز یا کدو سبز و کدو سبز بخورید. اگر نمی توانید در طول روز به اندازه کافی سبزیجات بخورید ، یک سالاد بزرگ برای شام با مقدار زیادی سبزیجات رنگارنگ و مقداری پروتئین مانند مرغ بو داده یا ماهی آماده کنید.

خروج از نسخه موبایل