افزایش ۱۸ درصدی کشفیات قاچاق فراورده‌های آرایشی _ بهداشتی

قاچاق

سرپرست معاونت پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق با اشاره به اینکه در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۱۸ درصد افزایش کشفیات آرایشی و بهداشتی داشتیم گفت: این افزایش برای دستگاه متولی یک اتفاق خوب نیست. زیرا بخش زیادی از کالای قاچاق در بازار است و کشف نمی‌شود.

به گزارش بیگ نیوز، امیرمحمد پرهام‌فر – سرپرست معاونت پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق –  در چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فراورده‌های ارایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته، گفت: هم بحث قاچاق و هم کالای تقلبی را باید از نظر آسیب در کنار هم ببینیم و قانون هم این دو را به یک چشم نگاه می‌کند. طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تولید کالای تقلبی، غیرمجاز و غیراستاندارد هم مشمول مجازات‌ها است و ضمانت اجرای قانونی هم دارد.

وی افزود: قاعده‌ای داریم که بر اساس آن  به جز کالاهای ممنوع، برای مصرف هیچ کالایی نمی‌توان محدودیت اعمال کرد. اگر به دنبال ممنوعیت و محدودیت برویم، قطعا جامعه و تولیدکننده و حاکمیت متضرر می‌شوند. با وجود اطلاع از این قاعده، متاسفانه در سال‌های گذشته سیاست‌هایی اتخاذ شده که با این اصل طبیعی در تناقض است. بسیاری از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در سنوات گذشته اعمال شد، از بینش کافی برای تصمیم‌گیری برخوردار نبود.

پرهام‌فر ادامه داد: به طور خاص در حوزه ارایشی و بهداشتی انواع محدودیت‌هایی که اعمال شد، از قبل از اعمال این محدودیت‌ها ما مخالفت کردیم و اعلام کردیم که این ممنوعیت و محدودیت برای جامعه مصرف‌کننده قابل پذیرش نیست. جامعه مصرف‌کننده به صرف اینکه فلان کالا قانونی وارد نمی‌شود، دست از مصرف برنمی‌دارد، بلکه رشد جمعیت جامعه جوان که به سن مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی رسیده، به همان میزان تقاضایی را به بازار تحمیل می‌کند که باید از طریق تامین و عرضه قانونی پاسخ داده شود. این اتفاق نیفتاد و ما اثرش را در آمار تولید غیرقانونی، ورودی قاچاق و تقلب دیدیم.

پرهام‌فر با بیان اینکه بیشترین دغدغه را داشتیم که این مساله گام به گام حل شود ، گفت: در گام اول در زمینه ازاد شدن واردات مواد اولیه و تامین مواد اولیه‌ای که به دست تولیدکننده ما برسد، اقدام کردیم تا جهشی در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی شکل گیرد. از سال ۱۳۹۸ تاکنون توانستیم به نحو جدی در تمام مراحل این محدودیت را گام به گام برداریم.

وی افزود: گام بعدی که نتیجه خوبی داد، عرضه کالا و شفافیت در عرضه کالا، است. در این راستا با کمک ابزار شناسه کالا شفافیت در بازار ایجاد شد. اتصال سامانه‌ها نیز دنبال شد و از دیروز این اتصال بین سامانه‌ها شکل گرفت و به زودی رویه ثابتی برای اخذ شناسه رهگیری واحد قابل استعلام در تمام سامانه‌ها و قابل استفاده برای تولیدکننده و مصرف‌کننده در زمان خرید، ایجاد می‌شود. این اقدام هم هزینه‌های تولیدکننده را کاهش داده و هم مصرف‌کننده با اطمینان بیشتری خرید خواهد کرد.

وی گام دیگر این سازمان را ایجاد صنف تخصصی در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی در جهت افزایش اطمینان در هنگام خرید دانست و گفت: بحث ایجاد صنف تخصصی ابلاغ شد. 

پرهام‌فر در ادامه با تاکید بر ضمانت اجرایی برای برخورد با کالای غیرقانونی گفت: بحث کالاهای سلامت محور و به‌خصوص آرایشی بهداشتی در صدر کالاهای هدف برخورد با کالای قاچاق قرار گرفت و سال به سال از نظر برخورد، افزایشی بوده است. در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰،  ۱۸ درصد افزایش کشفیات داشتیم و از رقم ۳۶۲۹ میلیارد ریال به رقم  ۴۲۶۹ میلیارد ریال کشفیات رسیدیم که این افزایش برای  دستگاه متولی یک اتفاق خوب نیست. زیرا بخش زیادی از کالای قاچاق در بازار است و کشف نمی‌شود.

وی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت کشفیات ۱۰ درصد از کل کالاها قاچاق است و ۹۰ درصد به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در این زمینه با اطلاع‌رسانی و اگاهی‌بخشی می‌توان اقدام کرد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل