ایا با ارتودنسی فک پایین عقب میرود؟

عقب بودن فک پایین | جلو کشیدن فک پایین با ارتودنسی

عقب بودن فک پایین یا ناهنجاری فکی کلاس || یکی از مشکلات شایع بیماران کاندید درمان ارتودنسی است. حدود 20 تا 30 درصد از مراجعینی که برای درمان‌ مشکلات ناشی از ناهنجاری‌های فکی و انواع نامرتبی‌های دندانی به متخصص ارتودنسی یا جراح دندانپزشک در شیراز مراجعه می‌کنند، از این ناهنجاری رنج می‌برند.

عقب بودن فک پایین و عدم تناسب دندان‌های فک بالا و پایین می‌تواند عوارض بسیاری از جمله مشکلات گوارشی، تنفسی و حتی شکستگی دندان‌ها را در پی داشته باشد؛ به طور کلی این مشکلات می‌تواند اعتماد به نفس و سلامت روانی و جسمی فرد را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت زندگی‌اش را کاهش دهد. در نتیجه لازم است در اسرع و در سن مناسب اقدام به درمان این عارضه و جلو کشیدن فک پایین نمود.

تعریف ناهنجاری عقب بودن فک پایین

این ناهنجاری خود را به شکل یک ناهماهنگی اسکلتی- فکی در بیمار نشان می‌دهد که در آن فک پایین نسبت به فک بالا عقب‌تر قرار گرفته است. به هر حال در صورتی که بیمار از ناهنجاری عقب بودن فک پایین رنج ببرد ما شاهد یک اورجت دندانی محسوس هستیم؛به این معنی که فاصله افقی بین دندان‌های جلویی فک بالا و پایین بیش‌تر از حد نرمال است.

دلیل اصلی عقب‌تر بودن فک پایین

علی‌رغم اینکه در اکثر موارد این اختلال مادرزاردی و وراثتی است اما برخی مواقع این مشکل می‌تواند در افرادی که این ناهنجاری را مادرزادی به ارث نبرده‌اند هم بروز کند، برخی از این دلایل عبارتند از:

  • از جمله عوامل محیطی که ممکن است سبب عقب بودن فک پایین شود، می‌توان به ضربه یا تروما در قسمت فک اشاره کرد.
  • اختلال‌های مربوط به رشد که می‌تواند در دوران کودکی و بارداری رخ دهد.
  • عادت رفتاری غلطی که در کودکان می‌تواند وجود داشته باشد مانند مکیدن انگشت شست.

عوارض عدم درمان عقب بودن فک پایین

 اگر ناهنجاری عقب بودن فک پایین درمان نشود، مشکلات زیادی را برای فرد بیمار ایجاد می‌کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی و مشکلات خواب
  • مشکلات جویدن و مشکلات گوارشی
  • احتمال افزایش آسیب به لثه‌ها
  • احتمال افزایش شکستگی دندان‌ها به دلیل تراز نبودن فک‌ها
  • افزایش احتمال پوسیدگی و خرابی دندان‌ها

آیا عقب بودن فک پایین را می توان با جراحی درمان کرد؟

معمولا از جراحی برای درمان اوربایت حاد استفاده می شود. اگر همپوشانی دندان های بالا و پایین بیش از 3.5 میلیمتر باشد، پزشک ممکن است جراحی ترمیمی را پیشنهاد دهد. در این فرایند جراح گونه ها را به سمت عقب کشیده و در داخل فک، برش هایی ایجاد می کند. سپس به صورت فیزیکی فک شما را حرکت می دهد تا مشکل همپوشانی دندان ها حل شود. معمولا پس از این عمل جراحی، فرد تا دو روز باید در بیمارستان بستری باشد.

عقب کشیدن فک پایین با ارتودنسی

در افرادی که فک پایین آن ها جلو است باید در اسرع وقت نسبت به عقب کشیدن فک پایین اقدام کنند. در میان انواع ناهنجاری های دهان و دندان مربوط به عدم قرارگیری دندان های دو فک بر روی هم، جلو بودن فک پایین یکی از موارد شایع است که منجر به بروز عارضه آندربایت می شود.

افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، در اغلب موارد به وضوح می توان ناهنجاری و عدم تناسب را در چهره آن ها مشاهده نمود. با بسته شدن فک به ویژه در حالت نیمرخ، شدت بیماری نمایان می گردد. البته در برخی از بیماران شدت بیماری جلو بودن فک پایین به حدی خفیف است که بر روی زیبایی چهره تاثیر نمی گذارد اما به هر حال این ناهنجاری هر اندازه هم که خفیف باشد، مشکلات و عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

دلایل جلو بودن فک پایین

پزشکان و متخصصین ارتودنسی معتقد هستند که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. به این معنا که اگر بیماران از دلایل بروز یک ناهنجاری مطلع باشند می توانند با مراقبت مناسب، خود را نسبت به ناهنجاری  مصون دارند. فاکتورهای زیر در جلوزدگی فک پایین موثر است

    عوامل ارثی

در بروز اغلب بیماری ها، وراثت نقش مهمی دارد. برای مثال اگر یکی از والدین به جلو بودن فک پایین مبتلا هستند، احتمال ابتلای فرزندان به این عارضه نیز زیاد خواهد بود..

    ضربه به استخوان فک بالا

وارد شدن ضربه به فک بالا نیز می تواند عامل دیگری در بروز کمبود رشد فک بالا گردد وقتی فک بالا رشد کافی ندارد فک پایین جلو زده به نظر می رسد.

دلایل نیاز به عقب کشیدن فک پایین

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اگر جلو بودن فک پایین خفیف بوده و در چهره نمایان نشود، چه لزومی به عقب کشیدن فک پایین خواهد بود. در صورتی که به این ناهنجاری فک و دندان مبتلا هستید و اقدامات درمانی مناسب انجام نشود، عوارض زیر بروز خواهد کرد:

  • خطر پوسیدگی دندان های ردیف پایین و بالا در اثر ساییدگی بدنه دندان ها به یکدیگر
  • ساییده شدن استخوان های فک و تحلیل رفتن بافت آنها
  • بروز اختلالات گوارشی به دلیل جویدن ناقص مواد غذایی و در نتیجه دشواری هضم غذا در معده
  • مشکل در تکلم طبیعی، صحبت کردن، و تلفظ برخی حروف
  • کاهش زیبایی چهره که در نتیجه اعتماد به نفس بیمار تاثیر خواهد بود.
  • به هم ریختن نظم دندان ها

سوالات متداول عقب کشیدن فک پایین با ارتودنسی

1اگر فک پایین جلوتراز فک بالا باشد و درمان نشود چه عوارضی دارد؟

با توجه به عدم زیبایی در چهره شخص مشکل در جویدن بوجود  می آید. که در طولانی مدت موجب آسیب به مفصل TMJ و مشکلات گوارشی می شود.ضمنا در سنین بالا برای گذاشتن ایمپلنت نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

2اگر فک پایین از فک بالا جلوتر باشد امکان دارد فقط فک پایین جراحی شود؟

برای درمان نیاز به ارتودنسی ثابت بهمراه جراحی فک هست، برای اینکه جراحی در دو فک باشد یا خیر احتیاج به رادیوگرافی و معاینه دندان ها می باشد.

3آیا انحراف فک پایین قابل درمان است؟

بله، انحرافات استخوانی فک از طریق ارتودنسی بهمراه جراحی فک و بصورت مشترک توسط متخصصین ارتودنسی و جراح فک و صورت انجام پذیر است.

4آیا درمان عقب بودن فک محدودیت سنی دارد؟

خیر، قبل از بلوغ با ارتودنسی درمان می شود و در صورتی که بیمار بالغ شده باشد در طی درمان ارتودنسی بیمارنیازبه جراحی فک هم دارد. به این روش درمانی ارتوسرجری یا جراحی ارتوگناتیک می گوییم.

 5- آیا جراحی فک بدون ارتودنسی امکان پذیر است؟

خیر، نتیجه صحیح و مطلوب زمانی بدست می آید که جراحی فک همزمان با ارتودنسی انجام شود.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا