آرزوی دیرینه علی رهبری برای معرفی «تار» به جهان برآورده شد

علی رهبری – آهنگساز و مدیر ارکستر بین المللی – که به تازگی شاهکاری را برای تک زهی آیدین علیانسب با ارکستر سمفونیک ضبط کرده و به زودی این اثر را منتشر می کند تا در مورد روند خلق این شاهکار و آرزوی دیرینه اش صحبت کند. . تار و معرفی این دستگاه ایرانی به دنیا.

اولین نوازنده بیگ نیوز گفت: من در هنرستان موسیقی ملی بزرگ شدم. هنرستانی که افرادی چون حسین علیزاده، شهریار فریوسفی و داریوش طلایی در راهروی آن قدم می زدند. هنرستانی که در آن درس می خواندم و زمانی که مدیر بودم، اساتیدی چون فرامرز پایور، محمد اسماعیلی و هوشنگ ظریف در آن حضور داشتند. این یک سیم سبز روشن بود که بیش از هر چیز در هنرستان شنیده می شد. از آنجایی که دانش‌آموزان نمی‌توانستند سنتور را به راحتی در هر جایی حمل کنند، می‌توانستند طناب را در تمام راهروها حمل کنند و بازی کنند.

وی ادامه داد: من همیشه عاشق طناب بوده ام، حتی در دوران کودکی به خیابان سیروس رفتم و کم کم طناب خریدم و مدتی با آن بازی کردم تا خوش بگذرم. زمانی که مارشال تیتو حدود 55 سال پیش به ایران سفر کرد، بلافاصله از آقای دهلوی دعوت شد تا برای گروه بخواند و آن را در تالار وحدت اجرا کند. به آقای دهولی ماموریت داده شد که یک شب تا صبح بنشیند و یک قطعه موسیقی برای تار بنویسد که توسط هنرجویان هنرستان که اکنون از اساتید معروف موسیقی هستند ساخته شده است.

این هنرمند علاقه خود را به ساخت آثار زهی بیان می کند: همیشه دوست داشتم تار بنویسم اما وقتی شروع کردم جایی پیدا نکردم. چون آسون نیست یک بار با آقای باربد بیات به این فکر افتادیم که شاهکاری را که در 20 سالگی برای ویولن نوشته بودم و هنوز هم یکی از بهترین کارهای من است را برای تار تنظیم کنیم. بنابراین من شروع به چیدمان این قسمت برای طناب کردم و متوجه شدم که به خوبی جا می شود.

وی ادامه می دهد: بعد از آن از چند نوازنده زهی برای ضبط کار استفاده کردیم اما خوب نشد. حتی حدود دو ماه با یکی از دوستانم کار کردم، اما چیزی که می‌خواستم نشد تا اینکه آقای آهنگ، دوستم در ایران، به من گفت در ایران یک نوازنده به نام آیدین علیا داریم و فکر می‌کند این نوازنده است. تار در ایران است. من هم خوشحال شدم که نت ها را برایش بفرستم تا روند پیشرفت را بررسی کند، اما آقای علیانسب اندکی بعد گفت که مسئولیت طناب زدن این شاهکار را بر عهده می گیرد. من خیلی خوشحال بودم، اما امید زیادی نداشتم، اما چون می خواستم روزی به دنیا نشان دهم که او چقدر شایسته است، خوشحالم که کسی توانایی او را برای بازی کردن می بیند.

این هنرمند گفت: آقای علیانسب روزانه نتیجه تمرینات خود را از بخشی از کارهای خود برای من ارسال می کرد و هر چه پیشرفت می کرد نتیجه بهتر می شد. حتی شوهرم که این کنسرتو را با ویولن اجرا کرد و می‌دانست که سایر نوازندگان ویولن از سختی او می‌گویند، از مهارت این نوازنده شگفت‌زده شد. خلاصه آقای علیانسب چندین ماه هر روز کار می کرد و ضبط می شد. این اثر توسط ارکستر متروپولیتن پراگ و آیدین اولیا نسب ضبط شده است.

او گفت: یکی از بزرگترین آرزوهای او برای موسیقی و ساز ایرانی محقق شد. من به شدت از همه موسیقیدانان ایرانی به خاطر بی اعتنایی به موسیقی ایرانی و پایمال کردن حقوقشان انتقاد می کنم. ما در ایران ارکستر ملی نداریم هر چند در سال 1373 به رهبری آقایان سجاد پورقند و حمید متبسم ارکستر ملی به رهبری آقای اسماعیلی تشکیل دادند که به دلیل عدم مدیریت کار نکرد.موسیقی . در ایران.

این هنرمند درباره اینکه چرا ایران ارکستر ملی خوبی ندارد، می گوید: در ایران نوازندگان درجه یک داریم که سازهای ایرانی می نوازند، اما بنیاد رودکی، یکی از اعضای خانه موسیقی و مشاوران وزیر اینقدر نادان هستند و حواسشان را از جلب رضایت دوستان خود به این دلیل که آنها قادر به انجام امور عمومی نیستند، پرت می کنند. ارکستر ملی درک و استعداد می خواهد. برای این کار باید موسیقی ملی و استعدادهای ارکستر را بشناسند. اکثر مشاوران وزیر هرگز موسیقی ملی نواخته اند و هیچ یک از صاحبان قدرت در وزارت دفاع به موسیقی ایرانی تبحر ندارند.

به نظر شما چرا این قطعه به درستی برای ارکستر ایران و ساز ملی ساخته نشده است؟ وی پاسخ داد: با نگاهی دقیق تر متوجه می شوید که چه کسانی در سال های اخیر به وزارت فرهنگ دستور داده اند یا به توصیه وزارت فرهنگ از بانک ها وام گرفته اند و ده ها هزار یورو هزینه کرده اند. هیچ کدام از آنها موسیقی ایرانی نمی دانستند. دلیل اینکه این افراد تاکنون مقاله خوبی برای موسیقی ایرانی ننوشته اند این است که موسیقی ایرانی مانند موسیقی کلاسیک قابل کپی و سرقت از کشورهای همسایه و غرب نیست و خودشان باید از صفر تا صد مقاله بنویسند. . در هر صورت تا زمانی که مسئولان بنیاد رودکی و سالن موسیقی این افراد حضور دارند، سرود ملی مورد توجه قرار نمی گیرد.

آیا باید ارکستر ملی داشته باشیم؟

او گفت: «بله، و این باید در اولویت باشد. اگرچه کار اصلی من مربوط به ارکستر سمفونیک است اما معتقدم در ایران و همه شهرها می توانیم در عرض یک هفته یک ارکستر ملی بسازیم اما با این مسئولان و مشاوران این امکان وجود ندارد.

از او می پرسیم برای آینده این کنسرتو تار چه برنامه ای دارد؟ وی پاسخ داد: برای من مهم است که کار را به ارکسترها و رهبرانی که به دعوت آقای علیانسب نوازنده برتر این اجرا را اجرا می کنند، ارائه دهم. من فکر می کنم شانس در این بخش بسیار زیاد است. این قطعه که پیش از این برای ویولن تنظیم و توسط ناکسوس منتشر شده بود، موفقیت بزرگی برای منتقدان موسیقی بود. به نظر من الان کاموا داره سفت میشه و در واقع حتی در یک مرحله قدم خوبی برای نخ هست.

وی در پایان توضیح می دهد: کنسرتو و ارکستر سمفونیک در سه بخش به مدت حدود 38 دقیقه. این پست بر اساس یک شکایت است، ماجرای عاشورا که در 20 سالگی نوشتم و در عرض چهار پنج سال تغییر کردم. این آهنگ را تقدیم می کنم به اعضای ارکستر ملی 94.

در ادامه می توانید بخشی از این اثر ارائه شده توسط لیدر بیگ نیوز را بشنوید:

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا