اسراییل و اشتباه تاکتیکی – بیگ نیوز

آهن |واشنگتن پست

این روزنامه قدیمی ترین روزنامه اسرائیلی است و به گفته دایره المعارف .dia Britannica، معتبرترین آنها و اکثر خوانندگان آن تحصیل کرده بودند. این سرمقاله از چند جهت حائز اهمیت است.

درست یک روز قبل از انتشار مقاله روزنامه هاآرتص، عملکرد 4300 پمپ بنزین در ایران به طور همزمان مختل شد و تحویل سوخت در جایگاه ها متوقف شد. دلیل این اتفاق که مردم ایران را با مشکلات زیادی مواجه کرد، مدتی در هاله ای از ابهام بود تا اینکه خبرگزاری آنلاین بیگ نیوز که معمولا زودتر از دیگران اطلاع دارد، از احتمال حمله سایبری صحبت کرد. در نهایت دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران سرانجام در گفت و گو با تلویزیون گفت که حمله سایبری به پمپ بنزین ها ممکن است توسط یک کشور خارجی انجام شده باشد، اما هنوز برای افشای جزئیات زود است. خبرگزاری آنلاین بیگ نیوز باز هم اولین خبرگزاریی بود که اخیرا مطلبی را در روزنامه هاآرتص منتشر کرد.

تاریخچه حملات سایبری اسرائیل به ایران

اسرائیل قبلاً در چندین حمله سایبری به ایران دست داشته است.

نیروگاه اتمی بوشهر: شاید اولین مورد حمله سایبری اسرائیل به ایران، موضوع استاکس نت و نیروگاه اتمی بوشهر باشد. استاکسنت فاجعه ای بود که توسط دولت های آمریکا و اسرائیل ایجاد شد و در سال 2010 به تاسیسات هسته ای ایران به ویژه نیروگاه بوشهر حمله کرد. یاهو نیوز بعداً مدعی شد که هدف از به اصطلاح «بازی‌های المپیک» نابودی برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه ضربه زدن به زمان خرید و انجام تلاش‌های دیپلماتیک بوده است. ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا که تعدادی از اسناد مربوط به فعالیت های اطلاعاتی آمریکا را فاش کرد، در مصاحبه با اشپیگل گفت که این بدافزار با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا و اسرائیل ایجاد شده است.

زیرساخت مخابرات: در سال 1397، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی مبنی بر «حمله های توزیع شده» به برخی زیرساخت های ارتباطی مدعی شد که منشأ این حملات اسرائیل بوده است. به گفته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این حملات سایبری با استفاده از ویروس «نسل جدید استاکسونت» در «چند لشکر» انجام شده است.

تأسیسات نظامی پارچین: در 4 مرداد 1378 انفجاری در تأسیسات نظامی پارچین رخ داد. روز بعد، زوئی یازکلی، تحلیلگر سیاسی کانال 13 تلویزیون اسرائیل، گفت که انفجار شب گذشته در پارچین تهران ظاهرا “نتیجه یک حمله سایبری” بوده است.

– تاسیسات هسته ای نطنز: در 12 فروردین ماه سال جاری حادثه ای در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داد. کانال دولتی کان اسرائیل روز یکشنبه (12 آوریل) گزارش داد که “حادثه” در تاسیسات هسته ای نطنز کار اسرائیل و نتیجه “حمله سایبری جدید به ایران” بوده است.

– تأسیسات بندر شهید رجایی: در 10 اردیبهشت ماه سال جاری حمله قبلی به تأسیسات آبی و جاده ای بندر شهید رجایی انجام شد. روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه 29 اردیبهشت به نقل از یک مقام دولت آمریکا و مقامات “دولت خارجی” که نامشان فاش نشده گزارش داده است که حمله سایبری اخیر به تاسیسات آبی و جاده های بندر شهید رجایی در استان هرمزگان احتمالا توسط این سازمان انجام شده است. اسرائیل. شستشو.

البته حملات قبلی اسرائیل به کشورمان احتمالاً محدود به این موارد نبوده است.

شباهت دو اتفاق و یک نکته عجیب

در هجدهم تیرماه سال جاری اختلالی در سیستم های کامپیوتری شرکت راه آهن در سراسر جهان رخ داد که باعث شد تا فعالیت صدها قطار با تاخیر و یا حتی لغو و حتی ورودی و خروجی ها، مراکز خرید بلیط، حمل و نقل الکترونیکی و… خدمات مسافری و وب سایت شرکت راه آهن. دردسر. خبرگزاری آنلاین بیگ نیوز در همان روز با انتشار عکسی از تابلوی حرکت قطارهای راه آهن ایران، از اختلال جهانی در سیستم ریلی شرکت راه آهن خبر داد که به هرج و مرج بی سابقه در ایستگاه های قطار سراسر کشور منجر شد. در تابلوی اطلاعات قطار پیام “قطارها به دلیل حملات سایبری” نمایش داده شد. این پیام شامل یک شماره تلفن نیز بود.

اما نکته عجیب در مورد حمله سایبری هفته گذشته این بود که در حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها نیز همین عدد در پیامی روی صفحه نمایش داده شد.

این توافق یک نکته ظریف داشت. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکایی – اسرائیلی «چک پوینت» در رابطه با حمله چهار ماه پیش نشان داد که عامل اختلال گسترده در سیستم رایانه ای شرکت راه آهن ایران، حمله سایبری یک گروه هکر سایبری به نام «ایندیرا» بوده است. . حمله اسرائیل کار یک گروه هکری مشکوک نبود.

پس اندکی دقت در این قرارداد یک نکته مهم را توضیح می دهد. : اسرائیل مدعی شده است که حمله اخیر کار اوست، در حالی که متن پیام در حمله اخیر شباهت غیرقابل انکاری به متن پیام حمله قبلی دارد و منطقا اسرائیل که مدعی انجام دومی است. این توافق را با ادعای تصادفی بودن آن توجیه نکنید. . این نشان می دهد که یا هر دو حمله کار اسرائیل بوده و در مورد قبلی اسرائیل به دروغ مسئولیت را پذیرفته است و یا هیچ یک از این دو حمله کار اسرائیل نیست و این بار اسرائیل به دروغ ادعا کرده که این کار او بوده است. رویکرد هر دو حمله به ویژه آسیب رساندن به پلت فرم خدمات ملکی است و هیچ یک از آنها به هدف نظامی نمی پردازند، موضوعی که هاآرتص اخیراً به آن اذعان کرده است.

دشمنی دولت اسرائیل با مردم ایران؟

جامعه شناسان می گویند: افکار عمومی جوامع در شرایطی می توانند به انتقام در مقابل دشمن، در موردی که جنبه نظامی ندارد، قانع شوند یا زمانی که رفتار تلافی جویانه دارند، نسبت به مردم عادی و مردم عادی، دشمن را توجیه کنند. زندگی روزمره باور کردن دردناک است. بزرگان به یاد می آورند که وقتی دولت بعث عراق در مبارزه برای رویارویی مستاصل بود و با کمک کشورهای بزرگ کورکورانه موشک های اسکاد بی را هدف قرار می داد، عده ای کم کم سرود «پاسخ موشکی» سر دادند. برای تلافی می توان انتظار داشت. اما شکی نیست که کشوری که در خصومت در صدمه زدن به مردم پیش قدم شود، بیش از پیش منفور خواهد شد.

تا آنجا که می دانیم، زیرساخت های خدمات کشوری که ارتباط مستقیمی با امنیت و آرامش همه مردم دارد، هرگز هدف حملات سایبری ایران در اسرائیل و حتی آمریکا قرار نگرفته است. البته ایران در مقیاس جهانی نیز در مورد سایبری حرف های زیادی برای گفتن دارد و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه ای درباره حمله سایبری ایران هشدار داد و گفت: «ایران برنامه سایبری محکمی دارد که می تواند مهار کند. تهدیدی برای ایالات متحده “بودن.” در این بیانیه آمده است: «ایران می‌تواند حداقل برخی از زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده را برای مدتی محدود مختل کند». بنابراین رفتار اسرائیل نه تنها پیشگیرانه نیست، حتی نمی تواند تلافی جویانه باشد و نوعی ابتکار برای آسیب رساندن به امنیت و آرامش مردم ایران است.

موضوع مشکلات ناشی از نفوذ به زیرساخت های عمومی را نمی توان با موضوع مشکلات ناشی از تحریم های همجنس گرا یکسان دانست و در هر دو مورد نارضایتی عمومی را ابزاری دانست که تأثیر یکسانی بر اعمال فشار بر آن دارد. سیستم. ممکن است عده ای تحریم ها و مشکلات خود را به تصمیمات سیاسی نسبت دهند و آن را به انتخاب خود یا سیاستمداران بسپارند، اما چه کسی می تواند ادعا کند که مردم متخاصم و ضد مردمی هستند که انتقام می گیرند، نظام را در نظر نگیرید؟

مردم ایران پیش از این در جنگ هشتاد ساله نشان داده بودند که در برابر تهاجم به میهن خود ایستادگی کرده و متحدتر شده اند. بنابراین این یک اشتباه تاکتیکی عجیب است که انتظار داشته باشیم اگر امنیت عمومی مردم هدف یک کشور متخاصم قرار گیرد، مردم به دلیل نارضایتی از نظام حرکتی این کار را انجام دهند. این ادعا در تضاد کامل با پیام‌های دوستانه‌ای است که دولت اسرائیل گاهی سعی می‌کند برای مردم ایران ارسال کند.

آب گل آلود و اینترنت ملی!

همیشه تاکید کرده ام که به جای نام مستعار شبکه ملی اینترنت (اینترنت جهانی قطع شده بر روی مردم) از عبارت شبکه ملی اطلاعات (راه اندازی شبکه مستقلی که اطلاعات سازمان ها و ارگان ها و خدمات دولتی در آن مستقل نگه داشته شود) استفاده شود. از اینترنت)، همانطور که وزیر سابق فناوری اطلاعات نیز همین تمایز را تایید کرد و اساساً به دومی دروغ گفت. اما زمان حمله سایبری اخیر با زمان بندی موضوع اینترنت در کشورمان نیز نکته مهمی است. این روزها طرحی به نام حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی به مجلس کلید خورده است که اکنون در مرحله آزمایشی برای تصمیم گیری نهایی است. افکار عمومی این طرح را با حساسیت دنبال می‌کند و اگر برخلاف وعده‌های مسئولان، عمداً دسترسی مردم به اینترنت تضعیف یا محدود شود، مخالفان متعددی از جمله آقای دکتر دارد. آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از حامیان این طرح نیز به تعدد آنها اذعان داشت.

تقارن موقت این حمله سایبری با شرایطی که ممکن است برخی افراد در سایه طرح شبکه ملی اطلاعات به دنبال شبکه ملی اینترنت باشند از جمله این احتمال را تقویت می کند که موافقان محدودیت از این حمله سایبری استفاده کنند. علاوه بر هجمه مستقیم به امنیت و آرامش مردم، قطعاً در از بین بردن مخالفت آنها با محدودیت ها بی تأثیر نیستند.

1717

خروج از نسخه موبایل