اصرار علی صادقی بر همین تیپ بازی/طنرهای مهران مدیری تکرار نمی شوند

نویسنده کمدی کمدی “شماره 13” درباره وضعیت فعلی طنز تلویزیون و اینکه چرا دیگر نمی تواند موفقیت کارهای قبلی خود را تکرار کند، معتقد است بعید است که چشم های بعدی اجازه سریالی مشابه را بدهد. به «پاورچین» یا «شب» بره که از تلویزیون پخش شد.

امیر ابیلی – نویسنده سریال «شماره 13» – در گفت وگو با بیگ نیوز، درباره تجربه کار با طنز در تلویزیون توضیح داد: احسان عبدی پور برنامه «گوش کن دوباره بودم» را در شبکه نسیم داشت. رشته موسیقی و بعد از آن در زمینه مشاور فیلمنامه نویسی و ناظر کیفی با صداوسیما کار کردم. «همسایه ها» یکی از این فعالیت هاست.

“شماره 13” با قیمت بیمه شروع شد

وی درباره سریال «شماره 13» و ایده پشت آن گفت: این سریال با دستور شروع شد. همانطور که می بینید، بیمه یک مسئله بزرگ است. تصمیم گرفتم یک طرح کمدی در راستای قالبی که سال ها پیش در تلویزیون ساخته شده بود تهیه کنم. کار قدیمی دیگر انجام نشد. خیر 13 باید مشکلات بیمه را در قلب و در زندگی عادی بیان کند. گفتن اینکه بیمه نقش مهمی در زندگی یک فرد دارد. از سوی دیگر، ما نمی‌خواهیم که کار صدا و تبلیغات ویژه‌ای داشته باشد، اما می‌خواهیم مردم کارهای خلاقانه پیدا کنند و موضوعاتی را که سرمایه‌گذاران در نظر دارند ارجاع دهند.

بزرگترین کمدی تلویزیونی اثر مهران مدیری است

ابیلی با بیان اینکه می خواستیم با سریال شماره 13 خیلی کار کنیم، گفت: مسلما موفقیت یک سریال کمدی به خیلی چیزها بستگی دارد. اما به طور کلی هر کمدی در دنیا جز در 20 قسمت اول تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت کار نیست. مهم ترین کمدی تلویزیونی شاهکار آقای مهران مدیری بود که اغلب با تغییر داستان آنها را از 20 یا 30 قسمت بعدی می گرفت. برای مثال، «Powerchin» یا «Dotchin» در 20 قسمت اول در همان صحنه بود و آن را نگرفت، اما وقتی داستان و شخصیت تغییر کرد، به خوبی پیش رفت. بنابراین سریال های کمدی معمولا بعد از قسمت 20 داوری می شوند و عادت کردن مخاطب به آن زمان می برد.

اصرار علی صادقی بر همین بازی / غیرتکراری صدای مهران مدیری

اورچین

وی در ادامه گفت: نباید انتظار داشته باشیم که تلویزیون از قسمت اول بازتاب خوبی داشته باشد. مهمتر از همه، این مشکل با کار سیتکامی تشدید می شود. در حال حاضر با پخش «شماره 13» در جعبه حاوی شبکه سه سریال «گروهبان» قرار دارد. این سریال با داستان هایی در مورد امنیت و لوکیشن های زیاد و حضور بازیکنان خارجی و لوکیشن های مختلف ارائه می شود که برای جذب مخاطب مهم است. اما در خانه ای است که ما باید داستان خود را در 25 دقیقه از داستان خود تعریف کنیم، و مشکل اینجاست که کمدی ها آنقدر بر اساس داستان سرایی نیستند، بلکه بر اساس مردم هستند. اگر شخصیت را درک کند، سیتکام دیده می‌شود، در غیر این صورت دیده نمی‌شود و اگر مخاطب به کاراکتر علاقه داشته باشد، برای ارتباط با اثر به زمان نیاز دارد.

شخصیت هایی هستند که ما آنها را دوست نداریم

نویسنده «شماره 13» در ادامه درباره شخصیت‌های تکراری برخی از بازیکنان از جمله علی صادقی در این سریال می‌گوید: از بین کارهایی که با همه نویسندگان صحبت می‌کنید، می‌گوید برخوردش را نمی‌کند. به کل کار برخورد کارگردان و بازیگران نیز به فیلمنامه کمک می کند. در واقع بازیگران بیش از 50 درصد در کارهای کمدی مهم و تاثیرگذار هستند. مثل سریالی نیست که با یک فیلمنامه کامل در جریان باشد. کار سیتکامی در حال حاضر در حال نگارش است. بنابراین بازیکن در بازی آن بسیار موثر است. البته ما هرگز نمی گوییم «شماره 13» از نظر فیلمنامه یک شاهکار است، اما مشکل من این است که برای یک کار شرایط لازم وجود دارد. باید ویژگی‌هایی وجود داشته باشد که دوست نداریم و می‌خواهیم تغییر دهیم، اما برخی را هم دوست داریم و فکر می‌کنم آنها می‌توانند در کنار مخاطب باشند.

علی صادقی اصرار دارد با همین تیپ بازی کند

ابیلی با بیان اینکه بازیکنان سریال شماره 13 بر اساس موضوع سریال انتخاب شده اند، تصریح کرد: در این سریال دو بازیکن داریم زیرا در موارد مختلف می توان در مورد بیمه صحبت کرد. یا مثلاً یک راننده کامیون داریم چون در یک بخش جدی بیمه، حمل و نقل و بار و آن چیزها است، می‌خواهیم در دل ماجرا به این موارد اشاره کنیم. یا خودمان در حوزه بیمه بزرگ شده ایم که قصه گو هستیم. اما اکنون که برخی از شخصیت‌ها برای مخاطبان سرگرم‌کننده‌تر شده‌اند، با قضاوت بر اساس بازخوردی که دریافت کرده‌ایم، به دلیل انتخاب بازیکنان است که این شخصیت‌ها را بهتر در مقاله نوشته‌ایم. اما برخی از بازیگران به تلویزیون تکراری نزدیک شده اند که قبلا دیده بودیم. مثلا می خواهیم شخصیت علی صادقی مثل قبل باشد. چون تماشاگران سال ها او را دوست داشتند و تاکید شخصی اش روی بازی در همان تیپ بود و ما مشکلی از این بابت نداشتیم.

او درباره وجود اردلان شجاع کاوه در زمانی که تلویزیون را برای مدت طولانی ترک کردند، گفت: مدت زیادی نبودند و در دهه 60 حضور داشتند و جزو ستارگان سینما بودند، اما نمی دانم چرا آنها را کم کردند. مخصوصا با طنز.” کنار تیپی بودند که در سریال شماره 13 درباره اش نوشتم.

اصرار علی صادقی بر همین بازی / غیرتکراری صدای مهران مدیری

تصویری از چاپ سیزدهم

مخاطب با تیپ همیشگی رضا عطاران را می شناسد

ابیلی با بیان اینکه کمدین ها همیشه تیپ داشته اند، گفت: رضا عطاران را مخاطب به عنوان یک تیپ می شناسند، سابقه و فیلم یکسانی دارد و مخاطب همان تیپ را دوست دارد. بنابراین لازم نیست از هر شغلی انتظار کیفیت های متفاوتی داشته باشید. علی صادقی همچنان در این تیپ معروف است و مخاطبانش او را دنبال می کنند.

بعید است که «پاورچین» یا «شب بره ها» به تلویزیون بازگردد.

آیا نویسنده این بحث را ادامه داد که چرا سریال کمدی فعلی نمی تواند موفقیت سری قبلی را تکرار کند؟ وی گفت: این پرونده ربطی به سریال طنز ندارد. در کل ممکن است سریال ها مانند سریال های قبلی موفق نباشند. مشکلات زیادی وجود دارد، از جمله اینکه کنترل ها و خطوط قرمز هر روز بیشتر می شود. ما کنترل زیادی داشتیم. هر روز که می گذرد، رسانه های اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می کنند و نظرات در شبکه های اجتماعی در تلویزیون اهمیت بیشتری پیدا می کنند. نکته دیگر افزایش رقابت است. مردم به جوک های اینستاگرامی که بدون خط قرمز ظاهر می شوند عادت دارند که در تلویزیون امکان پذیر نیست. نکته سوم به بازیکن برمی گردد. ما یک نسل طلایی کمدین داشتیم که سال ها با مهران مدیری در تلویزیون کار کردند و قدرتی در کنار هم داشتند که دیگر نبود و بعد آن نسل دیگر برنگشت. تلویزیون دیگر نمی تواند آنها را ترکیب کند. به نظر می رسد مسئولان بارها درخواست تقسیم کار جدید را داشته اند اما به دلایل مختلف این امر تکمیل نشده و پروژه با شکست مواجه شده است. به همین دلیل بعید است «پاورچین» یا «شب بره ها» به تلویزیون بازگردد. هر دو اجازه کنترل را نمی دهند و سایر بازیکنان دور هم جمع نمی شوند.

از شکست «قبله دنیا» تا «انسان عام»

وی یادآور شد: در عرصه طنز و کمدی فرزندان و زوج هایی مانند مهران مدیری و پیمان قاسم خانی داشته ایم که با جدایی نتوانسته اند موفقیت های گذشته خود را حتی در شبکه، حتی یک خانه تکرار کنند. اگرچه فضای شبکه خانگی بازتر از تلویزیون بود. مشکل طنز لزوماً در تلویزیون نیست. در حال حاضر هیچ کمدی خانگی موثری وجود ندارد. «قبله علم» یا «ساده‌ها» با حضور بازیگران و رهبری رامبد جوان شکست خورد و پخش آن متوقف شد. به طور کلی جوک نوشتن سخت شده است، زیرا کمدین ها همه به سمت فضای مجازی رفته اند و مردم از صبح تا شب مطالب اینستاگرام را می بینند و ذائقه آنها تغییر کرده است.

پیدایش «زیرزمین» به دلیل وجود پژمان جمشیدی است

نویسنده «شماره 13» که معتقد است آزمون و خطا باید در تلویزیون ادامه پیدا کند، گفت: تلویزیون و نمایش خانگی چاره ای ندارند و باید دایره کمی باز شود. شما اجازه ندارید در تلویزیون جوک سیاسی کنید. در انتهای شوخی، کامنت های منفی و شهوانی که به همه چیز با نگرش منفی مربوط می شود، نیست. دست نویسنده کاملا خالی است. از یک طرف کمدین های ماهری دیگر در تلویزیون کار نمی کنند و می دانید که بخش قابل توجهی از موفقیت یک کار کمدی به بازیگران برمی گردد. مثلاً «زیرزمینی» به خاطر بازی پژمان جمشیدی در تلویزیون دیده می‌شد و اگر نمی‌توانست شخصیتش را این‌طور بازی کند و با طنز و ژست‌هایش آن شخصیت را زنده کند، دیده نمی‌شد. “زیرزمینی”. در کار کمدی بازیگران می توانند بسیار تاثیرگذار باشند و بازیگرانی مانند پژمان جمشیدی، رضا عطاران، جواد عزتی، کمدین ها حرفه ای هستند که اکثر آنها دیگر در تلویزیون کار نمی کنند.

اصرار علی صادقی بر همین بازی / غیرتکراری صدای مهران مدیری

سریال هیولا

تلویزیون محافظه کارتر شده است

وی ادامه داد: تلویزیون محافظه کارتر شده و از تفسیر بیرونی می ترسد. این کار سازندگان و سریال سازان را وادار می کند. امیدوارم با این تغییر در مدیریت صدا و سیما فضا برای طنز به خصوص در حوزه طنز کمی باز شود.

نویسنده درباره ساخت سریال «شماره. 13 »: این سریال همچنان در مرحله تولید است و فاصله چندانی با پخش ندارد و با تولید در حال ویرایش متن و تولید است. ادامه دارد و امیدواریم 90 شب ادامه داشته باشد. بازخوردها هم بد نیست و فکر می کنم با ادامه پخش سریال بهتر شود.

نبرد در «نجلا 2»

ابیلی درباره سریال «نجلا 2» که مشاور فیلمنامه است و در حال ساخت است، گفت: این سریال از فصل اول که در سال 58 روایت می شد چهل راز و فضا داشت، دوران جدید به جنگ نزدیک می شود و در واقع به جنگ نزدیک می شود. جنگ است.» در آنجا اتفاق می افتد و موضوع امنیتی مقدسی دارد. تعداد قسمت ها نیز افزایش یافته است. این سریال یکی از معدود شاهکاری است که با موفقیت بینندگان و تلویزیون مواجه شد و تصمیم گرفت فصل دوم آن ها باشد. مثل فصل اول بازتاب خوبی خواهد گرفت. کار هم اکنون در آبادان در حال انجام است.

اصرار علی صادقی بر همین بازی / غیرتکراری صدای مهران مدیری

سریال نجلا

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا